۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۶۲۹۹۱

گزارشی از مراسم رونمایی از مستندی با موضوع فعالیت یک طلبه روحانی روی ناوشکن دنا

گزارشی از مراسم رونمایی از مستندی با موضوع فعالیت یک طلبه روحانی روی ناوشکن دنا
مستند «آبی آسمانی» روایت ۲۸۰ روز زندگی یک طلبه روحانی روی ناوچه دنا تهیه شده در باشگاه فیلم اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از مسوولین این دفتر و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی رونمایی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در آستانه سالروز دیدار فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان و دریانوردان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و طی مراسمی با حضور مسوولین دفتر تبلیغات اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مستند «آبی آسمانی» روایت ۲۸۰ روز زندگی و فعالیت تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین محمودپور بر روی ناوشکن دنا اکران و رونمایی شد.

این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود دهنوی و به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در باشگاه فیلم اشراق تولید شده است.

دکتر مسعود معینی پور، معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این مراسم با اشاره به رویکردهای این معاونت در تولیدات هنری و تصویری، تصریح کرد: به تصویر کشیده شدن فعالیت های تبلیغی مبلغان توانمند می تواند برای سایر طلاب و مبلغانی که در ابتدای مسیر هستند الهام بخش باشد.

وی افزود: این اقدام از سوی دیگر می تواند برای جامعه نیز مفید باشد تا بهتر بدانند که طلاب چه نقشی هایی را می توانند بپذیرند و چه اثرگذاری هایی را نیز می توانند داشته باشند.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در مستند آبی آسمانی گوشه کوچکی از کارکردهایی که یک روحانی می تواند روی یک ناو داشته باشد و ارتباط معنوی که وجود دارد، به تصویر کشیده شده است.

وی با قدردانی از تهیه کننده و کارگردان این مستند و همچنین روحانی ناوشکن دنا خاطرنشان کرد: امیدواریم تولید اینگونه آثار در باشگاه فیلم اشراق ادامه داشته باشد و افرادی که ذوق کار هنری دارند، بتوانند چنین محصولاتی را تولید کنند و اقشار مختلف اجتماعی که در جمع های متفاوت نقش ایفا می کنند، به تصویر کشیده شوند تا این انسجام اجتماعی برای رسیدن به یک هدف، مشخص شود.

 * آبی آسمانی روایتگر بخشی از سختی هاست

در ادامه، حجت الاسلام محمودپور، روحانی مبلغ ناو دنا به ایراد سخن پرداخت و گفت: مستندی که از این سفر تولید شد بخشی از سختی های این مأموریت روی آب اقیانوس ها را به تصویر کشیده است. این هشت ماه کوره ای بود بر جان و دل ما و ما را آبدیده و خالص تر از قبل کرد. 

وی در پرداخت به بخشی از دستاوردهای معنوی مأموریت هشت ماهه ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این سفر به ما فهماند که ما در مقابل خالق این جهان هیچ نیستیم مگر اینکه بنده ای خالص برای او باشیم.

حجت الاسلام محمودپور، افزود: در این سفر هم خبر فوت داشتیم، هم خبر تولد؛ هم شادی داشتیم و هم غم و هم اقیانوس آرامِ ناآرام داشتیم.

وی ادامه داد: به یاد دارم که روزی یک فرد جوان از من پرسیدند اگر روزی از جایی عبور کنیم که دقیقاً پایین کعبه باشد، آنگاه نماز را باید به چه سمتی بخوانیم؟! این سؤال مرا به فکر فرو برد ولی به او گفتم این چه سؤالی است و تاکنون چه کسی به آنجا رفته است؟!

مبلغ اعزامی ناو دنا گفت: اما خداوند کاری با من کرد که از همان جای مورد سؤال برای آن جوان عبور کردم و در این سفر هشت ماهه ما در ابتدا به یک سمت نماز می خواندیم، سپس به نقطه ای رسیدیم که به هر سو می توانستیم نماز را اقامه کنیم و پس از آن به طریق مخالف چند روز قبل نماز را به جا آوردیم. 

 *ظرفیت مهم مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی در تبیین دستاوردها

سپس، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی با قدردانی از فعالیت تبلیغی حجت الاسلام محمودپور بر روی ناوشکن دنا گفت: این مأموریت یک کار بزرگ و در نوع خودش قابل توجه و افتخارآمیز بود. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در زمینه بازنمایی دستاوردهای این سفر اعلام آمادگی می کند تا از ظرفیت های مبلغین خود در جهت تبیین این دستاوردها استفاده کند.

وی تصریح کرد: در این دورانی که بسیاری از جوانان ما در معرض سیاست خفیف و زبون کردن مردم برای شنیده شدن صدای فرعونیان هستند، پرداختن هنری و رسانه ای به دستاوردهای ارتش و سایر قوای نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است. در قرآن کریم نیز به چنین تبلیغات پلیدی از سوی ظالمانی همچون فرعون اشاره شده و خداوند در آیه ۵۴ سوره زخرف می فرماید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ، إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ».

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: کاروان نیروی دریایی ارتش مسیر طولانی و سفری درازمدت را برای رفتن به آمریکای لاتین طی کرد و حضور مبلغین دینی در میان چنین جمع ها و مسافرینی می تواند فضایی معنوی همراه با اثربخشی را ایجاد نماید.

وی تأکید کرد: مبلّغی که با مردم زندگی کند، با آنها همراه شود، با آن ها همدلی و همنوایی داشته باشد، قطعاً می تواند یک مبلغ اثرگذار گردد. یکی از علت هایی که فرصت تبلیغی در حج و عمره را مورد توجه قرار داده است همین حضور شبانه روزی مبلغین دینی در میان حجاج می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد سفر کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مغرب زمین را دربردارنده نکات و تجربیات مهمی برشمرد و گفت: به نظر می رسد این سفر توانسته است موضوعات فقهی متعددی را برای مرکز موضوع شناسی احکام پدید آورد و حاوی مسائل فقهی جدیدی در زمینه های احکام نماز، افق، شب و روز و تعیین جهت قبله در نقاط مختلف جهان باشد که نیاز به تحقیقات علمی بیشتر در موضوعات آن دارد.

 * اهمیت پرداختن به مباحث فرهنگی در ماموریت های دریایی

در ادامه این مراسم، ناخداسوم سید محمد موسوی، مدیر روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با مهم برشمردن مباحث فرهنگی و تبلیغی در مورد سفر هشت ماهه ناوگروه ارتش به آمریکای لاتین اظهار کرد: در هرکدام از این دو ناو یک مبلغ دینی حضور داشت که این حضور به واقع بر روحیه افراد تأثیرگذار بود. 

وی با تأکید بر اینکه در ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران چهار نفر مستندساز نیز حضور داشته است، تصریح کرد: این چهار نفر در طول سفر اقدام به تولید محتوای چندرسانه ای کرده اند که خروجی آن ها چهار عنوان فیلم مستند بوده است. 

ناخداسوم موسوی گفت: در خصوص این ناوگروه بالغ بر ۴۹۸۳ دقیقه برنامه های تولیدی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران داشته ایم که از این میان ۳۳۵ دقیقه برنامه های پخش زنده و ۶۳۵ دقیقه برنامه های خبری بوده است. البته این حجم از تولید محتوای رسانه ای در بازه زمانی دو ماهه ای بوده است که به ما مجوز رسانه ای کردن این مأموریت داده شد.

وی اظهار کرد: یکی از خروجی های رسانه ای در مورد این مأموریت یک مستند بلند ۹۰ دقیقه ای با عنوان «عبور از اقیانوس های جهان» بود که در اردیبهشت های امسال در جلسه تبیین دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش رونمایی و از شبکه افق سیما پخش شد. این مستند در دو روز ۱۵ و ۱۶ مرداد نیز از طریق تلویزیون پخش می گردد.

مدیر روابط عمومی نیروی دریایی ارتش سفر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را سفری طولانی خواند و افزود: در طول این سفر افرادی از همکاران ما پدر یا مادر یا سایر عزیزان خود را از دست دادند اما نتوانستند در مراسم تشییع و تدفین آنان حضور داشته باشند. از سوی دیگر بچه های برخی از همکاران ما در طول همین ایام مأموریت به دنیا آمدند.

در این نشست از پوستر مستند «آبی آسمانی» با حضور جمعی از مسوولین دفتر تبلیغات اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی رونمایی به عمل آمد.

 * معرفی ناوشکن دنا

ناوشکن دنا چهارمین محصول از شناورهای کلاس موج است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد. این ناو در خردادماه سال ۱۴۰۰ به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پیوست و به تسلیحات مختلفی مانند موشک‌های کروز ضدکشتی، اژدر و توپ دریایی مجهز است.

این ناوشکن در ماموریتی هشت ماهه مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام می‌شد و ناو ۱۲۰۰تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.

طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده است اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه، دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرد و سربلند بیرون آمد.

ارسال نظرات