۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۶۳۷۵۴
یادداشت؛

اهمیت حمایت از پیاده‌روی اربعین؛ فراتر از یک رویداد مذهبی

اهمیت حمایت از پیاده‌روی اربعین؛ فراتر از یک رویداد مذهبی
پیاده‌روی اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست، بلکه یک رویداد جهانی با پیام‌های فراگیر است؛ این رویداد به دلایل متعددی از اهمیت بالایی برخوردار و حمایت از آن، فراتر از مرزهای مذهبی و قومیتی است.

حمایت از پیاده‌روی اربعین، تنها به نفع شیعیان نیست، بلکه به نفع کل جهان اسلام و بشریت است. این رویداد عظیم می‌تواند به عنوان یک الگو برای ایجاد صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان و مذاهب مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

پیاده‌روی اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست؛ بلکه یک رویداد جهانی با پیام‌های فراگیر است. این رویداد به دلایل متعددی از اهمیت بالایی برخوردار است و حمایت از آن، فراتر از مرزهای مذهبی و قومیتی است.

حمایت از پیاده‌روی اربعین از چند محور اهمیت دارد:

الف: نماد وحدت و برابری

اربعین نشان می‌دهد که مردم با اعتقادات، فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف می‌توانند در کنار هم جمع شوند و وحدت و برابری را تجربه کنند. این پیام، در دنیایی که با تنش‌ها و اختلافات روبرو است، بسیار ارزشمند است.

می‌توان از آیه 103 سوره آل عمران استفاده نمود که می فرماید:  «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»؛ که وحدت به وسیله سیدالشهداء در اربعین رقم خورده است و همه به این ریسمان الهی چک زده و در زیر بیرق سید الشهداء دور هم جمع شدند و باعت وحدت بین تمام ادیان و قومیت های مختلف شده است. 

از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «نحن حبل اللّه» ما اهل‌بيت، حبل اللّه هستيم. [تفسير مجمع‌البيان]. و اربعین حسینی ریسمانی جهانی شده که تمام ادیان و مذاهب و قومیت های مختلف به این ریسمان چنگ زدند و باعث وحدت شده است. 

ب: ترویج صلح و دوستی

این رویداد عظیم، پیام صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز را به جهان مخابره می‌کند. زائران در طول مسیر، با همدیگر به گفتگو می‌نشینند، تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و به هم کمک می‌کنند.

تـحقق صلح در شرایع الهی به ویژه مکتب اسلام دارای جایگاه والایی است‌ ؛ به‌ گونه ای که گاه از آن به عنوان خیر یاد شده است «و الصلح‌ خیر‌» (نساء‌: ١٢٨). 

صلح وضعیتی است که میتوان آن را براساس برخی تمهیدات ایجاد کرد. یکی از این تـمهیدات ، گـسترش ارتـباطات‌ در‌ اشکال مختلف میان ملت ها و گروه های اجتماعی است . از طریق گسترش ارتباطات و مبادله هـای فـکری ـ فرهنگی میان مردمان مختلف، زمینۀ دست یابی‌ به‌ درک مشترک و تعامل بیشتر فراهم‌ خـواهد‌ شـد، بـستری که در آن رسیدن به صلح و دوستی دست یافتنی تر و حفظ آن آسان تر خواهد بود، پیاده روی اربعین حسینی نمونه ای از این تمهیدات است که با گسترش و ترویج آن در جهان صلح ودوستی در بین ملل و مذاهب و ادیان مختلف ایجاد می‌شود.

ج: تقویت ارزش‌های انسانی

پیاده‌روی اربعین، ارزش‌های انسانی مانند ایثار، فداکاری، کمک به دیگران و عشق به انسانیت را تقویت می‌کند. این ارزش‌ها، برای ساختن یک جامعه بهتر و عادلانه‌تر ضروری هستند.

د: مبارزه با افراط‌گرایی

این رویداد اربعین، با نشان دادن چهره واقعی اسلام، یعنی دین صلح و رحمت، به مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت می‌پردازد. و نشان می‌دهد که اسلام واقعی اسلامی است که از مظلومان عالم حمایت می کند و از ظلم و افراطی گری و خشونت گروهایی مانند داعش و امثال آن بیزاری می‌جوید و این فکر و عمل را قبول ندارد و آن را نفی می کند. 

ج: دیپلماسی فرهنگی

رویداد اربعین حسینی، فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی و تبادل تجربیات بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف است. حمایت از پیاده‌روی اربعین به نفع کل بشریت است. پیاده روی اربعین حسینی نشان دهنده سبک نوین تمدن انسانی، اسلامی است، که این الگو می‌تواند برای تمام بشیرت مفید و پر منفعت باشد. 

از منافع پیاده روی اربعین حسینی به نفع کل بشر، می توان به مواد زیر اشاره نمود:

الف: الگویی برای حل بحران‌ها

پیاده‌روی اربعین، نشان می‌دهد که می‌توان با همدلی و همکاری، مشکلات بزرگ را حل کرد. این رویداد، می‌تواند الگویی برای حل بحران‌های جهانی مانند جنگ‌ها، قحطی و بیماری‌ها باشد.

ب: افزایش آگاهی و همدلی

با پوشش گسترده رسانه‌ای پیاده‌روی اربعین، مردم در سراسر جهان با این رویداد آشنا می‌شوند و درک بهتری از فرهنگ و اعتقادات اسلامی پیدا می‌کنند. این امر، به افزایش آگاهی و همدلی بین ادیان و مذاهب مختلف کمک می‌کند.

این آگاهی و همدلی را محققین، سخنرانان، رسانه های خبری باید تبیین کنند تا این حرکت عظیم جهانی در لا به لای اخبار و گزارشات معاندین کم رنگ نشود و این اجتماع بزرگ حسینی به گوش جهانیان برسد. 

ج: تقویت گفت‌وگوی بین‌المللی

پیاده‌روی اربعین، فرصتی برای گفتگوی بین‌المللی و تبادل نظر در مورد مسائل مهم جهانی است. تمام وزیران خارجه کشور های اسلامی و عالمان دینی مذاهب و ادیان مختلف در این زمان با برگزاری گفت‌وگوی بین المللی در کنار این اجتماع می‌تواند باعث تقویت اجتماع بزرگ اربعین حسینی و صدور بیانیه ای جهت حمایت از مظلومان عالم منتهی گردد.  

در نتیجه، حمایت از پیاده‌روی اربعین، حمایت از ارزش‌های انسانی، صلح، برابری و همزیستی مسالمت‌آمیز است. این رویداد عظیم اربعین حسینی، می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین فرهنگ‌ها و ادیان و مذاهب اسلامی مختلف عمل کرده و به ایجاد یک جهان بهتر کمک کند.

حامد میرزاخان

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

ارسال نظرات