۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۶۴۱۲
رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:

مقدمه اسلامی کردن علوم انسانی طبقه بندی علوم است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: اسلام می تواند بنا کننده علوم انسانی متعالی باشد.
حجت الاسلام نجف لک زايي


حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امروز ضرورت پالایش علوم انسانی در ایران از مسایل اساسی محسوب می شود و همه باید در این جهت تلاش کنند.

وی با بیان اینکه بدون طبقه بندی علوم، وضعیت آشفته ای خواهیم داشت، اظهار داشت: پیش مقدمه اسلامی کردن علوم انسانی، طبقه بندی علوم است تا جایگاه منابع معرفتی مانند آموزه های دینی، عقل، شهود و وحی در آن روشن باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت : باید تعییین تکلیف شود که در مبانی از چه مکتبی می خواهیم تغذیه کنیم، مشاء، اشراق یا حکمت متعالیه.

این پژوهشگر علوم انسانی افزود: با بیان اینکه حکمت متعالیه می‌تواند پشتوانه فلسفی ما قرار گیرد، افزود: امام با تاکید بر حکمت متعالیه، کارآمدی این دیدگاه را به اثبات رساند.

وی ادامه داد: ضروری است تا مراکز سیاست گذاری با توجه به حکمت متعالیه، یک طبقه بندی روشن از علوم در جامعه علمی ارایه دهند تا این طبقه بندی، مبنا و اساس نظریات علمی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) افزود، ملاصدرا در بحث انسان شناسی، پنج نوع انسان بر اساس حس، خیال، وهم و عقل برشمرده و به انسان مطلوب اشاره می کند و در تعریف انسان مطلوب می گوید او کسی است که می تواند خطرات دنیا و آخرت را پیش بینی کند، از این رو مراجعه به حکمت متعالیه برای گرفتن راهکار های رسیدن به انسان مطلوب، ضروری است.

وی اظهار داشت: در غرب گفتمان اومانیستی حاکم است و این تفکر، جامعه را به سوی تمدن مادی و مدرنیته سوق می دهد و در نتیجه علوم انسانی متدانیه را می سازد، در حالی که اسلام می تواند بنا کننده علوم انسانی متعالیه باشد که البته باید در جهت شناخت روش های عملی برای علوم انسانی پژوهش های گسترده صورت بگیرد.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: ما در زمینه اسلامی کردن علوم شعار های خوبی داریم اما تا زیرساخت ها اصلاح نشود، در جهت عکس مطلوب حرکت خواهیم کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما ناگزیر از تبادل علمی با دنیا هستیم، افزود: ما در بررسی علوم اسلامی و غربی ، به نقاط تعامل و تقابل برمی خوریم که در مواردی که تقابل نباشد می توانیم از نتایج آن ها استفاده کنیم.

وی افزود:گزاره ها دو نوع است یکی خبر از وقوع پدیده ای می دهد که فرهنگ ها در آن تاثیر ندارند و یکی خبر از هنجار ها و ارزش هاست که خرده فرهنگ های گوناگون در آن اختلاف دارند. /909/ت302/ع



ارسال نظرات