۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۶۵۷۰۴

لزوم توجه پژوهشگران به کتاب‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در عصر نوین

لزوم توجه پژوهشگران به کتاب‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در عصر نوین
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به عنوان فرصتی مغتنم برای آشنایی با کتاب‌های جدید تأکید کرد و افزود: طلاب و پژوهشگران باید به سمت کتاب‌های دیجیتالی و استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی دلبری، عضو هیات علمی دانشگاه رضوی در حاشیه نهمین نمایشگاه کتاب حوزوی و معارف اسلامی بر اهمیت برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها فرصتی مغتنم برای آشنایی با کتاب‌ها، به‌ویژه کتاب‌های جدید و تازه منتشر شده، برای طلاب و پژوهشگران است. 

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های دست‌اندرکاران این مجموعه، افزود: شایسته است که طلاب و محققان از انحصار در کتاب‌های فیزیکی و چاپی خارج شوند و به سمت کتاب‌های دیجیتالی پیش بروند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دلبری تأکید کرد که نرم‌افزارها و منابع دیجیتالی می‌توانند به‌عنوان ابزارهای مؤثر در تحقیق و مطالعه مورد استفاده قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به چالش‌های موجود در استفاده از کتاب‌های فیزیکی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های چاپی مشکلات خاص خود را دارند و برخی هزینه‌ها برای ناشران در کشور ما به وجود می‌آورند.

وی یادآور شد: با افزایش تعداد کتاب‌ها، مشکلات مربوط به جا و نقل و انتقال آنها نیز افزایش می‌یابد. ضمن اینکه برخی متاسفانه هنگام خرید کتاب، بیش از آن که به کیفیت تحقیق و ارجاعات درون آن اهتمام بورزند، به ظاهر و رنگ پشت جلد و سِت کردن با دیگر کتب قفسه کتابخانه خود می‌پردازند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پژوهشگران باید به استفاده از کتاب‌های دیجیتالی در گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای مربوط به مطالعه توجه کنند و از مدل‌ها و روش‌های جدید پژوهشی بهره ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دلبری تصریح کرد: در کتاب‌های دیجیتال می‌توان به‌راحتی متون را کپی و به فرمت‌های مورد نظر تبدیل کرد و از امکانات جدید نرم‌افزاری برای پژوهش بهره جست.

وی به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و گفت: باید پژوهش‌ها به‌سمت استفاده از این فناوری‌های نوین سوق پیدا کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک دستیار پژوهشی با ارائه ایده‌ها و بینش‌های جدید به پژوهشگران کمک کند.

استاد درس خارج حوزه خراسان در پایان تصریح کرد: هرچند برخی از نظرات هوش مصنوعی ممکن است نادرست باشد، از اینرو، پژوهشگر باید به همه مطالب آن با دید مشکوک بنگرد و خود ارزیابی کند، ولی این فناوری می‌تواند به عنوان دستیار پژوهشی، ابزاری مؤثر در تسهیل و تسریع فرآیند تحقیق باشد و محققان را به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز هدایت کند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات