۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۶۸۱۴۴
آیت الله شب زنده‌دار مطرح کرد؛

تعلیم علوم حوزوی مقدمات فهم کتاب و سنت است/ اهمیت فقاهت در حوزه های علمیه

تعلیم علوم حوزوی مقدمات فهم کتاب و سنت است/ اهمیت فقاهت در حوزه های علمیه
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره اهمیت آموزش و تعلیم دروس حوزوی از سوی طلاب علوم دینی تاکید کرد: تعلیم علوم حوزوی، مقدمات فهم کتاب و سنت است که نباید در آن کوتاهی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در گردهمایی اساتید و طلاب مجموعه مدارس علمیه آل یاسین علیهم‌السلام و موسسات پژوهشی تابعه که در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به این که خداوند برای ماندگاری دین خود، راهکارهایی را به انسان ها و مسلمانان بیان کرده اظهار داشت: این راهکار این است که بخشی از افراد جامعه که برای آنان میسّر باشد، مهاجرت کرده و با تفقّه در دین، رهنمودهای دین مبین اسلام را به پیروان آن بیان کنند و دستورات خداوند و رسول او را در بین مردم ترویج دهند.

وی اساس تشکیل حوزه های علمیه را هجرت، تفقه و انزار همگانی دانست و افزود: کسانی که از این امر تخطی کرده و راه دیگری را بپیمایند، از راه خداوند متعال تخطی کرده اند و کسی که در این راه قدم برمی دارد، بداند که از خداوند اجر فراوان و دستمزد خود را دریافت خواهد کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به ویژگی های سربازی امام زمان(عج) ابراز کرد: تقوا و خداترسی یکی از ویژگی های مهم سربازی امام زمان(عج) است که اگر طلبه ای عمر خود را در مسیری صرف کند که مورد انتظار از عالم و شایسته آن نیست، خسارتی را مرتکب شده که پشیمانی آن تا ابد در وجود او خواهد ماند.

وی نفوذ کلام را مهمترین موردی عنوان کرد که برای طلاب لازم است تا مردم، روحانیت را مظهر اطاعت از خداوند و دلسوز برای مردم ببینند و نباید طلاب و فضلای حوزه دلبستگی به مادیات و زرق و برق دنیایی داشته باشند.

اهمیت فقاهت در حوزه های علمیه

آیت الله شب زنده دار با اشاره به اهمیت فقاهت در حوزه های علمیه تاکید کرد: عالِم تا زمانی که فقیه نباشد، کارآمد نخواهد شد؛ اینکه گاهی از برخی از افراد - که البته توجه ندارند- شنیده می شود که درس های حوزوی به چه دردی می خورد. حرف غلطی است. این چه حرفی است. مگر نه این است که فهم کتاب و سنت، مقدماتی لازم دارد که باید مقدمات آن به درستی تعلیم و آموزش داده شود.

وی ادر ادامه با اشاره به دیدگاه مرحوم آیت الله میلانی درباره اهمیت دروس حوزه های علمیه اظهار داشت: این عالم بزرگ در بیانی دارد که می فرماید «من لا اصول له، لافقه له، برو برگردی ندارد» و ما باید بدانیم که اگر کسی نتواند مقدمات فهم کتاب و سنت را به خوبی درک کرده و تعلیم ببیند، توان این را نخواهد داشت که درست فهم کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مهمترین چیزی که در موفقیت طلاب تاثیر دارد این است که باید تلاش و کوشش بسیار کنند تا دروس خود را خوب فراگیرند و با بالندگی و تلاش در این مسیر مهارت کسب کرده و فقیه شوند.

آیت الله شب زنده دار تاکید کرد: طلاب و فضلای حوزه اگر می خواهند قرة العین حضرت بقیةالله اعظم باشند باید وظایف سربازی خود را به خوبی انجام دهند که اگر ما بتوانیم محبوب این بزرگوار شویم، سعادت دنیا و آخرت خود را به دست آورده ایم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به دغدغه های حوزوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت فقاهت در حوزه های علمیه است تا حوزه های علمیه بتوانند پاسخگوی مطالبات اسلامی و جامعه اسلامی باشند.

ارسال نظرات