۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۷۷۸۰۲
آیت الله مقتدایی:

گروه نیازسنجی در معاونت پژوهش حوزه علمیه تشکیل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مقتدایی در هم اندیشی ایده های برتر در پایان نامه های ممتاز دین پژوهی اظهار داشت: یکی از وظایف حوزویان، ارتقای علم و دانش از رهگذر پژوهش در حوزه های علمیه است.
آيت الله مرتضي مقتدايي در جشن دهه غدير و ولايت در ساري


به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه صبح امروز در هم اندیشی ایده های برتر در پایان نامه های ممتاز دین پژوهی که در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از وظایف حوزویان، ارتقای علم و دانش از رهگذر پژوهش در حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: علم دارای گنجینه های است و کلید این گنجینه ها سوال است، اظهار داشت: این حدیث نشان می دهد که برای تولید علم و نوآوری، راهی جز سوال و پرسش نیست.

مدیر حوزه های علمیه افزود: سوال و پرسش در این جان تنها به معنای خاص و مضیق مراد نیست، بلکه پرسش و سوال در معنای عام به معنای پژوهش و تحقیق است که مراد پیامبر در این حدیث نیز همین معنا است.

وی هم چنین با اشاره به دو حدیث دیگر از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: "اسئل، تعلم" و "القلوب اقفال و مفتاحها السوال"، گفت: این احادیث شریف نشان می دهد که سوال یا همان تحقیق و پژوهشگری در اسلام دارای چه اهمیت بلند و اساسی دارد.

آیت الله مقتدایی کلید دیگر تولید علم و دانش را تفکر دانست و اظهار داشت: از نگاه حضرت علی(ع) کسی که در مورد داشته های علمی اش و فراگیری اش، تفکر و تامل داشته باشد، به اتقان و یقین می رسد.

وی افزود: نوآوری و تولید علم به همین معنای تفکر و تامل و در نتیجه اتقان در علم است.

مدیر حوزه علمیه هم چنین یکی از راه های تولید علم را، جمع آوری آرای دیگران دانست و اظهار داشت: حضرت علی(ع) فرموده است: "من استقبل وجوه الاراء، عرف مواقع الخطا" یعنی کسی که آرای مختلف را جمع کند، راه های خطا و درست را می شناسد.

وی هم چنین بیان داشت: یکی دیگر از راه های تولید علم نوشتن است و علم در سینه ها نمی تواند به تجدید و نوشدن برسد.

آیت الله مقتدایی هم چنین ضمن قدر دانی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستار همکاری های بیشتر این نهاد حوزوی و معاونت پژوهش حوزه علمیه قم شد و اظهار داشت: همکاری بیشتر و نزدیک تر پژوهشگاه و معاونت پژوهش حوزه علمیه می تواند از بسیاری از دوباره کاری ها و موازی کاری ها جلوگیری کند.

وی هم چنین از تشکیل گروه نیازسنجی در معاونت پژوهش حوزه علمیه خبر داد و یاد آورشد: هم اکنون در حدود پانزده انجمن علمی و پژوهشی در معاونت پژوهش حوزه علمیه فعالیت می کنند که هرکدام نزدیک به 150 نفر عضو پژوهشگر و محقق دارد و این سرمایه عظیمی است که باید از آن بتوان به نحو احسن استفاده کرد.

آیت الله مقتدای هم تصریح کرد: گروه نیازسنجی وظیفه اش این است که نیازهای فوری و اساسی کشور را شناسایی و برای مراکز حوزوی معرف کند، تا پایان نامه های حوزوی به سوی نیازهای کشور سوق داده شوند. /916/د102/ع

ارسال نظرات