حجت الاسلام شجاعی تبیین کرد؛
دلیل دوگانگی موجود درباره مذاکره چیست؟

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تحلیل دوگانگی موجود درباره مذاکره و اینکه چرا برخی موافق مذاکره هستند و برخی دیگر مانند رهبر انقلاب معتقدند مذاکره با غرب شرافتمندانه نیست، پرداخت.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هادی شجاعی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از دوگانگی موجود درباره مذاکره چیست؟ چرا برخی موافق مذاکره هستند و برخی دیگر مانند رهبر انقلاب معتقدند مذاکره با غرب شرافتمندانه نیست؟ اظهار کرد: در تحلیل مسئله دوگانگی ظاهری در مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکرات با غرب، باید به ماهیت ویژه این نظام توجه کرد که در آن مردمسالاری واقعی با هدایت ولایی فقیه به شکلی هوشمندانه تلفیق شده است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: این نظام به انتخاب مردم به معنای واقعی کلمه احترام میگذارد و وقتی شهروندان به دولتی رأی میدهند که برنامهاش شامل مذاکره با قدرتهای غربی است، این خواست در چهارچوب قانون اساسی و اصول نظام پیگیری میشود.
وی ادامه داد: اما در کنار این مردم سالاری، نهاد ولایت فقیه بر اساس مسئولیتهای شرعی و اختیارات قانونی خود که در قانون اساسی تصریح شده، مواضع کارشناسی و هشداردهندهای را مطرح میکند که ریشه در تجربیات تاریخی تلخ (مانند مذاکرات برجام و نقض مکرر تعهدات توسط آمریکا) و ملاحظات امنیت ملی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین شجاعی گفت: در این مکانیسم حکمرانی هوشمندانه، دو سطح کاملاً سازگار با یکدیگر عمل میکنند، در سطح مردمسالاری، دولت منتخب حق پیگیری مذاکرات را دارد و نظام به عنوان یک نظام مردمسالار واقعی نه نمایشی این حق را به رسمیت میشناسد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: از سوی دیگر، در سطح ولایی، رهبری با بیان دیدگاههای هشداردهنده بر اساس تجربیات گذشته (مانند خیانتهای آمریکا و پیامدهای اقتصادی برجام) و همچنین اعمال برخی محدودیتهای ضروری در مسائل حیاتی مانند مذاکره در مورد اصل غنیسازی یا توانمندیهای موشکی که در صورت انجام آنها ضربههای جبرانناپذیری به نظام وارد میشود افکار عمومی را آگاه ساخته و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری میکند.
وی اذعان کرد: این مکانیسم هوشمندانه در واقع نوعی تعادلبخشی بین خواست مردمی و مصالح بلندمدت کشور است که از یک سو به حق انتخاب مردم احترام میگذارد و از سوی دیگر با ایجاد چارچوبهای مشخص و تعیین خطوط قرمز، از ورود نظام به مسیرهای پرخطر جلوگیری میکند و در این فرآیند، مردم و دولت منتخب شان در نهایت حق تصمیمگیری نهایی را دارند، اما این تصمیمگیری در فضایی آگاهانه و با در نظر گرفتن تمام زوایا و پیامدهای احتمالی انجام میشود.
حجت الاسلام والمسلمین شجاعی تصریح کرد: اگر دولت و مردم با وجود این هشدارها و آگاهیبخشیها، مسیر مذاکرات بیقید و شرط را انتخاب کنند (البته در همان محدوده ای که نظام برای آن مشخص کرده است)، نظام به آنها اجازه این انتخاب را میدهد، اما مسئولیت عواقب چنین انتخابی نیز بر عهده خود انتخابکنندگان خواهد بود.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: این رویکرد ظریف و هوشمندانه در واقع یکی از نوآوریهای مهم نظام اسلامی در تلفیق مردم سالاری با حکمت دینی است که از یک سو از استبداد رأی و تحمیل نظرات جلوگیری میکند و از سوی دیگر، جامعه را در فضایی آگاهانه و مسئولانه به سمت تصمیمگیری هدایت مینماید.
وی خاطرنشان کرد: این مدل حکمرانی نشاندهنده پویایی و انعطافپذیری نظام در عین حفظ اصول و ارزشهای اساسی است که در آن اراده مردم با هدایت ولایی به شکلی سازنده و متعادل با یکدیگر تعامل دارند.
ارسال نظرات