معاون آموزش حوزه های علمیه کشور:
حوزه های علمیه باید به دنیای جدید و عرصه نو توجه بیشتر نمایند
خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: حوزه های علمیه باید به دنیای جدید و عرصه نو توجه داشته باشند؛ اما نباید از ویژگی ها و مزیت های خاص حوزه غافل شوند.

به گزاراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی عباسی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، روز گذشته در نشست علمی اساتید مدارس علمیه استان تهران در بیان ویژگی های حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه حوزه هایی دیرپا، عریض و با سابقه هستند و این از افتخارات حوزه های علمیه است که ریشه در تاریخ کهن اسلام دارد. بدین معنی که در همان اوان شکل گیری اسلام حلقه های درس به ویژه حلقه های درس اهل بیت (ع) در میان مسلمانان وجود داشته است.
وی افزود: حلقه های درس اهل بیت (ع) نقطه آغاز حوزه های علمیه تشیع بوده که به تدریج در شهرهای مختلف همچون کوفه، بغداد، ری، خراسان و جبل عامل ادامه یافته است همچنین حوزه هایی که در ایران در چند صد سال اخیر به وجود آمده همچون شیراز، قم و تهران نقش مرکزیت را پیدا کرده اند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: سال های سال، حوزه های علمیه تهران در عرصه مباحثی چون اصول و فلسفه بسیار پر رونق بوده اند و نزدیک به یک قرن اخیر، حوزه قم، سرچشمه و کانون حوزه های عملیه در دنیای شیعه محسوب و روز به روز درخشنده تر و پررونق تر می شود.
وی تصریح کرد: حوزه های علمیه باید به دنیای جدید و عرصه نو توجه داشته باشند اما نباید از ویژگی ها و مزیت های خاص حوزه غافل شوند.
حجت الاسلام عباسی تاکید کرد: انقلاب نقطه عطفی در تاریخ حوزه های علمیه کشور بود و همواره روحانیت و حوزه های علمیه کانون و پیشتاز شکل گیری انقلاب ها بوده اند به عبارتی انقلاب و روحانیت همواره تاثیر متقابل بر یکدیگر داشته اند.
وی گفت: رابطه بین استاد و شاگرد تنها رابطه تحصیلی نیست بلکه استاد برای شاگرد نقش پدر و معلم اخلاق را دارد اما در دانشگاه این ارتباط وجود ندارد و تنها استاد دانش خود را منتقل می کند بنابرین مدیران و اساتید باید به این امر توجه کنند تا این ارتباط به واسطه ابزار و امکانات ارتباطی جدید لطمه نبیند.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: حوزه ها و مدارس علمیه در مباحث علمی به ویژه در کلاس درس باید از سهل انگاری، باری به هر جهت درس دادن و به محتوا توجه نکردن فاصله گرفته و دروس عملی را با فهم و توجه عمیق دنبال کنند.
وی در بیان ویژگی دیگر حوزه های علمیه افزود: طلاب و اساتید حوزه باید به مباحث علمی با نگاه جامع توجه داشته باشند، تخصص گرایی در دنیای امروز یک مزیت است ولی کسانی که در علوم اهل بیت (ع) وارد می شوند باید با نگاه جامع و عمیق به آن توجه نمایند.
معاون آموزش حوزه های علمیه کشور گفت: همواره روحانیت و حوزه های علمیه ما رسالت مدار بوده اند بدین معنی که برای خود رسالت و مأموریت اجتماعی قائل بوده اند، این رسالت را می توان در تاریخ ایران به ویژه در دوران انقلاب یافت، روحانیت مدافع حاکمیت و ارزش های اسلامی است.
حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: برای تربیت مدرس، اساتید جذب می شوند و بعد از اتمام دوره های آموزشی مدرک ویژه تربیت مدرس در گرایش های همچون علوم ادبی، عقلی و فقه و اصول به آنها داده می شود، این اساتید متعهد هستند بعد از اتمام دوره های آموزشی، به استان های مختلف بروند یا در اختیار تربیت مدرس قرار بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در تربیت مدرس، اساتید علاوه بر دانش علمی خود، با مباحث مهارتی، روش های تحقیق، علوم جانبی، روانشناسی، جامعه شناسی و روش های تربیتی آشنا می شوند تا با استفاده از این موارد بتوانند از دانش خود بهره بهتری ببرند همچنین برای اساتیدی که سابقه تدریس و پژوهش دارند به جای برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت، کارگاه های کوتاه مدت برگزار می شود تا آنها به سطح مطلوب برسند./956/پ201/ص
ارسال نظرات