۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۲۳۷۴
آیت الله نوری همدانی:

هیچ صدایی همانند صدای امام جهان را به لرزه در نیاورد / امام خمینی اسلام ناب را به عرصه زندگی مردم آورد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: در قرن بیستم هیچ صدایی همانند صدای امام جهان را به لرزه در نیاورد و هیچ فریادی همانند فریاد امام فراگیر نبود و مستضعفان را خوشحال نکرد؛ این کار، کار خداست که انسانی با ظاهر ساده اینقدر قدرت ونفوذ پیدا کند.
آيت الله حسين نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید، شب گذشته در چهارمین همایش بصیرت، در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد گفت: مشهد دارای مردم ولایت مدار و متعهد است که می توانند برای تمام مردم ایران الگو باشد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: در اسلام اصولی برای انسان سازی معرفی شده، و کار پیغمبر خدا ساختن انسان ها بود؛ پیغمبر(ص) با رعایت اصولی در ساختن انسان ها گام بر می دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: اصول به دو قسمت زندگی فردی و اجتماعی تقسیم می شود. انسان ها به واسطه اصول فردی عاقل می شوند، نخستین مرحله در ساخت انسان ها تشویق به علم است، زیرا انسان جاهل نمی تواند در راه کمال گام بردارد،علم ریشه همه خوبى‏ها و نادانى ریشه همه بدى‏ها است؛ مخصوصا جوانان در دوران جوانی علم بیاموزند تا در موقعی که به سن بالا می رسند دارای عظمت شوند.

وی ادامه داد: کسی که در سنین کودکی و جوانی گامی در راه علم برندارد در سن بزرگسالی مشکل پیدا می کند، نخستین اصل علم است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ایمان از دومین اصول زندگی فردی است، چون علم بدون ایمان انسان را به کمال نمی رساند و ایات زیادی در زمینه ایمان آمده است. در قرآن 750 آیه در مورد خداشناسی و به اولین اصل از مسأله توحید اشاره شده است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: آن اصولی که برای ساختن انسان ها لازم است فرهنگ اسلامی است که برگرفته از علم، ایمان و عقل است. عقل با علم چه فرقی دارد؟ علم به معنای دانستن دانستنی ها، تشخیص صحیح از ناصحیح و حق از باطل است؛ بسیاری از انسان ها علم دارند ولی از عقل کافی بر خوردار نیستند؛ این طور نیست که هر عالمی، عاقل باشد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) می فرمایند« رجایی علم زیاد ندارد ولی عقل دارد»؛ انسان به کمک عقل قادر به تجزیه وتحلیل و ریشه یابی است، و در موقع فتنه عقل کارایی فراوان دارد. امام علی(ع) در خطبه پنجاه نهج البلاغه می فرمایند «ریشه و اساس فتنه ها هوا و هوس و امثالهم است واین باعث ایجاد فتنه توسط انسان ها می شود».

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام علی(ع) بیان می کنند «مردم در مقابل فتنه دو گروه می شوند، عهده ای چون با شیطان هماهنگی دارند تحت تأثیر شیطان قرار می گیرند اما کسانی که عاقل هستند نجات پیدا می کنند؛ انسان باید همیشه از خدا بخواهد خداوند به عقلش بیافزاید».

وی با بیان اینکه جمله «الذین آمنوا و عملوالصالحات» در 53 آیه از قرآن ذکر شده است ، بعد از ایمان عمل بسیار مهم است و اهل تقوا بیاد عمل داشته باشد، تصریح کرد: اصل پنجم شناخت زمان است وحق را بشناسد وباطل را سرکوب کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: اصول اجتماعی یعنی انسان ها باید خودشان را بر اساس اصول فردی بسازند و سپس اجتماع را ساخته و اولین مسأله در این اصل ساختن حکومت ها است. نخستین کار پیغمبران خدا، ساختن حکومت ها بوده است و مبارزات بسیاری برای برپایی حکومت داشتند و با حکومت های غاصب برخورد می کردند تا حکومت صحیح تأسیس شود.

وی اذعان داشت: حکومت سرنوشت ساز است زیرا تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی واقتصادی مرتبط با حکومت است و حکومت صالح می تواند جامعه را اصلاح و از فساد جلوگیر کند. بعد از پیامبر حکومت ها دچار انحراف شدند و تمام حکومت ها جز حکومت علی(ع) فاسد و ظالم است و در امور حکومت محرمات الهی را رعایت نمی کردند.

وی خاطر نشان کرد: در قرن بیستم هیچ صدایی همانند صدای امام جهان را به لرزه در نیاورد و هیچ فریادی همانند فریاد امام فراگیر نبود و مستضعفان را خوشحال نکرد؛ این کار، کار خداست که انسانی با ظاهر ساده اینقدر قدرت ونفوذ پیدا کند. امام اسلام ناب را به عرصه زندگی مردم آورد ودر فطرت آن ها جای داد و توانست در عرصه زندگی دنیا حکومت اسلام ناب را بوجود آورد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: امام چند اصل را در نظر داشت و اولین اصل همیشه به یاد خدا بودن است، و تمام کلام امام در کتب ایشان بر محور خدا است، امام عابد بود یعنی در تمام زندگی فقط با خدا ارتباط داشت. دومین اصل تنفر از استبداد و استکبار است که در قرآن ایات فراوانی پیرامون این موضوع وجود دارد و سومین اصل اتحاد است.

ادامه داد: اگر با اهل سنت برخورد شود دشمن سوء استفاده می کند و دشمن اهل سنت را از شیعیان، و اروپا را از اسلام می ترساند. سران فتنه به آغوش مردم برگردند و به دشمن چراغ سبز ندهند.

وی در پایان افزود: اصل دیگری که با انقلاب احیاء شد جهاد وشهادت طلبی است، چون بدون شهادت مسلمان عزت پیدا نمی کند. اسلام جهاد می خواهد؛ در کشور ما میلیون ها نفر در انتظار شهادت هستند، همین باعث جلوگیری از حمله دشمنان به ایران است و امام خمینی بسیار تأکید می کردند به کربلا بنگرید و عبرت بگیرید./968/پ201/ص
ارسال نظرات