۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۸۳۱۰۳
حضرت آیت الله سبحانی:

مبلغان در بیان حقایق دین محافظه کاری نکنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: طلابی که به حد کمال علمی و فرهنگی رسیده اند و کار مشخصی در قم ندارند بر آن ها لازم و واجب است که حتما بروند و در محلی بمانند و به تبلیغ دین بپردازند.
آيت الله جعفر سبحاني 1


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید، صبح امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: طلابی که به حد کمال علمی و فرهنگی رسیده اند و کار مشخصی در قم ندارند بر آن ها لازم و واجب است که حتما بروند و در محلی بمانند و به تبلیغ دین بپردازند.

وی در ادامه افزود: مسأله تبلیغ قائم به چهار مسأله است که عبارتند از کسی که از او سخن می گوییم یعنی خداوند متعال، مردم، مبلغ و ویژگی های او و محتوای تبلیغ.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: یک مبلغ در عین حال که باید از کلمات دانشمندان و علما بهره بگیرد، قبلا باید از قرآن و سخنان پیامبر و اهل بیت(ع) بهره گرفته باشد.

وی خاطر نشان کرد: سخنان مبلغ یا باید در رابطه با خدا باشد، یعنی قال الله باشد، یا از رسول خدا یا از امامان معصوم(ع) باشد.

این مدرس درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: ماه رمضان بهترین فرصت برای تبیین دین مبین اسلام است زیرا مردم در این ماه با حضور در مساجد و حسینیه ها زمینه و آمادگی شنیدن سخنان شما را دارند.

وی با اشاره به این نکته که طلاب با مطالعه و آگاهی مطالب را برای مردم روشن و تبیین کنند تأکید کرد: بی مطالعه منبر رفتن خلاف شرع است، مگر این که انسان آمادگی قبلی داشته باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مبلغ باید متقی و خداترس باشد و بترسد از این که کلماتش مورد حساب قرار می گیرد و از مخالفان هراسی به دل راه ندهد و این گونه بهتر می تواند حقایق اسلام را تبیین کند.

وی تأکید کرد: گاهی برخی از افراد از ترس این و آن حقایق را بیان نمی کنند، رعایت حال این فرد روشنفکر یا آن فرد لیبرال ما را از گفتن حقایق باز می دارد، این افراد به دنبال دین نیستند؛ بلکه افراد متدین به دنبال آگاهی از حقایق دین هستند و لازم است حقایق را به طور کامل برای آنان بیان کرد.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: گاهی محافظه کاری ها سبب می شود که اسلام پنهان باشد، رضایت افراد لیبرال و روشنفکر در جایی است که ما از محکمات اسلام دست برداریم و در آن صورت چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

وی ابراز داشت: مبلغ در هر منطقه باید فرهنگ، افکار و مقدار آگاهی آنان از دین را بدست بیاورد و بر اساس آن آگاهی ها سخن بگوید زیرا سخنرانی در دانشگاه برای دکتر ها و دانشگاهیان غیر از سخنرانی برای کشاورزان و پیله وران است ؛ هر دو محترمند اما سخن باید به گونه ای باشد که به دل بنشیند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: مخاطب شناسی یکی از نیاز های اساسی تبلیغ است و لازم است ضمن حفظ احترام مشایخ و بزرگان توجه ویژه به جوانان کرد.
وی با اشاره به هجوم دشمن ادامه داد: سایت ها ماهواره ها با شبهه افکنی و القاء تفکرات خاص در صدد جذب جوانان به سوی خود هستند و جوانان ما را هدف قرار داده اند، اگر چه ما هم بیکار ننشسته ایم از این رو باید به جوانان توجه بیشتری کنیم.

وی وهابیت را در صف نخست این جنگ دانست و افزود: در درجه اول این ها مجسم و مشبه هستند بنابر این محتوای تبلیغ باید در فضائل و مناقب اهل بیت باشد،خدمات و مناقب اهل بیت(ع) از صحاح بیان شود.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر خاطره ای گفت: مادر دوران جوانی به تبلیغ می رفتیم، بعد از تبلیغ خدمت امام(ره) رسیدیم و اشکال کردیم که آیا تبلیغ برای ما ضروری است؟ امام در پاسخ فرمودند: برای اهل علم هیچ کاری بالاتر از تبلیغ نیست و هر چه خوانده ایم برای هدایت مردم است تنها برای خود نخوانده ایم برای مردم خوانده ایم.

وی تأکید کرد: طلابی که به حد کمال علمی و فرهنگی رسیده اند و کار مشخصی در قم ندارند بر آن ها لازم و واجب است که حتما بروند و در محلی بمانند و به تبلیغ دین بپردازند.

این مرجع تقلید گفت: برخی مساجد ما امام ندارد، برخی یک وقت، برخی دو وقت و کم پیدا می شود مساجدی که سه وقت امام جماعت داشته باشد، آیا برای ما عیب نیست که در انقلاب اسلامی مساجد ما بدون امام جماعت باشد.

وی خاطر نشان کرد: عده ای آیه نفر را از«ولیندرو قومهم» را به«ولینذرو قمهم» تحریف کرده و در قم ماندگار شده اند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: عذر خانوادگی و عذر فرزند بخشی از بهانه های افراد برای نرفتن به تبلیغ است؛ با توجه به هجوم گسترده دشمن لازم است سنگرهای خالی تبلیغ را پر کنیم.

وی در پایان گفت:‌خطبه رسول اکرم(ص) در آخرین خطبه ماه شعبان از نخستین مطالبی باشد که مبلغان در تبلیغ خود مورد استفاده قرار دهند. /919/پ201/ع


ارسال نظرات