۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۸۳۲۱۵
استاد حوزه علمیه تبریز:

رسانه‌های غربی‌‌ با وجود ادعای بی‌طرفی، دست از سانسور بر نمی‌دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های آذربایجان شرقی گفت: امروزه رسانه های غربی علیرغم شعار بی طرفی و اطلاعات برای همه، در جهت عکس آن عمل می کنند چنان‌که اخبار در این رسانه ها با طبقه‌بندی خاص و سانسور و تحریف مخابره می‌شود.
خبرنگار، روزنامه نگار
میکائیل جمال پور، رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، اظهار داشت: استقلال و آزادگی رسانه‌ها اصلی بسیار مطلوب است که متاسفانه اغلب خلاف این امر ثابت می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه رسانه های غربی علیرغم شعار بی طرفی و اطلاعات برای همه، در جهت عکس آن عمل می کنند چنان‌که اخبار در این رسانه ها با طبقه‌بندی خاص و سانسور و تحریف مخابره می‌شود.

جمال پور خاطر‌نشان کرد: در این میان؛ خبرنگاران به عنوان سفیران مردم نقشی بسزا در احقاق مطالبات عمومی بر عهده دارند، که اگر این قشر نیز مبتلا به خودسانسوری شود، دیگر رسانه ها مفهوم واقعی خود را از دست خواهند داد.

رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه نگاه ابزاری مدیران رسانه و مسؤولان نسبت به خبرنگاران قابل قبول نیست، گفت: گاهی وضعیت نامناسب معیشتی خبرنگاران، این قشر را ملزم به انعکاس اخباری می کند که شاید اغلب سفارشی هستند.

وی ادامه داد: نقش حلقه خبرنگاران در تهیه اخبار و گزارشات و هدایت افکار عمومی فراتر از نقش صاحبان رسانه است، چرا که اگر آنان هدایت رسانه ای و جهت گیری رسانه را بر عهده دارند خبرنگاران نقش هدایت ذاتی خبر و به عبارت بهتر هدایت درونی مخاطبان را بر عهده دارند.

استاد حوزه و دانشگاه تبریز با تأکید بر رسیدگی به مطالبات خبرنگاران رسانه های گروهی افزود: یک رسانه جمعی بدون خبرنگارانی قوی که التزامات درونی لازم را در کنار مهارت حرفه ای خود نداشته باشند، محکوم به شکست است.

جمال پور تصریح کرد: با این وجود خبرنگاران جزء محروم‌ترین و کم اهمیت‌ترین افراد در کار رسانه هستند و اربابان جراید آنان را به چشم سیاه لشگری می‌نگرند که وظیفه تأمین خواسته‌های ایشان را دارند.

وی با تأکید بر این‌که عدم رعایت شأن اجتماعی خبرنگاران به ضعف فرهنگ عمومی جامعه منجر می‌شود، خاطر‌نشان کرد: عدم حس رضایت شغلی از سوی خبرنگار سبب انعکاس مطالبی سبک و دست چندم به مخاطب خواهد شد./935/ت302/س
ارسال نظرات