۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۸۵۴۰۱
بخش نخست/ آیت الله مصباح یزدی:

روز قدس، از قبله اول مسلمانان حمایت می کنیم / تبلیغ اخلاق به جای دین به شعار فراماسون ها نزدیک است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه اخلاق منهای دین نمی تواند توشه ای را برای آخرت و سعادت انسان به همراه داشته باشد ابراز داشت: پشتوانه ارزش های اخلاقی، اعتقاد به خدا و قیامت است و بدون این دو عملی نخواهد شد.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس، بر ضرورت حضور پرشور مردم در راهپیمایی این روز تاکید کرد.

وی با بیان اینکه قدس شریف قبله اول مسلمانان جهان است خاطرنشان کرد: ما در روز جمعه(روز جهانی قدس) از قبله اول مسلمانان دفاع و حمایت خواهیم کرد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: مسلمانان ابتدا به سوی مسجد الاقصی نماز می خواندند، بعد آیاتی نازل شد که قبله باید تغییر کند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه سخنان خود، با اشاره به فرازهایی از خطبه فدکیه ابراز داشت: تکیه و اصرار حضرت زهرا(س) این بود که مردم از راه صحیح خداپرستی و دین واقعی منحرف شدند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: روش صحیح انبیا تنها صراط مستقیم است، راه های دیگر گرچه در ظاهر هم خوب باشد، اما هیچ ارزشی ندارد و سعادت انسان را تضمین نمی کند.

آیت الله مصباح یزدی، مهم ترین نیاز بشر را شناخت دین حق دانست و با بیان اینکه نتیجه دین حق نیز خداپرستی است ابراز داشت: برای شناخت این مهم، تنها دین اسلام راه چاره کار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از عقاید خرافی و انحرافی در خصوص مساله اسلام و دعوت انبیا گفت: بعضی ها معتقدند دین برای بشر لازم است، اما اصل دعوت انبیا برای دین نبود، بلکه اصل دین برای این بود که انسان کار خوب انجام دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه این طرز تفکر انحرافی است ادامه داد: متاسفانه این گرایش در بین برخی از مسلمانان نیز وجود دارد، اینها معتقدند که بین خوب بودن و دین داشتن ملازمه ای وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما در ابتدا تصور می کنیم که این یک حرف ساده انگارانه است، اما باید توجه داشت که این یک مطلب اساسی است که در نشست های فلاسفه بزرگ و آکادمیک ها برای آن طراحی و تئوری پردازی و بحث می کنند که آیا اخلاق منهای دین می شود یا خیر؟

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید داشت: آنهایی که می گویند اخلاق منهای دین می تواند وجود داشته باشد، کاربرد اخلاق را در همین دنیای ظاهری می بینند و دنبال می گردند که روشی ساده تر و راحت تر برای زندگی کردن خود پیدا کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه اخلاق منهای دین نمی تواند توشه ای را برای آخرت و سعادت انسان به همراه داشته باشد ابراز داشت: پشتوانه ارزش های اخلاقی، اعتقاد به خدا و قیامت است و بدون این دو عملی نخواهد شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کسانی که این گونه گرایش ها و تصوراتی دارند، باید بدانند تصورشان با اسلام سازگار نیست، اسلام اولین اصل را عبادت خدا و دوری از طاغوت می داند و سعادت ابدی نیز جز از راه پرستش معبود یگانه میسر نمی شود و این مدعا هم از روش های عقلی و هم از راه تعبد و نقل قابل اثبات است.

وی یادآور شد: اینکه در گوشه و کنار حرف هایی شنیده و زده می شود که مثلا دوران تبلیغ اسلام و دین گذشته است و ما باید ارزش های انسانی را تقویت و تبلیغ کنیم، این همان طرز تفکر اخلاق منهای دین و خدا است که هم از لحاظ نظری حتی با نظریه کانت و هم از لحاظ تطبیقی با مبانی اسلامی به هیچ وجه سازگاری و تناسب ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه اساس اسلام به ارزش خدای یگانه است و همه چیز در سایه پرستش او حاصل می شود ابراز داشت: اگر ایمان نباشد اعمال خوب انسان هم نتیجه ای نخواهد داشت.
 
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نسبت به برخی از خطوط انحرافی هشدار داد و خواستار احتیاط و هوشیاری در مواجهه با این گونه تفکرات شد و تصریح کرد: متاسفانه امروز گاهی نغمه هایی از برخی مقامات رسمی به گوش می رسد مبنی بر اینکه ادیان مختلف نباید مطرح شود، بجای آن باید ارزش های مشترک همچون برادری، عشق، عدالت، عشق به انسان ها و امثال اینها مطرح باشد؛ دیگر خدا پرستی، اسلام و تشیع خیلی مهم نیست.

وی گفت: این شعارها و ایده ها، با شعار فراماسون ها نزدیک است و با مکتب پلورالیسم دینی و مذهبی سازگاری دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اینجا جای احتیاط بسیار دارد که باید با این گونه افکار یک مقدار محتاطانه برخورد کرد؛ نکند یک وقتی بعد از چند سال دیگر، بیست سال بعد، دست بیگانگان یک مهره را درون دستگاه های ما کاشته باشند؛ باید با این مسائل محتاطانه برخورد کرد و مراقب بود.

وی این طرز تفکر را در تضاد با مبانی دینی و اسلامی دانست و تاکید کرد: اسلام می گوید دین حق یکی است و هرچه غیر آن هست گمراهی و ضلالت است، این اعتقاد ما است.

انتقاد از صرف بودجه بیت المال در یک دولت برای حمایت از یک حزب خاص

عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین در ادامه به طرح مباحث دیگری پرداخت و بدون اینکه نامی از دولت خاصی ببرد ابراز داشت: چند سال قبل بودجه ای برای تشکیل احزاب در دولت گذاشته شد.

وی گفت: در دنیا احزاب پول جمع می کنند، اما در کشور ما دولت بودجه می داد تا بیایند حزب درست کنند، اسمش را هم گذاشتند کثرت گرایی و جامعه چند صدایی؛ عین همین مطلب را در مورد دین هم می گویند که خوب است تکثر باشد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: توجیه به اصطلاح منطقی شان هم این است که وقتی ادیان متعدد باشد، زمینه انتخاب بهتر فراهم است، کما اینکه در مسائل سیاسی نیز این گونه است؛ در حالی که پشت پرده این مسائل چیز دیگری است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: آن زمان در دولت بودجه برای تاسیس حزب گذاشته شد و کل این بودجه ها که از حساب دولت به همه احزاب می دادند با بودجه ای که به یک حزب پرداخت می شد، مساوی بود و برابری می کرد./924/پ201/ج

ارسال نظرات