۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۸۵۷۰۰
آیت‌الله مظاهری:

همه‌ افراد باید در معاملات و کارهای خود با انصاف عمل کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مظاهری به تعریف و تشریح کم‌فروشی و غش در معامله به عنوان دو عامل مؤثر در بیماری اقتصاد پرداخته و تصریح کرد: همه‌ افراد باید در معاملات و کارهای خود با انصاف عمل کنند.
حضرت آيت الله حسين مظاهري
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه‌ درس اخلاق ماه مبارک رمضان که ظهرها پس از اقامه‌ نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان برگزار می‌شود، به تبیین برخی دیگر از اقسام حق‌الناس مالی و اقتصادی پرداخت و ضمن برشمردن آثار سوء فردی و اجتماعی کارهایی که موجب وجوب حق‌الناس مالی می‌شود، خاطرنشان کرد:در معاملاتی که به صورت روزمره در بازار و در بین کسبه و تجار رایج است، گناهانی صورت می‌پذیرد که افزون بر وارد کردن خسارات جبران‌ناپذیر فردی به بعضی از مردم، به چرخه‌ اقتصادی کشور ضربه می‌زند و ثبات اقتصادی را متزلزل می‌کند.

هر حرکتی که به بیماری و نابودی اقتصاد منجر شود، نوعی براندازی محسوب می‌شود

وی در ادامه‌ سخنان خود، ضمن تشریح برخی از ابعاد اقتصاد سالم و اقتصاد بیمار، وضعیت جاری اقتصادی کشور را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: اکنون اقتصاد کشور، بیمار است و از ثبات کافی برخوردار نیست و این عدم ثبات، امنیت اقتصادی را از کشور، مردم و بازار مسلمین سلب کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: عواملی نظیر واردات بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی و عدم وجود طرح اقتصادی مطلوب برای صادرات از یک سو و گرانفروشی، کم‌فروشی، غش در معامله، خرید تعهدی و بدون پشتوانه‌ مالی اجناس و کالاها از سوی دیگر، اقتصاد کشور را بیمار کرده است و هر حرکتی که به بیماری و نابودی اقتصاد منجر شود، نوعی براندازی محسوب شده و گناه آن بسیار بزرگ است.

وی از اقتصاد اسلام به عنوان برترین تئوری اقتصادی یاد کرد و افزود: اگر در امور اقتصادی، دقیقاً به نظر دین مبین اسلام عمل شود، بیماری اقتصادی از بین می‌ورد، ثبات اقتصادی حاکم می‌شود و همه مردم از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج بی‌نیاز می‌شوند و در رفاه خواهند بود. از این‌رو گفته می‌شود که در جامعه‌ اسلامی نباید شاهد فقر و عزوبت باشیم و نیز نباید افرادی یافت شوند که از داشتن خانه و مسکن اولیه محروم باشند و از این موضوع رنج ببرند.

همه‌ افراد باید در معاملات و کارهای خود با انصاف عمل کنند


حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه به تعریف و تشریح کم‌فروشی و غش در معامله به عنوان دو عامل مؤثر در بیماری اقتصاد پرداخته و تصریح کرد: همه‌ افراد باید در معاملات و کارهای خود با انصاف عمل کنند و به حق خود قانع باشند و کم‌فروشی نکنند، یعنی کم ندهند و زیاد طلب کنند. کم فروشی گرچه مشهور در معاملات است ولی در هر کاری باشد حرام و گناه آن بزرگ است. نظیر کم‌کاری و بدکاری در ادارات و یا سرهم‌اندازی در مشاغل دیگر و ناقص تحویل دادن کالا یا خدمات.

وی یادآور شد: همچنین غش در معاملات که امروزه در بازار رایج است، یعنی خوب نشان دادن و بد تحویل دادن کالا یا خدمات که در همه‌ اقسام کار وجود دارد و گناه آن بزرگ است. غش و فریب دیگران به هر صورتی باشد حرام است و سلامت و ثبات اقتصادی را دچار خدشه می‌کند و حتی پیامبر گرامی«صلی‌الله علیه وآله وسلم» از غش کننده، سلب ایمان فرموده‌اند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اقسام حق‌الناس فرهنگی پرداخت و افزود: اگر استاد در حوزه، دانشگاه، یا مدرسه بدون مطالعه تدریس کند و نیز اگر یک سخنران وقت مردم را با حرف‌های بیهوده تلف کند و بدتر از آن اگر کسی ذهن جوانان را منحرف سازد، حق‌الناس بر او واجب می‌شود و گناه آن بزرگ است.

تکثیر و استفاده‌ بی‌اجازه از آثار فرهنگی نوعی دزدی است

وی تاکید کرد: اگر صدا و سیما و رسانه‌ها، به اندازه‌ای که وقت مردم را می‌گیرند، نتوانند مطالب مفید و آموزنده ارائه دهند، مسئول هستند و باید پاسخگوی اوقات تلف شده باشند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان گفت: همچنین تکثیر و استفاده‌ بی‌اجازه از آثار فرهنگی نظیر کتاب، نرم‌افزار و فیلم، که برای تهیه و تولید آن هزینه شده است، نوعی دزدی است و موجب وجوب حق‌الناس می‌شود./917/د102/ص
ارسال نظرات