۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۸۵۷۲۱
آیت الله نوری همدانی:

تألیف و چاپ تفسیر مقارن ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی به ضرورت تألیف تفسیر مقارن برای قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که در فقه شیعه، فقه مقارن نوشته شده است برای قرآن نیز باید تفسیر مقارن نوشته شود.
تألیف و چاپ تفسیر مقارن ضروری است تألیف و چاپ تفسیر مقارن ضروری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید، شب گذشته در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، با بیان این که یکی از امتیازات دین مقدس اسلام بهره مندی از حقانیت قرآن است وقرآن معجزه جاوید اسلام است، تصریح کرد: معجزه ای پیغمبران دیگر با آنان از دنیا سپری شد، ولی اسلام یک معجزه جاوید به عنوان قرآن دارد و حقانیت اسلام با قرآن معرفی می شود.

وی بیان داشت: خداوند در سوره اسراء ذکر می کند«بگو  قطعاً اگر جنّ و انس گرد آیند که مانند این قرآن را بیاورند ، نمی توانند مانندش را بیاورند ، و اگر چه پشتیبان یکدیگر باشند»، سپس در یک پله پایین تر در سوره هود و نیز همچنین در آیه 23 سوره بقره می فرماید«و اگر در آنچه ما بر بنده خود محمّد (ص)نازل کرده ایم ، شک دارید که وحى الهى است یا ساخته بشر پس سوره اى مانند آن رابیاورید ، و  براى این کار  غیر از خدا ، شاهدان و گواهان خود را  از فُصحا و بُلغاى بزرگ عرب به یارى فرا خوانید ، اگر در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است نه وحى الهى راستگویید».

این مرجع تقلید گفت: توجه مسلمانان به قرآن ضروری است و بیشتر از این مقدار باید به قرآن توجه شود ؛ پیغمبر اسلام می فرمایند« اگر فردی فکر کند موضوعی بهتر از مسأله قرآن است وباید به آن بپردازد اشتباه کرده است و قرآن را کوچک شمرده است».

وی با اشاره به این مطلب که هیچ موضوعی به اندازه قرآن دارای اهمیت نیست، بیان داشت: مسؤولان در هر پست و مقامی که هستند باید در راه آشنایی و انس با قرآن گام بردارند واین بزرگترین خدمت به دنیای اسلام است.

حضرت آیت الله نوری همدانی  افزود: امام صادق می فرمایند«جوانی که در سنین جوانی قرآن را بیاموزد، قرآن با گوشت و پوست و استخوان او مخلوط می شود و در روح او باقی می ماند و او جزو یکی از سفیران خداوند قرار داده می شود و خداوند آن دل را هرگز عذاب نمی کند».

وی تأکید کرد: باید مفاهیم قرآنی را به طرز صحیح فرا گرفت، قرآن را خوب تلاوت کنید واز قرآن شفا بگیرید و از قرآن درک عمیقی داشته باشیم تا قرآن در دل انسان جان بگیرد؛ قرآن مانند بهاری است که معنویات را در دل انسان شکوفا می کند،.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین گفت: آیت الله طباطبایی صاحب تفسیر المیزان می فرمایند«آیه 102 سوره بقره نزدیک به یک ملیون و دویست وشصت هزار معنا دارد» به عبارت دیگر این آیه متحمل این مقدار معنا است؛ آیت الله طباطبایی فردی بود که به عمق معانی قرآن اشراف داشت و از این دریای قرآن این مقدار از معانی را استخراج واستنباط می کرد.

وی در ادامه بیان داشت: باید پیشرفت های علمی در زمینه قرآن افزایش یابد و آنچه که در بطن قرآن است به جامعه القاء شود.

این مرجع تقلید به ضرورت تألیف تفسیر مقارن برای قرآن اشاره کرد، و اظهار داشت: همانطور که در فقه شیعه فقه مقارن نوشته شده است برای قرآن نیز باید تفسیر مقارن نوشته شود. اهل سنت برای قرآن تفسیر مقارن دارند ولی تمام مذاهب آن ها به گونه ی دلخواه خود است، باید سخن شیعه را تبیین کرد و با اهل سنت مقایسه نمود و ثابت کرد که سخن شیعه صحیح است.

وی ادامه داد: تألیف و چاپ تفسیر مقارن قرآن باید توسط وزارت ارشاد اسلامی صورت بگیرد زیرا تفاسیر اهل سنت همیشه ناقص هستند و از معارف اهل بیت استفاده نکرده اند و آن ها با اهل بیت پیامبر میانه ی خوبی ندارند، در صورتی که نقش اهل بیت در آیات قرآن بسیار مؤثر و تأثیر گذار است.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین با بیان این مطلب که تمام علوم از قرآن گرفته شده است و تمدن اسلام تمام عالم را فرا گرفته است، اظهار داشت: تمام اصطلاحات علمی، عربی است چون سرچشمه تمام علوم از قرآن و اسلام پدید آمده است و مسلمانان پرچمدار علم بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که چطور مسلمانان با وجود این که در دنیا پرچمدار علم بودند اما امروز از نظر علوم صنایع و دنیوی دچار انحطاط شدند، تصریح کرد: متأسفانه سلاطین گذشته علم را کنار گذاشتند و مشغول خوش گذرانی شدند و این امر باعث شد که در راه اسلام انحرف ایجاد شود و مسلمانان دچار فقر فرهنگی شوند؛ اما غرب از آنچه مانده بود بهره برداری کرد./968/پ201/ص
ارسال نظرات