۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۹۱۸۲۷
آیت الله مظاهری‌ در پیامی به به‌ همایش‌ نسیم‌ نیایش‌؛

انسان‌سازی حقیقی در سایه عمق‌بخشی به اقامه نماز به دست می‌آید

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مظاهری‌ در پیامی به‌ همایش‌ نسیم‌ نیایش‌ اصفهان آورده است: نماز، قائمه‌ و ستون‌ دین‌ مبین‌ و روح‌ عبودیّت‌ اهل‌ ایمان‌ و مؤمنین‌ است‌ و قرآن‌ کریم‌ از انجام‌ این‌ فریضه انسان‌ ساز، با عنوان‌ «اقامه نماز» یاد می‌فرماید.
آيت الله حسين مظاهريبه گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله حسین مظاهری‌ در پیامی به‌ همایش‌ نسیم‌ نیایش‌ که از سوی ‌اداره کل آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ اصفهان‌ برگزار شد، بر ترویج فرهنگ عبادت حقیقی در جامعه تأکید کرد و آورده است: اگر برنامه‌هایی‌ که‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ کشور و از جمله‌ آموزش‌ و پرورش‌ برای‌ احیاء امر نماز انجام‌ می‌پذیرد در راستای‌ نیل‌‌به  اهداف‌ بلند مرتبه‌ معرفت الهی‌ باشد، بی‌ شک‌ّ این‌ برنامه‌ها به‌ کمال‌ خود نایل‌ می‌شود.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز، قائمه‌ و ستون‌ دین‌ مبین‌ و روح‌ عبودیّت‌ اهل‌ ایمان‌ و مؤمنین‌ است‌. قرآن‌ کریم‌ از انجام‌ این‌ فریضه انسان‌ ساز، با عنوان‌ «اقامه نماز» یاد می‌فرماید و با این‌ تعبیر پُر معنا، بر این‌ نکته با اهمیّت‌ تأکید می‌کند که‌ نماز، یک‌ عبادت‌ ظاهری‌ و یک‌ قالب‌ بی‌ روح‌ نیست‌ که‌ با صرف‌ قرائت‌ نماز گزار، حق‌ّ آن‌ اداء گردد، بلکه‌ عمودی‌ است‌ برای‌ آنکه‌ خمیه عبودیّت‌ عبد در برابر پروردگار متعال‌ را به‌ پا دارد و به‌ طور مستمرّ و دائمی‌ از آن‌ نگاهبانی‌ و صیانت‌ نماید.

این‌ «اقامه‌» وقتی‌ ممکن‌ خواهد شد که‌ نماز، اوّلاً متّکی‌ به‌ «معرفت‌ و شناخت‌» و ثانیاً همراه‌ با «توجّه‌ و حضور قلب‌» و ثالثاً موجب‌ «عمل‌ به‌ مقتضای‌ عبودیّت‌» باشد .

شخص‌ نماز‌گزار پیش‌ از اقامه نماز باید بداند که‌ قصد ورود در چه‌ عرصه بلند و رفیعی‌ دارد و با معرفت‌ نسبت‌ به‌ عظمت‌ و اهمیّت‌ نماز که‌ «ان‌ّ الصّلوةَ کانت‌ علی‌ المؤمنین‌َ کتاباً موقوتاً» بر این‌ فریضه الهی‌ وارد گردد و نیز باید در هنگام‌ اداء این‌ عبادت‌ حیات‌ بخش‌، توجّه‌ صرف‌ به‌ عالَم‌ معنا و خشوع‌ کامل‌ در برابر حضرت‌ رب‌ّ العالمین‌ را حفظ‌ نماید تا مشمول‌ «الذّین‌ هم‌ فی‌ صلاتهم‌ خاشعون‌» باشد و پس‌ از نماز نیز باید به‌ آموزه‌ها و تعلیمات‌ این‌ فریضه درس‌آموز ، ملتزم‌ بوده‌ و به‌ مصداق‌ «ان‌ّ الصّلوة تنهی‌ عن‌ الفحشاء و المنکر و لَذکرُ الله اکبر» از هر بدی‌ و انحراف‌ بپرهیزد و دائماً خویش‌ را در محضر حق‌ّ تعالی‌ بداند. تنها در چنین‌ صورتی‌ است‌ که‌ نماز «اقامه‌» شده‌ است‌ و بی‌ شک‌ّ این‌ نماز گزار ، مشمول‌ «و الذّین‌ هم‌ علی‌ صلاتهم‌ یحافظون‌» و نیز مشمول‌ «الذّین‌ هم‌ علی‌ صلاتهم‌ دائمون‌» خواهد بود. هم‌ نماز را حفظ‌ و صیانت‌ کرده‌ است‌ و هم‌ به‌ طور دائمی‌ و مستمرّ در حال‌ نماز خواهد بود.

اگر برنامه‌هایی‌ که‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ کشور و از جمله‌ آموزش‌ و پرورش‌ برای‌ احیاء امر نماز انجام‌ می‌پذیرد در راستای‌ نیل‌ به‌ چنین‌ اهداف‌ بلند مرتبه‌ای‌ باشد، بی‌ شک‌ّ این‌ برنامه‌ها به‌ کمال‌ خود نایل‌ می‌گردد و نسل‌ جوان‌ عزیز که‌ آینده‌ سازان‌ این‌ مملکت‌ هستند را به‌ نحو مناسب‌ تربیت‌ خواهد کرد. ان‌ شاء الله.

با تقدیر صمیمانه‌ از همه متصدّیان‌ برگزاری‌ این‌ همایش‌، توفیقات‌ آنان‌ و سایر عزیزان‌ را در پیمودن‌ این‌ مسیر با اهمیّت‌ از خداوند متعال‌ مسألت‌ می‌کنم‌.

والسلام‌ علیکم‌ و رحمة الله و برکاته‌

حسین‌ المظاهری‌

21 ذی‌ الحجه‌ / 1431

1389/9/7

ارسال نظرات