۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۹۲۰۸۹
گزارشی از همایش مشترک جامعه مدرسین و مربیان و دبیران معارف آموزش و پرورش قم؛

حضور روحانیان در مدارس، دانش آموزان را در برابر شبهات و هجمه های دشمنان واکسینه می کند

خبرگزاری رسا ـ نشست دو روزه مشترک معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیران و مربیان تربیتی و دبیران معارف سازمان آموزش و پرورش قم، با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.
حضور روحانیان در مدارس، دانش آموزان را در برابر شبهات و هجمه های دشمنان واکسینه می کند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست مشترک معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیران و مربیان تربیتی و دبیران معارف سازمان آموزش و پرورش قم، روز چهارشنبه در سالن اجتماعات این نهاد مهم و برجسته حوزوی برگزار شد.

اقدامات کور دشمنان خللی در عزم و اراده ملت قهرمان ایران ایجاد نخواهد کرد

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس ‌شورای‌اسلامی و معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این همایش، با محکوم کردن ترور دو استاد دانشگاه کشور توسط عوامل استکبار جهانی، اظهارداشت: استکبار جهانی و بدخواهان و دشمنان نظام سعی می کنند با ترور دانشمندان و بزرگان علمی کشور در پیشرفت و توسعه ایران خلل ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات کور هرگز نتیجه نخواهد داشت و دشمنان با تمسک به این شیوه ها موفق نخواهند شد پیشرفت های علمی کشور را متوقف کنند، بیان داشت: دو استادی که مورد حمله جنایت آمیز تروریست ها واقع شدند از دانشمندان نخبه، متفکر و خلاق نظام اسلامی بودند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه علمی و فناوری گام برمی دارد و این گونه اقدامات خللی در عزم و اراده ملت قهرمان ایران ایجاد نخواهد کرد.

ایران اسلامی سرشار از استعدادهای درخشان است

حجت‌الاسلام آشتیانی تصریح کرد: ایرانی‌اسلامی سرشار از استعدادهای فراوان است و دشمنان ما نیز بدانند که با دست زدن به این گونه اقدامات موفق نخواهند شد نقشه های شوم خود را عملیاتی کنند.

وی سفر مقام معظم رهبری به استان قم را نقطه عطفی تاریخی در این استان دانست و با تحسین استقبال بی نظیر مردم از ایشان خاطرنشان کرد: مردم قم که تاریخی دیرینه و درخشان دارند، در سفر مقام معظم رهبری نشان دادند که با تمام توان و تا پای جان وفادار به نظام اسلامی و آرمان های امام و شهدا هستند.

سفر رهبر انقلاب به قم جان تازه ای به انقلاب اسلامی داد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز شهر قم مورد هجمه شدید دشمنان قرار دارد تاکید کرد: سفر مقام معظم رهبری و استقبال بی نظیری که از ایشان صورت گرفت جان تازه ای به انقلاب اسلامی داد.

عضو‌جامعه مدرسین حوزه‌علمیه ‌قم در ادامه با اشاره به رسالت سنگین مدیران و معلمان مدارس گفت:‌ مربیان تربیتی باید با پرورش صحیح دانش آموزان، آنها را در برابر سیل تهاجمات دشمنان بیمه کنند.

حجت الاسلام آشتیانی بیان داشت: مسؤلیت معلمان و دانش آموزان در بخش معارف و امور تربیتی بسیار حساس و سنگین است و همان گونه که در امور سیاسی و اجتماعی داشتن بصیرت یک امر مهم است، بصیرت در امور دینی و اعتقادی نیز امری حیاتی و لازم است.

حجت‌الاسلام آشتیانی گفت: اگر دانش‌آموزانی با ایمان، اعتقاد و پایبند به ارزش های نظام و اسلام تربیت شوند، در دروه جوانی اسیر هجمه های فرهنگی و اعتقادی دشمنان نخواهند شد.

وی با بیان اینکه یک لحظه غفلت در تربیت فرزند و دانش آموز می تواند آسیب ها و تبعات ناگواری را به همراه داشته باشد، ابراز داشت: در این راستا والدین و خانواده ها نقش کلیدی و حساسی را عهده دار هستند و باید به خوبی به رسالت خود عمل کنند.

حجت الاسلام آشتیانی، آموزش و پرورش را از مهم و حساس ترین نهادها در کشور خواند و بیان داشت: آموزش و پرورش از گسترده ترین وزارتخانه های کشور است و باید از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در راستای تربیت صحیح و اسلامی دانش آموزان به خوبی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: حوزه موظف است در این راستا نقش خود را ایفا و افرادی که می توانند با زبان دانش آموزان و کودکان صحبت کنند را وارد آموزش و پرورش کند.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حاکی است در ادامه این نشست مشترک، محمد حسین امین جعفری، رییس سازمان آموزش و پرورش استان قم، اهداف برگزاری این همایش مشترک را تشریح کرد.

وی بیان داشت: از مدیران، دبیران و مربیان تربیتی و معارفی سازمان آموزش و پرورش کشور انتظار ویژه و حساسی وجود دارد و باید با استفاده از تمام ظرفیت ها برای تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان گام بردارند.

هفتصد روحانی در مدارس قم نماز جماعت اقامه می کنند

رییس سازمان آموزش و پرورش استان قم در ادامه از کسب رتبه اول آموزش و پرورش قم در بحث اقامه نماز جماعت در مدارس در کشور خبر داد و بیان داشت: در حال حاضرهفتصد امام جماعت در مدارس قم داریم.

وی ادامه داد: در برخی از مدارس دبیرستان استان قم، نماز مغرب و عشا نیز با حضور روحانیان به صورت جماعت اقامه می شود که این مساله در کشور بی نظیر است.

امین جعفری در ادامه سخنان خود، سفر مقام معظم رهبری به قم را سفری پرخیر و برکت برای این استان دانست و خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدارهایی که با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتند، به نکات کلیدی و بسیار مهمی اشاره کردند.

وی گفت: مقام معظم رهبری بر حضور مؤثر روحانیت در مدارس تاکید کردند و خوشبختانه در پی سفر مهم ایشان به این شهر مذهبی، وزیر آموزش و پرورش کشور نیز سفری به شهر مقدس قم داشت وبا مدیر حوزه های علمیه و شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت و گو کرد.

امین جعفری با اشاره به تفاهم نامه های صورت گرفته بین سازمان آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از مصوبات و تفاهم نامه های مشترک حوزه و آموزش و پرورش، تعیین کارگروهی مشترک متشکل از 10 نفر از حوزه و آموزش و پرورش برای بررسی راهکارهای افزایش همکاری ها و حضور مؤثر روحانیت در مدارس و استفاده از ظرفیت های حوزویان در نظام تعلیم و تربیت کشور است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در شورای آموزش و پرورش استان قم نیز جلسه ای در این راستا برگزار شد و مقرر شد طرحی آماده شود که دانش آموزان بیشتر از وجود روحانیان در مدارس استفاده کنند.

حضور روحانیان در مدارس نقشه های دشمنان را خنثی می کند

وی گفت: در مدارس خواهران نیز بنا داریم از وجود طلاب خواهر استفاده کنیم که در این راستا رایزنی هایی نیز با مدیر جامعه الزهرا انجام شده است تا خواهران طلبه مشاوره های مذهبی و فرهنگی به دانش آموزان خواهر ارائه شود.

امین جعفری در ادامه سخنان خود با اشاره به نقشه های دشمنان برای به انحراف کشاندن نسل جوان و دانش آموزان بیان داشت: با توجه به این شرایط، حضور روحانیت می تواند در مقابله با این توطئه ها بسیار مؤثر باشد.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام بهشتی از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگر معارف دینی نیز در این همایش، عناصر مهم و مؤثر در مقوله تعلیم و تربیت را تبیین کرد.

وی شناخت عناصر معرفت شناختی، شناسایی اهداف، اصول و مبانی تعلیم و تربیت، دانستن روش ها، عوامل و موانع تربیت را از مهم ترین عناصر مؤثر در مقوله تعلیم و تربیت برشمرد و به بررسی دلایل و عوامل ناموفق بودن تربیت دینی کودکان، نوجوانان و جوانان در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام بهشتی تصریح کرد: برای پاسخ به این مساله و مشکل اساسی، باید بدانیم که مقصر و عامل اصلی در این بین خود ما هستیم.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام، انس و ارتباط با نسل جوان و نوجوان را از مهم ترین تاکیدات دین مبین اسلام دانست و تاکید کرد: نسل جوان و نوجوان آماده پذیرش مطالب و حق گرا هستند.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در بیانات و سخنان خود به این نکته مکرر اشاره و تصریح کرده اند و نسبت به توجه به نسل نوجوان و جوان تاکید داشته و دارند.

مهم ترین مقوله در تعلیم و تربیت، توجه به مبانی دینی است

حجت الاسلام بهشتی افزود: ما باید بدانیم مشکل از جوانان و نوجوانان نیست، عمده مشکل این است که ما با دنیای کودک، نوجوان و جوان به صورت علمی و دقیق آشنا نیستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه مهم ترین مقوله در تعلیم و تربیت کودک و نسل جوان را توجه به مبانی دینی و معارف اسلامی خواند و تاکید کرد: تبیین مبانی اسلامی و معارف دینی به زبان کودک و نوجوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام بهشتی بیان داشت: متاسفانه تبیین معارف دینی و اسلامی متناسب با برداشت و فهم کودکان و نوجوانان نیست، از این رو مسائلی که مطرح می شود چندان مورد اقبال کودکان و نوجوانان نیست.

گفتنی است، این نشست مشترک به مدت دو روز برگزار می شود و در نوبت عصر چهارشنبه نیز اساتید و صاحبنظرانی از حوزه و دانشگاه به تبیین شیوه های صحیح تعلیم و تربیت برای مربیان و دبیران آموزش و پرورش استان قم پرداختند.

لازم به ذکراست، نشست مشترک معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیران و مربیان تربیتی و دبیران معارف سازمان آموزش و پرورش قم، روز پنج شنبه نیز با حضور ائمه جماعات مدارس استان قم ادامه می یابد و آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به ایراد سخن خواهد پرداخت. /924/ز502/ص

ارسال نظرات