۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۹۲۱۲۹
آیت‌الله سبحانی:

مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن متون درسی تکیه دارند/ دانشگاهی مورد علاقه مردم است که خروجی آن دانشجوی مسلمان و مبلغ دین باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، دانشگاه اسلامی را در سه رویکرد مدیریت اسلامی، اساتید مطرح و متون درسی اسلامی مورد بررسی قرار داد و گفت: تکیه مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن متون درسی است.
درس خارج فقه آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت یکمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی با بیان این‌که دانشگاه مرکز علم و دانش است، گفت: آنچه درباره اسلامی کردن دانشگاه مورد تأکید مقام معظم رهبری است، بیش‌تر اسلامی کردن متون درسی است.

وی یک دانشگاه اسلامی را در سه رویکرد مدیریت اسلامی، اساتید مطرح و متون درسی اسلامی مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر دانشگاهی بسازیم که دارای این مثلث باشد، حتما سازندگان آن دانشگاه در دل مردم مهر و محبت خواهند داشت.

حضرت آیت‌الله سبحانی، خاطرنشان کرد: مدیر باید به گونه‌ای عمل کند که در حقیقت پدر بزرگوار نسبت به دانشجویان باشد، دانشجویان نسبت به او به عنوان یک پدر بنگرند و در مدیریت تنها مسائل دانشگاه و دانشجو مطرح شود.

وی همچنین با بیان این‌که اساتید باید از نظر علمی و فکری ساخته و به تمام معنا مسلمان باشند، گفت: اساتید در هر رشته‌ای که تدریس می‌کنند، توجه کنند که رابطه درس با خدا محفوظ باشد، حتی در بیان نظریه تکامل بر فرض ثبوت به گونه‌ای تدریس کنند که رابطه دانشجو با خدا قطع نشود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، ابراز داشت: دانشگاهی مورد علاقه مردم است که استاد آن در تدریس به گونه‌ای مسائل را مطرح کند که خروجی دانشگاه یک دانشجوی مسلمان و مبلغ دین باشد.

وی اضافه کرد: این‌که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید دانشگاه‌ها اسلامی شود، بیش‌تر روی متون درسی است؛ نه به این معنا که بتوانیم تنها به نقل اکتفا کنیم، بلکه باید به عقل هم اعتنا کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که به دانش‌های بشری احترام می‌گذاریم اما دانش‌هایی که در مسیر الهی باشد و الحاد را ترویج نکند، گفت: هر دانشگاهی که نوعی روانکاوی و جامعه‌شناسی را براساس غرب‌گرایی ترویج کند، آن دانشگاه نمی‌تواند اسلامی باشد.

این مرجع تقلید، تصریح کرد: باید بتوانیم متون درسی خود را به تمام معنا اسلامی کرده در عین حالی که به تمام علوم اهتمام قائل هستیم، توجه کنیم که رابطه این متون با دین قطع نشود و مقابل آن نباشد.

وی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی که معاشرت‌های ممتدی با وی داشتم از همان دوران قبل از انقلاب و پس از آن دارای چنین اندیشه‌ای بود و تحول در مدیریت، اساتید و متون درسی را تا آنجا که بتواند مدنظر داشت، تصریح کرد: وی یک محالی را ممکن کرد و آن حل مسأله دو جنسیتی در دانشگاه‌ها بود.

حضرت آیت‌الله سبحانی، ادامه داد: هر وقت با اساتید دانشگاه و مدیران درباره مسأله دوجنسیتی و تفکیک آن سخن می‌گفتیم آن را مشکل و محال می‌دانستند، اما این رییس فقید دانشگاه قم مسأله دوجنسیتی را حل کرد و دانشگاهی ساخت که از دو جنسیت به طور جداگانه در آن استفاده می‌شود، اما فسادی در کار نیست.

وی با بیان این‌که کسانی هستند که می‌خواهند مسأله دو جنسیتی در دانشگاه‌ها را حل کنند، اما تاکنون موفق نشده‌اند، اظهار داشت: اختلاط دانشجویان ضرر دارد، مایه عقب رفتن دانش و دانشجو است که اگر مسائل جنسی وارد دانشگاه شود، این دانشگاه دیگر از نظر علمی رشد نخواهد کرد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود با اشاره به خدمات اجتماعی، اقتصادی و علمی مرحوم آیت‌الله قاضی به بیان آیه‌ای از قرآن پرداخت و گفت: کسانی که از روی ایمان و اخلاص خدمتگزار جامعه باشند، خداوند منان محبت آنان را در دل‌ها جاری می‌کند.

وی با اشاره به تأسیس حوزه علمیه قم از سوی آیت‌الله عبدالکریم حائری، افزود: این عالم ربانی که در میان مراجع از یک محبت و الفت خاصی برخوردار است، در دوران خفقان توانست نوری را در کشور به نام حوزه علمیه قم ایجاد کند که این حوزه در طول نود سال نورپاشی، اکنون بازوان اسلام و انقلاب است.

حضرت آیت‌الله سبحانی همچنین به مقام گوهرشاد اشاره کرد و گفت: مردم ایران نسبت به بانویی که در کنار مرقد امام هشتم‌(ع) مسجدی ساخته است، یک نوع محبت در دل دارند به طوری که نام گوهرشاد همواره با یک نوع محبت و فرستادن مغفرت به این فرد همراه است. /920/پ202/ج

ارسال نظرات