۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۹۲۳۴۳

گزارشی از نشست اعضای هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی معاونان و اعضای هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد.
گزارشی از نشست اعضای هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی معاونان و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، روز چهار شنبه یازدهم آذرماه در اتاق جلسات این دفتر برگزار شد.

حوزه علمیه قم محور حوزه‌های علمیه جهان اسلام است

آیت الله مقتدایی در این نشست علمی بیان کرد: حوزه علمیه قم به عنوان محور حوزه های علمیه جهان اسلام است و تقویت این نهاد عظیم از طریق پشتیبانی و حمایت حوزه های علمیه سایر شهرستان ها میسر می شود، و تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها به منزله تقویت حوزه علمیه قم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با عنوان اینکه هیئت‌های نظارت به شهر‌ها و مدارس علمیه کشور اعزام شده اند تا نقاط قوت و ضعف حوزه های علمیه را شناسایی کنند، خاطر نشان کرد: برخی از گزارش های جمع آوری شده از حوزه های علمیه استان ها بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز است، اما متأسفانه سایر گزارش های شهرستان ها دلالت بر ضعف و کم توجهی به مدارس علمیه در گذشته داشته است.

وی در ادامه ضعف ها و کاستی ها در مدیریت و اساتید حوزه های علمیه را موجب تضییع عمر طلاب ارزیابی کرد و ابراز داشت: تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده پیرامون مدیریت حوزه های علمیه شهرستان ها باعث بهبود این وضعیت شده است.

تشکیل شوراهای مدیریت استان‌ها سبب ارتقای سطح علمی و اخلاقی حوزه‌ها شده است

آیت الله مقتدایی به تبیین نقش شوراهای مدیریت در مراکز استان ها پرداخت و اذعان داشت: شوراهای علمیه استان ها مرکب از هفت نفر اساتادان سطوح عالی حوزوی(نماینده ولی فقیه، اساتید درس خارج، روحاناون شناخته شده) آن شهرستان تشکیل شده است.

وی افزود: با شکل گیری شوراهای مدیریت، حوزه های علمیه به صورت استانی مدیریت می شوند و سیاست گذاری های تمام حوزه های علمیه آن استان، بر عهده این شورا است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با عنوان اینکه در حال حاضر در26 استان شورای مدیریت تشکیل شده است و هدف آن ها ارتقای سطح علمی و اخلاقی مدارس علمیه است، خاطر نشان کرد: تشکیل شورای مدیریت در استان ها نقش مؤثری در افزایش کیفیت و بهره وری حوزه های علمیه داشته است.

وی تقویت و پشتیبانی حوزه های علمیه تهران را به جهت گستردگی فعالیت های این استان ضروری دانست، و یادآور شد: شورای مدیریت در این استان تشکیل شده و رسیدگی به حوزه های علمیه این استان در اولویت کار حوزه علمیه قم قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری همواره بر استقلال حوزه های علمیه خراسان و اصفهان تأکید می‌کنند

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه نیز با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری همواره بر استقلال استان های اصفهان و خراسان تأکید می کنند، بیان کرد: فعالیت های این استان ها کاملا مستقل انجام می شود و دخالتی در امور این استان ها از سوی حوزه علمیه قم صورت نمی گیرد.

وی به برخی از شهرستان هایی که از نظر حوزوی فعالیت های قوی و سازنده ای دارند اشاره کرد و افزود: در نگاه مدیریتی حوزه های علمیه، این شهرستان ها(همانند کاشان) به جهت اینکه از نظر مرکزیت علمی بسیار قوی هستند، مدیریت شان به صورت مستقل دیده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، توسعه فعالیت ها حوزی در استان ها را عامل ارتقاء حوزه های علمیه دانست، و اظهار داشت: این امر باعث شکل گیری، احداث و تقویت درس خارج در استان ها می شود.

وی ادامه داد: برپایی دروس خارج در سایر استان ها باعث برطرف شدن نیاز تبلیغ و تقویت جنبه های تبلیغی آنان شده و از تجمع طلاب در قم می کاهد.

حوزه‌های علمیه باید پاسخ‌گوی نیازهای جامعه جهانی باشند

آیت الله مقتدایی بر آموزش زبان در حوزه های علمیه تأکید کرد و با بیان اینکه زبان پل ارتباطی طلاب با جهان تنشه معرفت اهل بیت(ع) است، اشاره کرد: در قم مرکز تربیت مبلغ برای خارج از کشور در پنج شعبه فعالیت خود را آغاز کرده است و تا کنون برخی از دانش‌پژوهان آن به بعضی از کشورها اعزام شده‌اند و این دفاتر به زودی در سایر شهرستان‌ها تأسیس می شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های ارزنده‌ای در زمینه نشر معارف اهل بیت‌(ع) در خارج از کشور می‌توان انجام داد و فضای لازم برای فعالیت وجود دارد، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید جایگاه اصلی خود را پیدا کنند و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه جهانی باشند.

مدیر عالی حوزه های علمیه کشور، همچنین فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی را بازوی کمک کننده حوزه های علمیه دانست و گفت: برنامه های آموزشی وپژوهشی و محصولات نشر یافته این نهاد حوزی، بسیار ارزشمند و مفید است.

یکی از اهداف تأسیس دفتر تبلیغات در خراسان، تأثیرگذاری بر اندیشه دینی مسلمانان است

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام محمد مهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، به اهداف تأسیس این دفتر در سال 68 اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف تأسیس دفتر تبلیغات در استان خراسان، تأثیرگذاری بر اندیشه دینی مسلمانان و تصحیح و تغییر رفتار و گرایشات مردم این استان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف، دفتر تبلیغات اسلامی اقدامات مناسبی انجام داده است، خاطرنشان کرد: این نهاد حوزوی برای تحقق بخشیدن به اهدافش، در خدمت حوزه های علمیه استان خراسان در آمده است و در بخش های آموزشی، فضاهای مورد نیاز علمی و اندیشه ای و مهارت های مورد نیاز طلاب به فعالیت های خود ادامه می دهد.

حجت الاسلام مسعودی استان خراسان و شهر مشهد را کانون ولایت و تشیع در جهان اسلام خواند و خاطر نشان کرد: این امر باعث شده است که همواره همگان توجه ویژه ای نسبت به این شهر مقدس داشته باشند، و این فرصتی مغتنمی می باشد که در اختیار حوزه علمیه این استان قرار گرفته است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در پایان به فعالیت های آموزشی وپژوهشی این نهاد حوزوی اشاره کرد و با بیان اینکه دویست استاد حوزوی در این فعالیت ها مشارکت می کنند، یادآور شد: در حال حاضر هزار دانش پژوه حوزوی در برنامه های آموزشی وپژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان فعالیت می کنند.

قابل ذکر است، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر عالی حوزه های علمیه کشور، طی بازدید سه ساعته ای که از مجموعه فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان داشت، و ضمن اقامه نماز ظهر و عصر، با سایر فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این مجموعه آشنا شد. /968/ز502/س
ارسال نظرات