۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۹۲۶۷۵
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

50 درصد موقوفات کشور به عزاداری سیدالشهدا اختصاص دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در خراسان حدود 70 درصد و در کشور 50 درصد اختصاص موقوفات به عزاداری سیدالشهدا(ع) دارد و بقیه موقوفات هم اگر با محوریت وقف در موضوع سیدالشهداء نیست اما پشتوانه آن ها اهل بیت(ع) است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در هم اندیشی متولیان موقوفات منطقه ثامن مشهد، با اشاره به آیه سوم سوره مائده «الیوم اکملت لکم دینکم...»، اظهار داشت: بحث در مورد غدیر موضوع با اهمیتی است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد بعد از سال دهم هجری که پیامبر در غدیر حاضر شد و این واقعه تاریخی اتفاق افتاد در تمامی دوران ها هر سال جشن گرفته و به این مناسبت پرده و پرچم و چراغانی بر در و دیوار شهر نصب کنیم و جشن های مختلفی بگیریم اما از امامت، جایگاه آن و وظایف مسلمین سخن نگوئیم آن گونه که شایسته غدیر است فعالیتی انجام نشده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه اگر می خواستیم تنها به مناسبت غدیر جشنی برپا شود و حقیقت هایی که باید گفته می شد گفته نمی شد شاید بنی امیه های تاریخ هم به ما کمک می کردند، بیان داشت: بر همین اساس اگر امروز هم معارف شیعی بیان نشود و فقط به صرف شیرینی دادن و مداحی کردن جشن های غدیر برپا شود آن ها که غدیر را باور ندارند نیز به ما مدد می رسانند و عید غدیر مجالی است که باید وظایف متقابل امامت و امت در جامعه اسلامی تبیین شود.

وی تأکید کرد: بعد از واقعه غدیر عده ای مقابل سید الشهدا ایستادند و عده ای حضرت را یاری کردند اما آنچه مخالفت با اهل بیت(ع) را به وجود آورد این بود که عده ای که نتوانستند حق امامت علی(ع) را درک کنند از این رو از حیث معرفتی کم آوردند لذا دریافته بودند در کنار علی(ع) از خیلی از داشتن ها محروم می شوند بنابراین با امامت زاویه پیدا کردند و در سال 61 در مقابل امام حسین ایستادند و خون او و یارانش را بر زمین جاری کردند.

زندگی بر مدار امامت و ولایت اهل بیت(ع)

زبا اشاره به اینکه این دو جبهه موافق و مخالف حکومت حضرت علی(ع) کماکان وجود دارد، یادآور شد: وظایف ما نسبت به غدیر این است که زندگی مان بر مدار امامت و ولایت اهل بیت(ع) عصمت و طهارت باشد.

وی موقوفات را موضوعی مرتبط با ائمه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از موضوعاتی که در آن حق امامت زیر پا گذاشته شد حفظ موقوفات اهل بیت(ع) بود که فدک یک نمونه عینی آن است با نگاهی به تاریخ در می یابیم عده ای که نتوانستند امامت علی(ع) را تحمل کنند موقوفات او و اهل بیت پیامبر(ص) را نیز برنتافتند لذا برخی علنی و با ابزار زور و برخی با ابزار نفاق و دورویی به جنگ با امامت و از جمله به جنگ با موقوفات رفتند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: ما می توانیم با اتکا به معارف اهل بیت(ع) به مسیر حضرت علی(ع) و از جمله ارزش های علوی در حفظ و ترویج موقوفات وفادار بمانیم و با همه تلخی هایی که در مسیر حفظ موقوفات وجود دارد و با شیرینی های برخاسته در مسیر حفظ این موقوفات و خدمت به حق، در محضر آن ها سرافکنده نباشیم.

وی با بیان اینکه نقطه آغاز حرکت در مسیر خدمت به حق، آگاه بودن به مسائل شرعی وقف است، اذعان داشت: موقوفات در ایران برگرفته از نام اهل بیت است لذا در خراسان حدود 70 درصد و در کشور 50 درصد اختصاص موقوفات به عزاداری سیدالشهدا(ع) دارد و بقیه موقوفات هم اگر با محوریت وقف در موضوع سیدالشهداء نیست اما پشتوانه آن ها اهل بیت است.

اگر اهل بیت را از موقوفات بیگریم موقوفه ای نخواهیم داشت

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر اهل بیت(ع) را از موقوفات بیگریم موقوفه ای نخواهیم داشت، یادآور شد: خدمت به موقوفات خدمت به اهل بیت(ع) است و متولی بودن هم هیچ حق و امتیازی نیست تمام حق و امتیاز اداره اوقاف و کارمندان و متولیان فقط همان حقوقی است که می گیرند.

وی ابراز داشت: موقوفه داری، مدیریت امکانات ایتامی است که زبان ندارند خیلی از وظایف ما نسبت به ایتام، اخلاقی است اما موقوفه یتیمی است که زبان ندارد و اگر حقش تضییع شود ممکن است در دنیا کسی توبیخمان نکند اما آثار پایمال کردن حق دیگران تا ابد در زندگی دنیوی و اخروی ما خواهد بود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه متولی امتیازی ندارد و تنها امتیاز او حق التولیه ای است که اگر آن هم در وقف نامه ذکر نشده باشد به وی تعلق نمی گیرد، گفت: موقوفه داری بخشی از مسئولیت هایی است که در ساحت امامت و ولایت پذیرفته ایم و افتخار می کنیم که خدمتگذاری ائمه(ع) را می کنیم لذا اگر در این مسیر با مانعی مواجه شویم حامی مان خود اهل بیت(ع) هستند و در حفظ آن ها اگر به حسب ظاهر شکست هم بخوریم پیروز هستیم زیرا به دنبال نفع شخصی نبوده ایم.

وی موقوفه داری را کار دشواری عنوان کرد و یادآئر شذ: در موقوفه داری انتظارات و محدودیت ها زیاد و امکانات کم است از این رو باید با کمک اهل بیت و خدا وظایف را بشناسیم و ثابت قدم انجام وظیفه کنیم.

وظایف متولیان موقوفات

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به وظایفی که متولیان موقوفات بر عهده دارند، ادامه داد: حفظ موقوفه، محصور کردن اراضی، بحث های حقوقی قضایی، سرمایه گذاری، تنظیم و تجدید اسناد اجاره، افتتاح حساب مشترک و رعایت موازین شرعی در تبدیل به احسن کردن موقوفات از جمله وظایفی است که متولیان برعهده دارند.

وی ادامه داد: موقوفاتی که نیازمند اخد سند مالکیت هستند باید این سند برایشان اخذ شود و لذا این موضوع برای موقوفه مسئولیت بزرگی را بر گردن ما می گذارد زیرا در گذشته واقفینی وقف کرده اند و امروز در مسیر ترقی موقوفه یا حفظ آن از چنگال موقوفه خواران، راهی جز اخذ سند مالکیت نداریم.

کمتر از 30 درصد اراضی در کشور سند وقفی دارند

حجت الاسلام گنابادی نژاد بابیان اینکه کمتر از 30 درصد اراضی در کشور سند وقفی دارند، بیان داشت: اگر جنس کارهای اوقاف جهادی نباشد با این نامه نگاری ها موضوع سند مالکیت به جایی نخواهد رسید.

وی با اشاره به محصور کردن اراضی، اذعان داشت: مادامی که اراضی موقوفه رها باشند خود اقدامی است که متچاوزین تحریک می شوند تا به این موقوفات دست درازی کنند لذا در دو سال گذشته با اولویت این موضوع را پیگیری کردیم ولی در منطقه ثامن خیلی موضوع دیوار کشی مطرح نمی شود با اینحال باید تابلویی نصب شود تا مردم بدانند اینجا زمین یا ملک وقفی است.

باید در حفظ و مدیریت موقوفات از سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه باید در حفظ و مدیریت موقوفات از سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم زیرا وقف یک موضوع اجتماعی است که از دل مردم برخاسته است، یادآور شد: مردم ما متدین هستند لذا می توان از طریق گفت وگوی دین و دیانت و بیان اهمیت حق الناس با مردم صحبت کرده و مشکلاتی که در ارتباط با موقوفات هست را حل کرد؛ در این مشکلات نباید اصل را بر دادگاه گذاریم اما اگر این مشکلات به دادگاه رسید در آن جا هم باید محکم و استوار حضور یابیم و از وکلای قوی بهره ببریم.

وی با اشاره به تشکیل شورای داوری در اوقاف، خاطر نشان کرد: در اداره اوقاف استان به منظور رسیدگی به مشکلات مربوط به موقوفات این شورا تشکیل شد تا مشکلات خارج از یک مسیر قضایی و رسمی رفع شود از این رو اگر در موضوعی اختلاف هست ابتدا در این شورا بحث و بررسی صورت می گیرد اگر طرفین به نتیجه رسیدند مشکل به دادگاه منتقل نمی شود و بالطبع از بسیاری از هزینه ها نیز کاسته می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی موضوع دیگر را حساب مشترک موقوفات دانست و افزود: اداره اوقاف با افتتاح این حساب می تواند از مدیریت متولیان حمایت کند.

وی با بیان اینکه برای درآمدزایی موقوفات باید اول زمین ها را محصور کنیم و متناسب با آن سرمایه گذاری صورت گیرد، یادآور شد: واگذاری زمین درآمد برای موقوفه نیست بلکه سرمایه‌فروشی است موقوفه وقف شده که ما بتوانیم از آن درآمد مستمر به دست آوریم و بر اساس نیت واقف عمل کنیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: در ارزش موقوفات باید اعتدال را رعایت کنیم نه هزینه اضافی از مردم بگیریم و نه از آن ها چیزی کمتر از ارزش واقعی موقوفه اخذ شود از متولیان خواست نسبت به تنظیم بودجه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع تنظیم و تجدید اسناد اجاره، ادامه داد: یک سوم اسناد تجدید شده است دو سوم تجدید شده نیست که این موضوع باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه بود و نبود یک موقوفه بعد از ثبت و سند مالکیت به بودجه آن موقوفه ارتباط دارد، از متولیان خواست نسبت به این موضوع اهتمام لازم را دشته باشند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان داشت: وقف قدیمی ترین نهادی است که به کمک مدیریت شهری آمده است، انواع زائرسرا، کاروانسرا، درمانگاه و... همه از خدمات وقف است در زمانی که شهرداری ها نبوده اند لذا اگر نواندیشی دینی در برنامه ریزی و مدیریت شهری وجود داشته باشد نه تنها وقف مانع نیست بلکه می تواند ایجاد موقوفات جدید پشتوانه ای برای خدمات بیشتر در اداره بهتر شهرها باشد./934/پ202/ص
ارسال نظرات