۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۹۶۶۲۴
تا پایان بهار 90؛

نخستین نسخه نرم‌افزار سفیر رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین از رونمایی نخستین نسخه نرم‌افزار سفیر در سال آینده خبر داد.
نرم افزار نرم افزار


حجت‌الاسلام علی اصغر رادحسینی، مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از رونمایی نخستین نسخه نرم‌افزار سفیر تا پایان بهار سال 90 خبر داد.

وی با بیان این‌که نخستین نسخه نرم‌افزار سفیر مشتمل بر مطالب ارائه شده در پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین است که از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اداره می‌شود، گفت: مهم‌ترین هدف راه‌اندازی این پایگاه تبلیغی، تولید موضوعات پژوهشی کاربردی و پرهیز از ارائه موضوعات نظری صرف است.

حجت‌الاسلام رادحسینی به بررسی موضوعات مطرح شده در این پایگاه پرداخت و گفت: تربیت در قرآن کریم، سیره اهل بیت(ع)، شرح جامع نهج‌البلاغه، مشاوره اسلامی، زن و خانواده، پاسخ به شبهات، اخلاق، حکایات، میزان‌الحکمه، آموزش، کتابخانه، سخنرانی‌ها، منبرهای شما و اطلس تبلیغی، بخش‌های مختلف این پایگاه اطلاع‌رسانی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که 90 درصد موضوعاتی که مخاطب دنبال می‌کند، تربیتی است و در این پایگاه موضوعات تربیتی از نگاه روایات و آیات قرآن کریم مطرح شده است به تبیین بخش مشاوره اسلامی این پایگاه پرداخت و آن را یکی از کاستی‌های حوزه علمیه دانست.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین اضافه کرد: متأسفانه تاکنون حوزه علمیه به تربیت نیروی مستعد در بخش مشاوره اسلامی نپرداخته است و یا اگر افرادی تربیت شده‌اند، تعداد آنان بسیار اندک است که پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در تلاش است با راه‌اندازی بخش مشاوره اسلامی پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر، بحث مشاوره را از دیدگاه اسلامی دنبال کند.

وی پاسخ به شبهات را از مهم‌ترین بخش‌های این پایگاه اطلاع‌رسانی دانست و گفت: سؤالاتی از مبلغان اعزامی به مناطق مختلف پرسیده می‌شود که بیان کننده انتظار مخاطبان است که در پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر به این سؤالات پاسخ داده شده است.

حجت‌الاسلام رادحسینی درباره بخش کتابخانه این پایگاه اطلاع‌رسانی نیز گفت: رویکرد این بخش تحقیق درباره موضوعات مورد نیاز مبلغان است که به عنوان نمونه می‌توان به بخش مقاتل آن که به صورت موضوعی کار شده و مطالب آن به راحتی قابل برداشت است، اشاره کرد.

وی اشعار را به عنوان بخش دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر نام برد و با بیان این‌که پیدا کردن شعر مناسب برای مناسبت‌های مختلف از دغدغه‌های مبلغان است، افزود: امروزه فراهم آوردن اشعار مورد وثوق که از لحاظ تاریخی، دروغ و غلو نباشد از اهمیت خاصی برخوردار است که در این بخش اشعار فارسی و ترکی به صورت موضوعی کار شده است.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین اضافه کرد: بخش منبرهای شما نیز برای ارائه موضوعات مختلف از سوی مبلغان اعزامی اختصاص داده شده است که می‌توانند این موضوعات را در این بخش قرار دهند که البته پس از ارزیابی در اختیار سایر مبلغان قرار می‌گیرد و برای فرد ارائه دهنده این موضوعات نیز کارنامه پژوهشی در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به بخش اطلس تبلیغی پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر با نام سامانه اطلاعات مکانی مبلغان، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مبلغان آن است که پیش از اعزام از فاکتورهای محل اعزام مطلع نیستند که با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی مبلغان که در پنج بخش آماده شده است، اطلاعات مورد نیاز مبلغان از مکان‌های خاص در اختیار آنان گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام رادحسینی همچنین به بخش سخنرانی‌ها پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر اشاره کرد و با بیان این‌که در این بخش بهترین سخنرانی‌ها از بهترین اساتید حوزه در سطح کشور ارائه شده است، اظهار داشت: مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله مجتبی آقاتهرانی و حجج اسلام میرباقری، فرحزاد، صدیقی، رفیعی و انصاریان در این بخش ارائه شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون هشتصد فایل سخنرانی از اساتید نام برده در بخش سخنرانی‌های پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر قرار داده شده است که تا پایان سال به یک هزار فایل خواهد رسید، اضافه کرد: این متون پس از پیاده‌سازی، تایپ و کنترل کیفی، تیتر زنی، ویراستاری با حفظ کلمات، ارزیابی و تطبیق و تعریف کلیدواژه برای تمام سخنرانی‌ها در این بخش قرار گرفته است.

مدیر پژوهشی و اجرایی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین یادآور شد: این سخنرانی‌ها در بخش‌های مختلف اهل بیت(ع)، عقاید، اخلاق، اجتماعی، دهه محرم، رمضان المبارک، دهه فاطمیه، دهه صفر، نیمه شعبان، دهه کرامت و غدیر ارائه شده است.

گفتنی است، نسخه آزمایشی پایگاه تحقیقاتی آموزشی مبلغین به نشانی www.safir-ac.ir هم‌اکنون در دسترس مبلغان حوزوی قرار دارد که پس از رونمایی نسخه نهایی آن تا پایان سال، نخستین ورژن نرم‌افزار آن نیز با نام سفیر تا پایان بهار سال 90 رونمایی خواهد شد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات