آیتالله جوادی آملی:
دهه فجر فرصتی مناسب برای تکریم از شخصیت امام راحل است / کسی که اهل اندیشه نیست توفیق خدمت ندارد
خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه دهه مبارک فجر را از ایام پربرکت انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: دهه فجر فرصت مناسبی برای تکریم از شخصیت امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در دیدار تعدادی از مدیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 6 تهران با اشاره به این روایت از امام حسن مجتبی (ع) که فرموده بودند «کونوا اوعیة العلم و مصابیح الهدى» اظهار داشت: وجود مبارک امام حسن مجتبی (ع) به همه ما به ویژه عالمان دین و حوزویان و دانشگاهیان سفارش کردند که این دو عنصر محوری را کاملا رعایت کنیم، یعنی در بخش اندیشه یک دانشمند کامل و در بخش انگیزه چراغ بان خوبی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: کسی که اهل اندیشه نیست توفیق خدمت ندارد و کسی که اهل انگیزه نیست توفیق هدایت ندارد.
استاد برجسته حوزه علمیه، اندیشه و انگیزه را مانند دو بالی دانست که کمال انسان در حفظ و پرواز این دو بال است و تصریح کرد: ما دارای بخشهای ادارکی هستیم که متعلق اندیشه است و با آن چیزهایی میفهمیم و کار حوزه و دانشگاه تقویت این اندیشه است. بال دیگر انگیزه است که کاری به حوزه و دانشگاه ندارد، بلکه باید آن را در مسجد و حسینیه جستجو کرد و در کنار سجاده و نماز شب یافت.
مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشت: انسان با بال اندیشه، حق را از باطل، خیر را از شر، صدق را از کذب، حسن را از قبیح و سرانجام عدل را از ظلم تشخیص میدهد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با یادآوری این نکته که بخش اندیشه متولی جزم علمی است، تصریح کرد: تصور و تصدیق متعلق به اندیشه است و آنچه که جزم را به عزم و علم را به عین تبدیل کند، کار حوزه و دانشگاه نیست بلکه این کار سجاده و نماز شب و مسجد و حسینیه است.
مفسر بزرگ قرآن کریم خاطرنشان کرد: بخش انگیزه عهدهدار عقل نظری است و اراده و اخلاص و نیت را عقل عملی عهدهدار است.
این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر انسان کامل شد، اینها را هماهنگ و مدیریت میکند و مسئول جزم را با عزم و مسئول عزم را با جزم هم آوا میکند و به مقصد میرساند و اگر عاقل و انسان کامل نبود یا عالم بیعمل است و یا عامل بیتحقیق.
وی با تقسیم بندی جسم و جان انسان به چهار گروه، اظهار داشت: در فضای بیرون بخشی از کارها به عهده چشم و گوش است که درک کند؛ اینها مجاری ادارکی هستند، و بخشی از نیروها متولی حرکت و عمل هستند مثل دست و پا.
حضرت آیتالله جوادی آملی افزود: هیچ ارتباطی بین دست و پا و چشم و گوش نیست، یعنی دست و پا نمیفهمند ولی کار میکنند، اما چشم میبیند و گوش میشنود ولی کار نمیکنند، این جان آدمی است که اگر هر دو سالم باشند را هماهنگ کند تا آنچه را که چشم دید و گوش شنید به دست و پا فرمان دهد تا عمل کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه افزود: اگر دست و پای کسی فلج بود، چشم و گوش او کاری انجام نمیدهد.
حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: گروه اول در فضای بیرون کسانی هستند که مجاری ادراکی و تحریکی آنها قوی است و از هر دو جهت سالم هستند، و خطر را میبینند و از خطر هم پرهیز میکنند که اینها جزو انسانهای اهل نجات میشوند.
وی گفت: گروه دوم نیز کسانی هستند که خوب میبینند اما دست و پای آنها بسته است و ادراک آنها به عمل نمیرسد. اما گروه سوم کسانی هستند که دست و پای آنها قدرتمند است و خیلی کوشش میکنند اما چشم و گوش آنها بسته است.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: گروه چهارم کسانی هستند که نه میبینند و نه حرکت میکنند، یعنی هم از نظر چشم و گوش ضعیف هستند و هم از نظر دست و پا.
وی با بیان اینکه همین چهار گروه درباره جان ما هم وجود دارد، تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که در حوزه یا دانشگاه خوب درس خواندند و در مسجد یا حسینیه خوب تربیت شدند و این افراد عالم عادل میشوند و هر چه را فهمیدند عمل میکنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: گروه دوم کسانی هستند که خوب فهمیدند ولی در مصاف با دیو نفس، عقل عملی آنها ضعیف شده است. چیزی که متولی عزم و اراده و نیت است و باید کار کند به بند کشیده شده و این شخص فقط بلد است.
وی تاکید کرد: این بیان نورانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام که فرمود (کم من عقلا اسیرا تحت هوی امیر) چه بسیار اتفاق میافتد که عقل در مصاف و نبرد با هوس به اسارت درآمده، تاکید بر همین نکته است. یعنی در جبهه جهاد اکبر و جنگ درون بین عقل عملی و شهوت و غضب، عقل عملی شکست خورد و دست و پایش بسته شد، لذا این شخص با اینکه آیه را خوانده و برای دیگران تفسیر کرده ولی خودش به آن عمل نمیکند، برای اینکه چیزی که باید اراده کند دانش نیست بلکه عقل عملی است که دست و پایش بسته است.
وی تصریح کرد: ما تا اینها را نشناسیم و مرز بین آنها را ندانیم نه میتوانیم خودمان را بسازیم و نه میتوانیم افرادی که زیر دست ما هستند را تربیت کنیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: تا دوست و دشمن و مصاف و میدان را نشناسیم نمیتوانیم خودمان را اصلاح کنیم و وقتی در این عرصه موفق نبودیم نمیتوانیم جوانان را اصلاح کنیم.
وی خطاب به مدیران مدارس گفت: شما باید تلاش کنید عالم عامل تربیت کنید که وقتی وارد صحنه جامعه شدند مشکلی نداشته باشند.
مفسر بزرگ قرآن کریم، دهه مبارک فجر را از ایام پربرکت انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی آنهایی که هم خوب فهمیدند و هم باور کردند تلاش و کوشش زیادی انجام دادند که این نظام محقق شود.
وی افزود: این بزرگواران که شهدای انقلاب اسلامی هستند با افراد عادی فرق دارند. افراد عادی مرده وارد برزخ میشوند ولی شهدا زنده وارد صحنه برزخ میشوند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه معنای مرگ و زندگی برزخی هم توجه و غفلت است، تصریح کرد: بدن همه ما میمیرد و پزشک معالج اجازه دفن میدهد، این روح یا خوابیده است یا بیدار؛ یا غافل است و یا هوشیار. بسیاری از افراد بعد از مردن همان طوری که بدن میپوسد، جانشان در غفلت و فراموشی است، لذا در قبر وقتی بدیهیات و الفبای دین را از آنها سئوال میکنند یادشان نیست.
وی افزود: جریان مرگ آنقدر قوی است که تمام اعضا و سلولهای بدن را در هم میکوبد، تا جایی که وقتی الفبای دین را از ما میپرسند، یادمان نیست، به خاطر اینکه بدن پوسیده است و جان هم خوابیده، ولی شهدا بیدار وارد برزخ میشوند و نه تنها همه سئوالها را کاملا جواب میدهند بلکه خودشان از خدای سبحان سئوال میکنند.
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به فرارسیدن 12 بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، بر ضرورت تکریم از مقام ایشان و شهدای انقلاب اسلامی تاکید کرد و یادآور شد: ما اگر میخواهیم حافظ خون این بزرگواران باشیم باید راه بیفتیم و بین ما و خدای ما حجابی نباشد که بدانیم هر چه میکنیم خدای سبحان میبیند و به آنها گزارش میکند و آنها درباره ما دعا میکنند.
وی افزود: این طور نیست که اگر آنها از کار ما باخبر و خوشحال شدند بیاثر باشد و کاری نکنند، بلکه بهترین دعا، دعای آن بزرگواران است.
حضرت آیتالله جوادی آملی مرکب عالمان دین را وزینتر از خون شهدا دانست و تاکید کرد: اگر شهدا زنده وارد برزخ میشوند عالمان دین هم به همان صورت وارد برزخ میشوند و جواب سئوالها در ذهنشان وجود دارد و از ذات اقدس اله بشارت طلب میکنند.
وی در توصیهای به مدیران مدارس گفت: هرگز خودتان را با کسانی که مشغول کسب و درآمدهای مادی هستند نسنجید، برای اینکه آنها هر چه فراهم کردند در این دنیا میگذارند و با دست خالی میروند، اما یک دانشمند هر چه فراهم کرد را همراه خود دارد.
مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشت: نباید گفت ما عمری زحمت کشیدیم و درآمد ما کم است، فلان شخص که کسب پیشه کرده، درآمد بیشتری دارد. او عمر را داده، چیزی را گرفته و گذاشته و دارد با دست خالی میرود، شما عمر را دادید و علومی را فراهم کردید و با دست پر میروید، بنابراین مادامی که علم باشد، یعنی جان بیدار بخش اندیشه و انگیزه را هماهنگ میکند که هر دو در تحت رهبری و هدایت جان بیدار عمل کنند و به مقصد برسند.
حضرت آیتالله جوادی آملی در پایان گفت: خداوند به شما توفیقی عنایت کند که آینده سازان مملکت که امانتهای الهی هستند را به بهترین وجه تربیت کنید تا به نظام پربرکت جمهوری اسلامی ایران خدمات صادقه ارائه کنند. /901/د101/ص
ارسال نظرات