۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۹۷۲۳۲
نایب رییس مجلس علمای شیعه هند:

امام با هیچ یک از مراجع قابل مقایسه نبود

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس علمای شیعه هند درباره اولین دیدار خود با حضرت امام (ره) می گوید: پیش از آن من خیلی از مراجع را دیده بودم ولی امام با هیچیک از مراجع قابل مقایسه نبود. یک فرد ملکوتی که وقتی ایشان را اولین بار دیدم در عین حال که مراجع قم را دیده بودم اما وقتی امام را دیدم، بدون هیچ اختیاری گریه کردم و خیلی وجود ایشان و همه سیمای ایشان در ما اثر کرد.
سيد حسين مهدي حسيني استاد حوزه علميه بمبئي بازديد نايب رييس مجلس علماي هند از خبرگزاري رسااشاره:
زیبایی های انقلاب اسلامی ایران گاهی اوقات از فاصله نزدیک قابل درک و مشاهده نیست. برای دیدن زاویه ای دیگر از انقلاب اسلامی ایران می توان از مسلمانان خارج از کشور و علاقمندان به جمهوری اسلامی کمک گرفت. حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مهدی حسینی، نایب رییس مجلس علمای شیعه هند، استاد حوزه علمیه و رییس مرکز تحقیقی الحیات است. نقش انقلاب اسلامی ایران در میان شیعیان هند و خاطرات وی از حضور در ایران و حضرت امام خمینی (ره)، حاصل گفت و گوی تلفنی ما با این روحانی برجسته هندی است.

اولین بار آشنایی حضرت عالی با امام خمینی و انقلاب ایران چه زمانی بود؟

آن زمان که در مدرسه جوادیه در شهر بنارس هند درس می خواندم حدود 1974 یا 6 بود و انقلاب به این اندازه اینجا نیامده بود، فقط امام خمینی آنجا به عنوان یک رهبر شناخته شده بود و امام هم در آن زمان در عراق تشریف داشتند و شاه هم در ایران بود. مردم آن زمان زیاد با امام آشنایی نداشتند و هدف امام برای مردم مؤمن معرفی نشده بود، از این رو عده ای هدف امام را نشناخته بودند نه طرفدار امام شدند و نه طرفدار رژیم شاه. اما با گذشت زمان کم کم مبلغان آمدند و با تشریح انقلاب و هدف انقلاب و اهداف امام،‌ مردم با انقلاب ایران آشنا شدند و به آن دل بستند.

در روزهایی که انقلاب در ایران اوج گرفته بود و در حال پیروزی بود شما در هندوستان تشریف داشتید؟

مهدی ـ وقتی امام به ایران تشریف آوردند ما هند بودیم. علمای هند آن زمان امام را معرفی کرده بودند و معرفی هم خوب بود و من در آن زمان آشنایی زیادی با ایشان نداشتم اما وقتی شاه مُرد یک مقاله نوشتم به زبان اردو که در مجله الجواد چاپ هم شد. من نوشتم که شاه مرد و جهان از یک فرد آلوده پاک شد. آن زمان من این را نوشتم و چاپ هم شده بود. آن زمان روزنامه ها را می خواندیم و استادمان روزنامه های جمهوری اسلامی را خیلی استفاده می کرد و وقتی در هند بودیم آشنایی کمی با انقلاب پیدا کردیم.

اولین سفر حضرت عالی به ایران کی بود؟

اولین سفر 21 فوریه 1981 (اسفند 1359) بود. 

شما به ملاقات امام هم موفق شدید بروید؟

بعد از ورود به ایران مدت شش ماه در یک مدرسه علمیه ای بودیم که از طرف آیت‌الله مشکینی اداره می شد و آن مدرسه طرف راه آهن در شهر قم بود و من آنجا اقامت داشتم. در آن زمان من به آقای ملکا که الآن مسؤول دفتر مقام معظم رهبری هستند و آن زمان مدیر مدرسه فیضیه بودند گفتم که من می خواهم به مدرسه فیضیه بیایم و ایشان این اجازه را دادند و حجره 12 را در این مدرسه در اختیار من قرار دادند و بعد از این نقل مکان بود که یک بار همراه آقای ملکا خدمت امام مشرف شدم. 

اولین باری که امام را دادید چه حسی داشت؟

یک بار ایشان را زیارت کرد. اولین بار و آخرین بار همراه آقای ملکا رفته بودیم. پیش از آن من خیلی از مراجع را دیده بودم ولی امام با هیچیک از مراجع قابل مقایسه نبود. یک فرد ملکوتی که وقتی ایشان را اولین بار دیدم در عین حال که مراجع قم را دیده بودم اما وقتی امام را دیدم، بدون هیچ اختیاری گریه کردم و خیلی وجود ایشان و همه سیمای ایشان در ما اثر کرد.

آن جلسه عمومی بود؟

آن روز یک ملاقات بسیار خصوصی بود و آقای هاشمی رفسنجانی، ملکا و فلسفی تشریف داشتند و افراد سطح اول بودند که اینها رفتند و آقای ملکا به من گفتند شما می خواهید به دیدن امام بروید که من گفتم بله. من در آن زمان در مدرسه فیضیه بودم و آقای ملکا به خاطر علاقه ای که به من داشتند مرا بردند و من رفتم از دور امام را دیدیم. امام یک مقداری بالاتر نشسته بودند و این آقایان پایین بودند و من هم در کنار نشسته بودم.

شما تا زمانی که امام رحلت کردند در ایران بودید؟

بله، اولین نفری بودم که خبر رحلت امام را از رادیو در مدرسه فیضیه پخش کردم.

آن موقع چه حسی داشتید؟

آن زمان بعد از جنگ عراق و ایران هم بود و بعد از رفتن امام یک احساس خطر بود که شاید انقلاب از بین برود و دشمنان خیلی زیاد از چهار طرف ایران هست و شاید یک حادثه خدای نکرده نامطلوب ظهور کند یک خطری احساس بود.

حضرت عالی وقتی انقلاب پیروز شد در هند بودید و این سالها تأثیرات انقلاب در کشور هندوستان دیده اید.

در ابتدا و در زمانی که من در هندوستان بودم تازه از انقلاب شش ماه گذشته بود و لذا تأثیر زیادی در بین عامه مردم نداشت. روزنامه ها و نخبگان یک مقدار انقلاب را تفسیر می کردند، اما مردم عادی در آن زمان خیلی متوجه نبودند به آن اندازه که اکنون انقلاب ایران مورد توجه است و در حال حاضر خیلی مردم با انقلاب و شخصیت های مبارز و غیر مبارز آشنایی دارند که در آن زمان نداشتند. اکنون نسبت علاقه به انقلاب اسلامی ایران در میان شیعیان هند نسبت خوبی است. البته یک عده ای در گذر و کنار حامی انقلاب نیستند که آن هم وجود دارد اما 99 درصد انقلاب اسلامی در جامعه مؤمنان تأثیر مثبت دارد و در جامعه غیر مؤمنان آن هم که افرادهای سیاستمدار هستند روش انقلاب را از دور می بینند و توجیه و تفسیر خوب می کنند.

در میان خبرگان و شخصیت های علمی هندوستان جایگاه انقلاب چگونه است؟

خیلی مفید و مثبت و عالی است. می گویند در سراسر جهان حکمرانهای کشورهای اسلامی زیر نظر آمریکا زندگی می کنند و تنها یک کشور در سراسر جهان است که علنی در مقابل آمریکا ایستاده و حرف های مستقل می گوید. آنها که سیاست مدار هستند اینها را می دانند اما شاید اینطور باشد که از نظر سیاسی مشکلاتی که آنها دارند شاید نتوانسته اند بلند بگویند اما از روزنامه ها و مقالات دیده می شد.

بعد از انقلاب ایران برخورد بقیه مردم هند با مسلمان ها و شیعیان آیا تغییری کرد؟ جایگاه شیعیان در کشور هندوستان قبل و بعد از انقلاب ایران تغییر محسوسی داشته است؟

خیلی تغییر محسوس به وجود آمد. حجاب آمد، روسری آمد. جوان ها از دعای کمیل در شب جمعه با خبر شدند. سخنرانی های بنده از روز قدس علنی بین جوان های هند و بمبئی وجود دارد و خیلی مؤثر بود.

حضرت عالی آیا با رهبر معظم انقلاب هم دیدار کرده اید؟

چندین بار ایشان را دیده ام. یک بار وقتی که ایشان رییس جمهور بودند. یک برنامه بود در دانشگاه تهران آن زمان من مقام معظم رهبری را تنها با نیم متر فاصله دیدم یک طرف آقا و مقابل ایشان دانشجویان و طلاب حوزه علمیه بودند و من مقابل آقا بودم. یک بار آنجا ایشان را دیده بودم و یک بار هم وقتی رییس جمهور بودند و مدرسه فیضیه تشریف داشتند و آن زمان من مدرسه فیضیه بودم و ایشان را از نزدیک دیدم. یک زمان وقتی که به سمت رهبری رسیدند و به مدرسه فیضیه تشریف آوردند و ما از مدرسه فیضیه رفته بودم بیرون و به آقای ملکا گفتم می خواستم آقا را ببینم. یک پاسدار را فرستادند که شما بیایید و من رفتم آقا را دیدم و چند نفر از سرشناسان قم بودند و علما بودند و ما بودیم و شاید نیم متر هم فاصله نداشتیم و مقابل آقا بودیم ایشان را سه بار دیده ایم.

شما خیزش اخیر ملت ها در منطقه را از اثرات انقلاب اسلامی می دانید؟

الآن نباید این سؤال را بپرسید. الآن ببینید مصر و تونس کجا می رود. دیروز در سوریه علیه محمود عباس تظاهرات شد و در جده سه روز پیش یک تظاهرات شد که آن را سرکوب کردند. الآن سؤال کنید و ببینید در سراسر جهان از انقلاب چه درسی گرفته اند. مردم می بینند که الآن اگر کسی می خواهد حکومت زور را بکوبد باید مثل مردم ایران بیاید تظاهرات کند و افراد قلدر را مثل شاه می توان بیرون کرد. الآن در مصر ببینید بیش از 160 نفر شهید شدند و آمریکا که علنی کمک نمی کند توسط اسرائیل اسلحه به آنجا می فرستد. پس معلوم می شود این انقلاب در سراسر جهان یک تأثیر روحانی پیدا کرده است. /914/
ارسال نظرات