۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۰۱۰۷۲

ترجمه تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی به چاپ هشتم رسید

خبرگزاری رسا ـ ترجمه تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی با همکاری گروهی از قرآن پژوهان و زیر نظر استاد عبدالرحیم عقیقی بخشایشی به چاپ هشتم رسید.
قرآن


حجت‌الاسلام عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، مسؤول دفتر نشر نوید اسلام و از محققان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: ترجمه تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی با همکاری گروهی از فضلا و قرآن پژوهان به چاپ هشتم رسید.

وی افزود: تفسیر صافی تالیف علامه ملامحسن فیض کاشانی است که در شش جلد ترجمه شده و از سوی دفتر نشر نوید اسلام منتشر شده است.

حجت‌الاسلام عقیقی بخشایشی با اشاره به انگیزه ترجمه این کتاب شریف، اظهار داشت: در بهار سال 85 درسی داشتم که جمعی از فضلا و طلاب قرآن پژوه در آن شرکت داشتند و از سوی ایشان پیشنهاد شد این تفسیر شریف ترجمه شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب دارای دوازده مقدمه و چند بخش ابتدایی است که در آغاز مطالبی درباره شخصیت ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر قرآن و گفته‌هایی از بزرگان گردآوری شده و پس از توضیحات مقدماتی، تفسیر قرآن از سوره حمد آغاز شده است.

یادآور می‌شود: مقدمه نخست تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی در فضل قرآن و وصیت به تمسک به آن از روایات اهل‌بیت(ع) است و مقدمه دوم در بیان این‌که علم قرآن، نزد اهل‌بیت(ع) است، ظاهر و باطن همه قرآن را آنان مى‌داند.

مقدمه سوم به این مسأله می‌پردازد که کل قرآن در شأن اولیاءاللّه و دشمنان آنان وارد شده است و مقدمه چهارم بخشی از مطالب علوم قرآنی در بیان وجوه معانى آیات از تفسیر و تأویل، ظاهر و باطن، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ را تشکیل مى‌دهد.

مقدمه پنجم در بیان مفهوم تفسیر به رأى و نهى از آن است، مقدمه ششم در عدم تحریف قرآن نگاشته شده و مقدمه هفتم در بیان این‌که قرآن تبیان همه چیز است به طرح اصول معارف دینى و قواعد شرعى در آن می‌پردازد.

مقدمه هشتم در بیان قرائت‌هاى مختلف و میزان اعتبار آن‌ها، مقدمه نهم در نزول دفعى و تدریجى قرآن، مقدمه دهم در شفاعت قرآن و ثواب تلاوت و حفظ آن، مقدمه یازدهم در تلاوت قرآن و آداب آن و مقدمه دوازدهم در بیان اصطلاحات و روشى که در تفسیر بر آن‌ها تکیه داشته، نگارش شده است.

گفتنی است، مرحوم ملامحمد محسن فیض کاشانی یکی از برجستگان علمی، فقهی و حدیثی قرن یازدهم هجری است که در بین علمای اسلام از منزلت و مرتبه‌بلندی برخوردار است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات