۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۵۱۶
فضائلی:

نقش رسانه در تحولات منطقه غیر قابل انکار است

خبرگزاری رسا ـ رییس کل اتحادیه روزنامه نگاران با بیان اینکه آنچه که امروز در اخبار رسانه ها انعکاس داده نمی شود مهم تر است، اظهارد اشت: نقش رسانه در تحولات منطقه غیر قابل انکار است هر چند رسانه به تنهایی نمی تواند موجب تحولات شود.
مهدي فضائلي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، در نشست تخصصی بیداری اسلامی با موضوع «خیزش مسلمانان»، که عصر روز گذشته در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین نقش رسانه در بیداری اسلامی پرداخت و گفت: امروز رسانه ها در تمامی اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد، تأثیر گذار هستند و به عنوان یکی از ابزارهای قدرت محسوب می شوند و در سال های اخیر هر چه به سمت جلو پیش می رویم اثربخشی آن ها افزایش پیدا می کند.

رییس کل اتحادیه روزنامه نگاران، در ادامه با بیان اینکه در جریان بیداری اسلامی برخی از رسانه ها در جهت دهی سایر رسانه ها اثرگذار هستند، افزود: آنچه که امروز در اخبار رسانه ها انعکاس داده می شود، مهم، اما گاهی آنچه ارائه نمی شود مهم تر است؛ بنابراین نقش رسانه در تحولات منطقه غیر قابل انکار است و استکبار جهانی بر تمامی رسانه های تسط دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از رسانه ها در جریانی رسانه ای تلاش می کنند تا بیداری اسلامی را، انقلابی فیس بوکی نشان دهند و این امر واقعیت نداشته و نشان از یک جهت دهی به حرکت برای استفاده بیشتر است؛ این رسانه های می کوشند که در مراحل بعدی ماهیت حرکت ها را متحول سازند.

فضائلی ادامه داد: علت بزرگ نمایی برخی از سایت های خبری و اطلاع رسانی، معرفی نمودن نظام سلطه به عنوان عامل بیداری است.

وی به برخی از شبکه های ارتباط جمعی در فضای مجازی اشاره کرد و عنوان داشت: تا زمانی که بستر اجتماعی به صورت جدی شکل نگیرد و ورود پیدا نکند، رسانه به تنهایی نمی تواند موجب تحولات شود.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس با طرح این پرسش که کدامیک از رسانه ها نقش بیشتری داشته اند، گفت: شبکه های اینترنتی فیس بوک و تویتر و شبکه ماهواره ای الجزیره قطر و همچنین پیامک و تلفن در موج حرکت بیداری اسلامی بسیار تأثیر گذار بوده اند.

وی در خصوص علت اتخاذ مواضع دوگانه در رسانه ملی بیان کرد: رسانه ها در اختیار منافع هستند و بسیاری از آن ها به جهت منافع شان دوگانه عمل می کنند؛ لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق منافع ملی اش حرکتش را ساماندهی می کند.

مدیر انتشارات سروش، نیز اظهار داشت: بنده براین باورم که رسانه ملی بهتر از این می توانست در موج حرکت بیداری اسلامی عمل کند و برنامه ها را به شکل مناسب تری پوشش دهد و این امر به توانمندی ها و علایق حوزه های خبر و البته تکالیف آن ها بستگی دارد.

وی نیز با بیان اینکه نقش رسانه ها در انقلاب هایی که رهبری ندارند پررنگ تر است، خاطرنشان کرد: رسانه ها تلاش می کنند خلاء رهبری را در انقلاب ها پر کرده و و آن انقلاب را جهت دهی کنند، لذا غرب به جهت تسلط بر رسانه ها تمام توان خود را برای رهبری انقلاب ها در خدمت گرفته است./968/پ202/ص
ارسال نظرات