گزارش همایش مکتب امام خمینی و اصولگرایی راستین در استان خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، ششمین نشست دفتر پژوهش های فرهنگی قم در دانشگاه شهید چمران اهواز، با موضوع مکتب امام(ره) و اصولگرایی راستین در جمع نخبگان شهرستان های استان خوزستان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام شکروی، مدیر دفتر پژوهش های فرهنگی گفت: آنچه که ما را بر آن داشت که مکتب امام (ره) را محور همایش های استانی قرار دهیم تاکیدات مقام معظم رهبری بر این امر و توصیه های ایشان در رابطه با توکل به خدا و نیت الهی داشتن در کارها و همچنین در نظر گرفتن خدا و صلاح نظام در امور (بعد عدالت) است.
وی افزود: در تاریخ 33 ساله انقلاب خطرات بزرگی را پشت سر گذاشته ایم که همه را مدیون مکتب امام (ره) هستیم و پیروی از خط امام(ره) و مقام معظم رهبری همان اصولگرایی واقعی است.
در ادامه، حجت الاسلام عبدالمجید زکی پور دبیر این همایش با بیان اینکه این نشست نمود واقعی استفاده از محفل بزرگان است، گفت: حضرت آیت الله مصباح یزدی غیر از رسالت حوزوی، چند جلوه مهم در حوزه فرهنگی و سیاسی کشور دارند.
جلوه اول؛ راه اندازی طرح بزرگ ولایت مختص اساتید و دانشجویان بود که از اوایل دهه هفتاد انجام شد و علامه مصباح در مورد ضرورت حضور اهل ایمان در صحنه بسیار تاکید کرده اند و ساز و کاری برای رفتارهای اجتماعی و سیاسی خواص در رویداد های پیچیده تبیین کردند.
جلوه دوم؛ تاسیس دفتر پژوهش های فرهنگی بوده است که مجموعه ای گفتمان ساز است.
حجت الاسلام زکی پور اظهار داشت: نخبگان و برگزیدگان استان در این همایش جمع شده اند تا به دنبال تشخیص رسالت و وظیفه اصلی خود در این مقطع حساس تاریخی و توسل به اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) بتوانند به درستی در خط ولایت انجام وظیفه کنند.
در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی، قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور در بیاناتی در رابطه با مکتب امام و عقلانیت، معنویت و عدالت گفت: یکی از ویژگی های برجسته مقام معظم رهبری، فهم دقیق و دفاع از گفتمان حضرت امام (ره) و همچنین ترویج آن است که این امر برخواسته از سه عنصر است:
1- درک عظمت وجودی حضرت امام (ره) توسط مقام معظم رهبری.
2- درک عظمت تغییری که حضرت امام (ره) ایجاد کردند، که مقام معظم رهبری (حفظه الله) آن را به معجزه ی امام (ره) تعبیر کردند.
3- اعتقاد مقام معظم رهبری (حفظه الله) به بقاء نظام با پیروی از مکتب امام و این که انقلاب بدون امام(ره)همچون درخت بی ریشه است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به محور عقلانیت در مکتب امام(ره) افزود: باید توجه کرد که عقلانیتی که امام (ره)مطرح می کنند، یک عقلانیت منفعل غربی، شمارشگر و محاسبه کار نیست. بلکه عقلانیتی پویا است.
قبل از انقلاب با وجود نظامی مستبد و وابسته به استکبار، امام (ره) تلاش خود را به کار بست تا حکومت جدیدی بر پایه استقلال و عدالت اجتماعی و ارزش های اساسی ایجاد کند. مولفه های عقلانی این امر عبارت اند از:
1- اثبات نامشروع بودن حکومت شاهنشاهی و در مقابل تثبیت نظام دینی و ولایت فقیه به گونه ای که سال ها قبل از انقلاب به این مسئله پرداخته و آن را محور درس خود قرار دادند.
2- با توجه به مردمی بودن انقلاب اسلامی در شرایط حصر نیز امام(ره) به مردم اعتماد می کنند و به صورت صدور بیانیه، رهبری انقلاب را ادامه می دهند.
3- پس از آغاز حرکت انقلابی، احتمال اینکه اهداف اصلی انقلاب مغفول واقع شوند وجود دارد. برای جلوگیری از این خطر شعارها مطرح شد. شعار نه شرقی نه غربی به خاطر ترسیم انقلاب و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برگرفته از خواسته های مردم مطرح شدند.
حجت الاسلام و المسلمین رجبی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات هوشمندانه امام راحل در مرحله تثبیت نظام اشاره کرد و گفت: چند اقدام اساسی امام در مرحله تثبیت نظام باعث نا امید شدن دشمنان از ایجاد انحراف در اهداف نظام شد.
1- رفراندوم برای تعیین نوع حکومت که بالاترین حد عقلانیت امام (ره) بود. این اقدام هم دل بودن مردم و قلت دشمنان را نشان داد. با وجود پیشنهاد های مختلف برای چارچوب انقلاب، امام (ره) نوع انتخابات را به صورت جمهوری اسلامی آری یا نه مطرح کردند که امکان سوء استفاده را از بین بردند.
2- تدوین قانون اساسی توسط مجلس خبرگان قانون اساسی منتخب با آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانون اساسی.
3- مقابله امام (ره) با جریان ها و گروه های منحرف، مخالف و معاند مانند جبهه ی ملی به گونه ای که دیگر توان ورود به عرصه سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشند.
4- مدیریت تهدیدهای به وجود آمده برای نظام از قبیل جنگ تحمیلی.
5- سرمایه گذاری بر دو دشمن اصلی نظام؛ رژیم صهیونیستی و نام گذاری روز قدس و همچنین اعلام آمریکا به عنوان دشمن اصلی و بیان این که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.
وی افزود: امام (ره) به آینده نظام هم توجه ویژه داشتند که برای نمونه می توان به این اقدامات حکیمانه امام راحل اشاره کرد:
1- وصیت نامه سیاسی- الهی امام (ره) برای آینده نظام
2- توجه ویژه به حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای و شایستگی ایشان که موجب شد مسیر رهبری در کانال درستی قرار گیرد.
3- ارائه شاخص و بیان این که «میزان، حال فعلی افراد است» و «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد».
در بخش دوم همایش، آقای سعدالله زارعی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل خاورمیانه با موضوع مکتب امام (ره) و نقش آن در بیداری اسلامی و تحولات منطقه به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: در حدود 6 ماه قبل از انقلاب مصر کنفرانسی در واشنگتن با حضور افرادی از مصر، کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین گروهی از محققان با موضوع آینده مصر برگزار شد و طی آن به این نتیجه رسیدند که به دلیل اعتقاد مردم سنی مذهب مصر به تسلیم در برابر قضا و قدر در این کشور انقلابی رخ نخواهد داد، ولی پس از چند ماه شاهد انقلاب مصر بودیم.
زارعی افزود: این اشتباه به دلیل تفاوت مبانی نگرشی است و دشمنان به همین دلیل امکان پیش بینی و شناخت چنین مسائلی را ندارند، زیرا فقط با توجه به امور مادی تحلیل های خود را ارائه می دهند و شواهدی که نمود مادی ندارد را در نظر نمی گیرند.
این کارشناس امور بین الملل به روند بیداری اسلامی در شمال آفریقا و آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون در تونس، مصر و لیبی جنبش ها و خیزش ها در حال تبدیل شدن به بنیادها هستند و تاثیر آن در انتخابات ها و تشکیل دولت ها و مجلس های این کشورها مشخص است.این روند در مراکش هم تاثیر گذاشته است، البته در کشورهای بحرین، یمن و عربستان همچنان مرحله خیزش و جنبش ادامه دارد.
وی به تلاش غربی ها برای سکولار نمودن انقلاب در مصر اشاره کرد و گفت هم اکنون در مصر در حال تدوین قانون اساسی هستند که غربی ها سعی بر سکولار نمودن آن دارند، با وجود تاخیر سه ماهه در برگزاری انتخابات در مصر مشاهده می کنیم که 70 تا 80 درصد آراء به اسلام گرایان تعلق گرفت که برای غربی ها و رژیم صهیونیستی شکست بسیار بزرگ و وحشتناکی است و در نهایت با اصرار مردم نظامیان تدوین قانون اساسی را به مجلس سپردند.
وی با طرح این سوال که قانون اساسی در دست تدوین مصر تا چه حد به اسلام نزدیک است؟ گفت: نکته مهم این است که مصر یک کشور اسلامی و دارای مذهب سنی و شافعی است و عقاید مردم مصر با اسلام وهابی و سلفی عربستان و اسلام رقیق شده ی ترکیه کاملا متفاوت است و می توان نتیجه گرفت که با توجه به علاقه و دلبستگی مصری ها به اهل بیت (ع) اسلام مصری ها به اعتقادات شیعه نزدیکتر است.
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود، اظهار داشت: انقلاب مصر در حال تاثیر گیری از فقه سیاسی در ایران است و همین امیر موجب وحشت غرب شده است.
گفتنی است این همایش با حضور آیت الله موسوی جزایری و دیگر مسؤولان عالی رتبه استانی برگزار شد./9465/ز502/ر