۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۲۴۹۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

تضعیف اعتقادات اصیل دینی مهم ترین آسیب عرفان های نوظهور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهم ترین آسیب معنویت های نوظهور از تعالی انداختن مفاهیم مقدس مانند دعا، فطرت، ندای درون، خدا، شکرگزاری است.
عرفان نوظهور عرفان کاذب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمزه شریفی دوست، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در جلسه آشنایی با عرفان های نوظهور که با حضور دانشجویان در قزوین برگزار شد، گفت: امروزه طیف وسیعی از عرفان های وارداتی در کشور فعالند و در قالب های مختلف از جمله کتاب، پایگاه های مجازی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: یکی از مهم ترین آسیب معنویت های نوظهور از تعالی انداختن مفاهیم مقدس مانند دعا، فطرت، ندای درون، خدا، شکرگزاری است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به گونه ای که مفهومی متعالی مانند دعا در این جریان های به معنای ارتباط با خالق و درخواست کمک و استمداد از او نیست، بلکه به معنای فرمان دادن به کائنات و جذب امکانات مادی بیشتر است و به جای درخواست از خدا به جملات تاکیدی اکتفا می شود و انسان نه تنها به خدا نیازی ندارد، بلکه در جایگاه خدایی می نشیند و طبلکارانه فرمان می دهد.

حجت الاسلام شریفی دوست افزود: جنبش­های معنوی جدید، نیامده­اند که به داد فطرت خواهی و خداطلبی انسان برسند و کام تشنه آدمیان بریده از معنویت را سیراب کنند؛ بلکه آمده­اند تا بشر خسته از زندگی ماشینی را آرام سازند و روان ناآرام او را به طور موقت تسکین دهند، بنابراین، در این بازار، یافتن حقیقت، اهمیتی ندارد، بلکه تحصیل آرامش، مهم است.

وی اضافه کرد: در عرفان­های جدید، دین و مذهب و در یک کلمه شریعت، جایی ندارد، عرفان­های جدید هرچند مسجد و حسینیه و معبد و کلیسا را مردود اعلام کرده اند، هرکدام به طریقی، مکانی مقدس ابداع کرده به عنوان مکان عبادت و معبد مقدس، جایگزین کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروزه عرفان های نوظهور همه تلاش خود را برای تضعیف اعتقادات دینی در نسل جوان به کار گرفته اند، خاطرنشان کرد: تقویت اندیشه های دینی در نسل جوان مهم ترین راه مقابله با این عرفان های انحرافی است.

حجت الاسلام شریفی دوست با اشاره به این که عرفان های نوظهور مورد حمایت مستقیم کشورهای غربی هستند، گفت: این عرفان ها برای خدشه دار کردن ارزش های دینی در کشورهای اسلامی به ویژه نظام اسلامی به وجود آمده اند./950/پ202/س

ارسال نظرات