۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۱۷۲
مذاکرات بغداد؛ پیروزی مقاومت(2)

انعکاس رسانه ای فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرمت تولید سلاح هسته ای

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برگزاری دور دوم مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت استفاده و تولید سلاح هسته ای مورد توجه کارشناسان و رسانه های خارجی قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصي شان


به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از موضوعات مهمی که در ماه های اخیر و به ویژه قبل و بعد از مذاکرات هسته ای استانبول وارد ادبیات هسته ای و دیپلماتیک کشورمان شد فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت ساخت و استفاده از سلاح اتمی بود.

با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب تاکنون چندین بار در سال های گذشته و در سخنرانی های رسمی و عمومی خود درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح اتمی صحبت کرده‌ بودند اما همزمان با برگزاری دور دوم مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در بغداد سخنان ایشان درباره این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور و همچنین در سخنرانی ها و اظهارنظرهای مقامات جمهوری اسلامی و نیز دیپلمات های غربی مرتبط با برنامه هسته ای کشورمان داشت.

سایت دیلی کالر در این باره نوشت: انتشار فتوای رهبر عالی ایران نشان می دهد که ایران دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

سایت نیویورک تایمز نیز چندی پیش نوشته بود: فتوای رهبر انقلاب ایران همه معادلات و نقشه های غرب را به هم ریخت.

دکتر سوجاتا آشواریا استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو در خصوص فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای گفت: این فتوا، فتوایی به جا و شایسته است.

وی افزود: رهبر ایران با این فتوا نشان داد که اسلام درباره سلاح هسته‌ای چگونه می اندیشد. در واقع این فتوا هم جنبه اخلاقی و هم جنبه دینی استفاده از سلاحهای هسته‌ای و قباحت و نادرست بودن استفاده و تولید آنرا نشان می دهد.

ریما فخری، عضو شورای سیاسی حزب‌الله و پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان نیز بیان داشت: این فتوا در شرایطی صادر شد که تحولات سیاسی زیادی را در منطقه شاهد بوده و هستیم و امیدواریم که با توجه به اهمیت چنین فتوایی، شرکت‌کنندگان در نشست بغداد آن را مد نظر قرار داده و شبهات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را که دشمنان به آن دامن می‌زنند، برطرف کنند.

وی بیان کرد: دشمنان می‌دانند که در صورت بهره‌مندی ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، فشارها و مشکلات ملت این کشور کمتر خواهد شد و ایران به سمت پیشرفت‌هایی عظیم‌تر گام برخواهد داشت و به کشوری قدرتمند در رشد و توسعه تبدیل خواهد شد که به نفع آنان نیست.

عضو شورای سیاسی حزب‌الله در توضیح بیشتر این مطلب گفت: دشمنان نمی‌خواهند ملت‌های اسلامی، پیشرفت و توسعه را تجربه کنند تا همچنان تفاوت بین کشورها و تقسیم آن‌ها به توسعه‌یافته، در حال توسعه و جهان سوم که بیشتر اسلامی هستند، وجود داشته باشد./982/ب902/ک

ارسال نظرات