۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۸۳۶
امام جمعه شبستر:

تبیین مظلومیت و شخصیت امام هفتم تنها در دوران زندان خلاصه نشود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: مظلومیت امام موسی کاظم(ع) تنها در دوران زندان ایشان خلاصه می شود و گاه تشریح فضایل و مناقب ایشان تحت‌الشعاع ظلمی که در حق‌شان صورت گرفت، قرار می‎گیرد.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر
حجت‌الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگراری رسا در تبریز که در آستانه سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) ترتیب یافت،‌ اظهار داشت: امام هفتم شیعیان پس از شهادت پدر بزرگوارشان با موجی از تشتت در جامعه اسلامی و شیعی روبه‌رو شدند، به گونه ای که برخی از شیعیان نیز در قبول امامت ایشان دچار تردید شدند.

وی با بیان این‌که دوران امامت امام موسی کاظم(ع) جامعه اسلامی با انحراف‎ها و فرقه‌های مختلفی رو‌به‌رو بود، خاطر شان کرد: این تشتت نشأت گرفته از دشمنی خلفای عباسی با اهل بیت(ع) و ایجاد فرق گوناگون در جهان اسلام از سوی آنان بود که قصد روی‌گردانی مردم از اهل بیت(ع) را داشتند.

امام جمعه شبستر تصریح کرد: آن امام همام در فاصله کوتاهی توانستند؛ رهبری معنوی شیعیان را به دست گرفته و افزون بر آن به عنوان نخستین و برترین چهره مخالف دستگاه جور مطرح شوند و همین امر زندان و فشار طولانی مدت را برای ایشان به ارمغان آورد.

وی با تشریح شرایط حاکم در جامعه اسلامی و محدودیت شیعیان از سوی خلیفه ظالم گفت: در آن زمان فشار برشیعیان در حد بسیار زیادی گسترش یافته و شیعیان در نقاط مختلف به بهانه‌های واهی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یا به شهادت می‌رسیدند.

حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به این‌که حضرت موسی‌بن‌جعفر نخستین امامی بود که تجربه غربت و دوری از وطن آن‌هم در شدیدترین حالات را متحمل شدند، افزود: آن حضرت سال‌ها در زندان‌‌های مختلف هارون الرشید ملعون محبوس و زیر شکنجه بودند و در نهایت با مظلومیت هرچه تمام در زندان های بغداد و به دست یک غیر مسلمان فاجر شربت شهادت را نوشیدند.

وی در ادامه با تشریح برخی سجایای اخلاقی آن امام همام اظهار داشت: متاسفانه مظلومیت آن حضرت تنها در تبیین دوران زندان ایشان خلاصه می شود و گاه تشریح فضایل و مناقب ایشان تحت‌الشعاع مظالمی که در حق‌شان صورت گرفت، قرار می گیرد، در حالی که آن امام همام در برابر دشمنان همواره شکیبا بود، حتی گاهی با احسان آنها را به راه راست رهنمون می‎کردند که بحق لقب «کاظم» برازنده آن حضرت است.

امام جمعه شبستر ادامه داد: کاظم یعنی نگهدارنده و فروخورنده خشم که این رفتار در برابر کسی یا کسانی بوده که از راه جهالت و نادانی و یا به تحریک دشمنان به این کارهای زشت و دور از ادب دست می زدند، اما آنجا که پای گفتن کلمه حق در برابر سلطان و خلیفه ستمگری پیش می آمد، امام کاظم(ع) می فرمود؛ «قل الحق و لو کان فیه هلاکک» یعنی حق را بگو اگرچه موجب هلاک تو باشد./935/ت302/س
ارسال نظرات