۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۳۱۳۱۸

نخستین همایش پدافند غیرعامل از منظر دین در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش پدافند غیرعامل از منظر دین با حضور مسؤولان کشوری و استانی در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.
اولين همايش پدافند غير عامل از منظر اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش پدافند غیر عامل از منظر دین، صبح امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درقم برگزار شد.
 
در این مراسم، آیت الله محمدجوادفاضل لنکرانی، حجت الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، سردار غلام رضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل، حجت الاسلام مهدی عرب انصاری معاون سیاسی امنیتی استاندارقم و محمد دلبری شهردار قم به ایراد سخن پرداختند.

پدافندغیرعامل نیاز به نظریه پردازی بومی از سوی حوزه علمیه دارد

سردار جلالی در این همایش به تشریح ماهیت پدافند غیر عامل پرداخت و افزود: جداکردن مردم از حکومت راهبرد اساسی و کلان آمریکا در مقابله با ما است؛ آنها درصددند با ایجاد پتانسیل های منفی در مردم کاری کنند که براندازی حکومت از سوی مردم اتفاق بیافتد.

وی ارائه یک نظریه دفاعی بومی را در پدافند غیر عامل ضروری دانست و گفت: این مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه است که با نظریه پردازی در زمینه های مختلف به پیشرفت در راستای اهداف انقلاب کمک کنند؛ ما نیز از علما انتظار داریم در این زمینه اقدامی شایسته انجام دهند.

تداخل امور قوای سه گانه برخلاف اصول پدافندغیر عامل است

آیت الله لنکرانی نیز یکی از مهم ترین مسائل تأثیر گذار در پدافند غیر عامل را جلوگیری از تداخل مسؤولیت ها دانست و بیان داشت: تفکیک قوا و عدم تداخل کارهای هر یک در امور دیگری برای حفظ نظام از آسیب ها، ضروری است.

وی افزود: قوای مجریه، مقننه و قضاییه به هیچ وجه حق ندارند در امور یکدیگر دخالت کنند و هرکس باید در حیطه مسؤولیت خود اظهارنظر کند؛ اگر غیر از علمای دین کسی بخواهد در مسائل دینی اظهارنظر کند آسیب بزرگی به جامعه دینی وارد می شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تقیه را به عنوان یکی از افتخارات تشیع دانست و گفت: تقیه مقتضای عقل است؛ اگر طرف مقابل شما ظرفیت مطلبی را ندارد به وی اظهار نکنید، در مسائل نظامی هم همین طور است اگر فرمانده ای بخواهد اسرار نظامی را به نزدیکان خود بگوید در کار خود موفق نخواهد شد پس در مسائل معرفتی که بسیار مهم تر است نیز باید این نکته را رعایت کرد.

وی تقیه را ارکان پایداری نظام دانست و افزود: تقیه از مهم ترین عوامل فکری پدافند غیر عامل است، با تقیه می توان جلوی نفوذ فکری دشمنان را بگیریم و خود را از آسیب های آن مصون کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که حوزویان از کارهایی که موجب تقویت پایه های فکری پدافند غیر عمل شود استقبال می کنند، ادامه داد: از مسؤولان این سازمان می خواهم ارتباط خود را با علما و اساتید حوزه بیشتر کنند.

باور نکردن جنگ فرهنگی بزرگترین ضربه به کشور است

حجت الاسلام عباس اسکندری در آغاز این مراسم ضمن اهداف برگزاری این همایش، گفت: دشمنان ما پس از 8 سال جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیدند که این ملت تا زمانی که فرهنگ عاشورا را الگوی خود قرار داده است شکست ناپذیر خواهند بود، به همین دلیل از آن روز تهاجمات فرهنگی خود را برای مقابله با فرهنگ غنی اسلام و انقلاب ما آغاز کردند.

وی باور نداشتن جنگ فرهنگی را مهم ترین ضربه به پیکره فرهنگ دانست و تصریح کرد: با وجود تأکید زیاد مقام معظم رهبری در مباحث تهاجم فرهنگی، شبیخون و ناتوی فرهنگی بر اهمیت این موضوع متأسفانه عده ای هنوز هم این اتفاق را باور نکرده اند به همین دلیل است که با جان و دل پای کار نمی آیند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در تعریف پدافند غیرعامل گفت: دفاع در بخش های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی که مورد هجمه دشمن است، بدون استفاده از سلاح و برخورد فیزیکی را پدافند غیر عامل می گویند.

حجت الاسلام عرب انصاری معاون استاندار قم نیز با بیان این‌که نشر اخلاق اسلامی مهم ترین پدافند غیر عامل در برابر دشمنان است، تصریح کرد: رعایت اخلاق اسلامی موجب امنیت، آرامش، آسایش، انضباط اجتماعی و همبستگی می شود.

وی راهبرد اساسی دولت در پدافند غیر عامل را طرح تحول اقتصادی عنوان کرد و گفت: دشمن امروز می خواهد با فشار اقتصادی بر کشور ما به اهداف خود برسد؛ به عنوان مثال اگر اقدام شجاعانه دولت در سهمیه بندی بنزین نبود، توطئه دشمنان موجب از کار افتادن ناوگان حمل و نقل کشور می شد.

دلبری شهردار قم نیز در ادامه این مراسم نقش مدیریت شهری را در پدافند غیرعامل بسیار مهم دانست و اظهارکرد: همه مسؤولان شهری و شهروندان باید با ایفای نقش خود تلاش کنند کمترین آسیب به زیرساخت های کشور وارد شود.

وی با اشاره به این که گستردگی ابعاد پدافند غیرعامل برای مردم مشخص نیست، گفت: این مسؤولیت سنگین به عهده رسانه های گروهی و مبلغان این امر است که همه زوایای پدافند غیر عامل را برای مردم شفاف سازی کنند./928/پ202/ج
ارسال نظرات