۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۲۸۹۶

ابعاد حقوقی شهادت معاون حزب اسلامی جمهوری آذربایجان بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج واقف عبدالله اف، معاون فقید حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در زندان باکو با حضور وزیر سابق امور خارجه ایران برگزار می‌شود.
حاج واقف عبدالله اف، معاون فقيد حزب اسلامي جمهوري آذربايجان
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به دنبال شهادت حاج واقف عبدالله اف، معاون فقید حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در زندان باکو ، نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت این مجاهد دینی با گریزی بر کنوانسیون حقوق زندانیان مصوب سازمان ملل در تبریز برگزار می شود.
این نشست فردا پنج شنبه 29 تیر از 17:30 تا 19 عصر در سالن کنفرانس موسسه آران واقع در بالاتر از چهارراه عباسی، روبه روی پمپ بنزین، کوی نگین(شماره60) _ پلاک 2 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلاب برگزار خواهد شد.
بنا بر این گزارش، دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی نیز با صدور بیانیه ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا با اعزام هیات حقیقت یاب برای کشف و اعلام مرگ مشکوک حاج واقف عبدالله اف معاون فقید حزب اسلام آذربایجان به افکار عمومی اقدام کند.
در این بیانیه آمده است: بدینوسیله ارتحال شهادت گونه حاج واقف عبدالله اف معاون فقید حزب اسلام آذربایجان را به دلیل خودداری ماموران زندان از رساندن داروهای وی که به بیماری قلبی مبتلا بود، به تمامی برادران و خواهران حق طلب، آزادیخواه، دین‌دار و مسلمان جمهوری آذربایجان تسلیت عرض می کنیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: حاج واقف عبدالله اف در ژانویه سال 2011 به علت مخالفت با ممنوعیت حجاب و با اتهامات ساختگی ارگان‌های امنیتی به یازده سال حبس محکوم شد و اتهاماتی که هیچگاه در دادگاه به اثبات نرسید معاون حزب اسلام پس از عمری مجاهدت در راه صیانت از ارزش‌های اسلامی در زندان به شهادت رسید و علت درگذشت وی ایست قلبی عنوان شد.
دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: در این مسئله هیچ شکی نیست که دولت باکو مسؤول فوت معاون حزب اسلام آذربایجان بوده و حال با توجه به مستندات و آگاهی قبلی دولتمردان باکو از وضعیت جسمانی و بیماری قلبی وی، سازمان‌های بین المللی به ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضروری است؛ در اسرع وقت با تشکیل و اعزام هیات حقیقت یاب تحقیقات لازم را برای شناسایی دلایل و عوامل شهادت وی به کار گیرند.
بر اساس این گزارش، بیانیه خاطر نشان کرده است: از چند هفته قبل با تشدید وخامت وضعیت جسمانی حاج واقف عبدالله اف، مدافعان حقوق بشر در جمهوری آذربایجان از سیستم قضایی این کشور خواسته بودند که منطبق بر قوانین، وی را از زندان آزاد کنند، اما ارگانهای ذیربط با خودداری از این موضوع، موجبات شهادت معاون حزب اسلام در زندان را فراهم ساختند. متاسفانه باید گفت که نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زندانیان در آذربایجان بیداد می کند و دولت آذربایجان با اتهامات و استدلال های ساختگی، دینداران، مدافعان حقوق بشر و حامیان حجاب را در این کشور زندانی کرده و امکان ملاقات آنها را با خانواده هایشان سلب می نماید.
دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی ضمن اظهار تأسف و تأثر شدید نسبت به این حادثه ناگوار و اعلام تسلیت و همدردی به اعضای خانواده و همرزمان معاون فقید حزب اسلام آذربایجان، نگرانی شدید خود را نسبت به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زندانیان در جمهوری آذربایجان ابراز کرده و با محکومیت اینگونه اقدامات ضد حقوق بشری، بر این امر تاکید دارد که اینگونه اقدامات دولت حاکم بر باکو نمی تواند جلوی مبارزات حق طلبانه و بیداری اسلامی در این کشور مسلمان و شیعه را بگیرد و بدینوسیله از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز می خواهیم تا با اعزام "هیات حقیقت یاب " برای کشف و اعلام مرگ مشکوک حاج واقف عبدالله اف به افکار عمومی اقدام کنند./935/پ203/س
 
ارسال نظرات