۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۵۹۵۴
مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور:

توجه به هدف خلقت انسان و جایگاه او در نظام آفرینش از اصول مهم تربیتی است

خبرگزاری رسا ـ مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور با انتقاد از نبود توجه لازم به معارف قرآنی در مورد انسان، تأکید کرد: این در حالی است که توجه به هدف خلقت انسان و جایگاه او در نظام آفرینش از اصول مهم تربیتی به شمار می رود.
توجه به هدف خلقت انسان و جایگاه او در نظام آفرینش از اصول مهم تربیتی است
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام فاطمی راد، مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در همایش «خانواده قرآنی» که شب گذشته در مسجد الزهرای دانشگاه فردوسی برگزار شد، با انتقاد از فقر معارف قرآنی در مورد انسان در جامعه، اظهار داشت: این عدم شناخت منجر به فریب خوردن و بیراه رفتن انسان می شود.
وی با اشاره به مقام و جایگاه انسان در هستی، به اهمیت تولید انسان به عنوان اشرف مخلوقات اشاره و تصریح کرد: متاسفانه اهمیت این مسأله در جامعه آن گونه که باید تبیین نشده است؛ انسان موجودی ارزشمند و تلفیقی از حیوان و ملک است لذا موجود ویژه ای نسبت به سایرین به شمار می رود چرا که دارای قدرت اختیار و انتخاب میان عقل و شهوت است.
حجت الاسلام فاطمی راد، هدف خلقت انسان را خداگونه زیستن عنوان کرد و گفت: انسانی رشدیافته است که خداگونه زندگی و رفتار کند و منش او دیگران را به یاد خدا بیندازد.
نبود بینش دقیق نسبت به انسان منشأ بسیاری مشکلات است
استاد دانشگاه تهران با اشاره به ارزش عقل و تفکر در اسلام و تشیع ابراز داشت: مواردی چون تأکید بر حفظ حرمت میان زن و مرد و عدم اختلاط آنان حتی از نظر پوشش در اسلام، از برکات حاصل از تفکر عقلانی است.
وی، نبود بینش دقیق نسبت به انسان را منشأ بسیاری مشکلات زندگی خواند و افزود: انسانی که بینش کافی ندارد مدام در پی لذت جویی است و انگیزه ای برای تربیت شدن ندارد؛ در حالی که برای اصل تربیت یک سری معیارها باید رعایت شود تا تربیت از روی انگیزه و رغبت باشد.
مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور با اشاره به اصالت و ابدیت روح در انسان، ابراز داشت: مدیریت انسان به وسیله روح او انجام می شود؛ هرچه روح پاک تر و خالص تر باشد انسان بلند فکرتر بوده و برای همه مراحل زندگی روحی خود در عوالم مختلف برنامه ریزی می کند.
حجت الاسلام فاطمی راد نقش معنویت در زندگی انسان و آرامش جوامع را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: فقدان یا کمبود معنویت، سبب سلب انسانیت می شود در حالی که وجود آن، جبران کننده نقص یا فقدان سه بعد دیگر جسمی، روانی و اجتماعی انسان است.
این مشاور خانواده یادآور شد: از آنجا که تربیت با عاطفه و استرس های تدریجی همراه است، بیشتر با روحیات زن سازگاری دارد چرا که مردان تحمل استرس های تدریجی یا احساس وابسته بودن دیگری به خود را ندارند.
 راهکاری تربیت موفق
وی همچنین پذیرش فرزند تحت هر شرایطی، احترام به کودک، انتخاب نام خوب، رزق حلال، پوشش و ظاهر، مسکن، بهداشت، امنیت، محبت، آزادی و استقلال کافی، ارائه آموزش و شناخت، پرورش، کنترل و نظارت مناسب و تشویق و تنبیه به جا را از راهکارهای تربیت موفق برشمرد.
مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور یادآور شد: والدین پیش از هر چیز باید رفتارهای خود را تصحیح کنند تا ذهنیت فرزندان از یک فرد نمازخوان، ذهنیتی زیبا و جذاب باشد.
وی گفت: در عین حال والدین می توانند از طریق آموزش بیشتر و تغییر نگاه فرزند نسبت به انجام تکالیف دینی، زیباسازی محل اقامه نماز و حضور در نماز جماعت مسجد آنان را نسبت به ادای این فریضه از روی علاقه ترغیب کنند./930/پ202/ب
ارسال نظرات