۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۴۶۰۸۰
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

آیت الله صالحی مازندرانی مجتهد و فیلسوفی متخلق به اخلاق الله بود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در سالگرد ارتحال آیت الله صالحی مازندرانی، گفت: ایشان مجتهد و فیلسوفی متخلق به اخلاق الله بود.
صالحي خوانساري حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي خوانساري حجت الاسلام صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، از اساتید حوزه علمیه قم شب گذشته در یازدهمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی، اظهار داشت: ایشان مجتهد، فقیه و فیلسوفی برجسته ای بودکه به معنای واقعی تأدب به آداب الله داشت و متخلق به اخلاق الله بود.

وی با اشاره به اینکه فرزندان آیت‌الله صالحی مازندرانی از علما و اساتید حوزه هستند، گفت: به برکت وجود این بزرگوار بیت ایشان نیز اهل علم، معنا و عرفان هستند.

استاد حوزه علمیه قم در بیان خاطره‌ای به نقل از شاگرد آیت‌الله صالحی مازندرانی، ابراز داشت: حجت‌الاسلام هدایتی از علمای برجسته تنکابن گفت بنده در درس های آیت‌الله صالحی مازندرانی شرکت می کردم مدتی با مشکل مالی روبرو شدم و این موضوع را با هیچ کسی مطرح نکرده بود، در همان ایام ایشان بدون این که مرا بشناسد مقداری پول را به واسطه شخصی به دست من رساند تا مشکلم برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در تبیین ماهیت و جایگاه علم گفت: برخی تصور می کنند با خواندن کتاب عالم می شوند در صورتی که علم در خزانه دل هر مؤمن وجود دارد و باید با تزکیه، شب زنده داری و زحمت بسیار آن را بدست آورد؛ کتاب ها تنها ما را در راه رسیدن به علم راهنمایی می کنند.

وی در توضیح روایتی از حضرت عیسی(ع) اظهار کرد: حضرت به حواریون می فرماید نگویید علم در آسمان ها و یا در زمین است بلکه علم در دل شما است، اگر می خواهید به علمی که خالق در درون شما وجود به ودیعت گذاشته دست یابید باید آداب الله و اخلاق الله را در خود نهادینه کنید.

علم گنجینه ای در قلوب مؤمنان

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) نیز می فرماید به این جرم و جسم کوچک و محدودت نگاه نکن عالم در وجود تو درج شده است، تو کتابی هستی که می توانی با اعضا و جوارحت که به منزله حروف آن است تمام باطن عالم را ظاهر کنی.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به آیه «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ» گفت: هدف از بعث پیامبر(ص) این است که ما را متوجه علمی کند که در وجودمان هست.

وی ادامه داد: حضرت داود(ع) از خداوند پرسید هر شاه و سلطانی خزانه ای دارد، خزانه تو کجاست؟ خدا در پاسخ می فرماید من خزانه ای دارم عظیم تر از عرش، وسیع تر از کرسی و بزرگتر از ملکوت و آن قلب عبد مؤمن است، برای آن 4 در رضا، صبر، علم و حکمت وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم در بیان صفات عالمان واقعی به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید به عالمی رجوع کنید که چنین خصلتی داشته باشد، نفوس و بشر را از کبر و خودبینی به تواضع و ادب، از ریا و شرک خفی به اخلاص، از شک به یقین مبدل کند./928/پ202/ن

ارسال نظرات