۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۴۷۱۳۵
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

برکت محوری و تاثیر آن در اقتصاد خانواده

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی یکی از عوامل برکت سوز را ربا معرفی کرد و گفت: خانواده‌ها باید نسبت به حرام‌ها و حلال‌ها دید گسترده‌تری داشته باشند، شیطان در یک جامعه دینی با گناه مستقیم جلو نمی‌آید بلکه گناه را در لفافه‌ای از دین و عرف می‌پیچد.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با اشاره به این که مسلمان باید در زندگی خود به دنبال برکت محوری باشد، گفت: در این راستا باید عوامل برکت سوزی را شناخت و مانع از بروز آن شد.

 

وی افزود: برکت محوری فقط مخصوص سرپرست خانواده نیست. همه اعضای خانواده و جامعه باید به دنبال کسب برکت باشند و از ورود حرا م به محیط خانه جلوگیری کنند.

 

این استاد حوزه علمیه یکی از عوامل برکت‌سوز در زندگی را دروغ گفتن دانست و اظهار داشت: اگر دروغ در خانواده رواج پیدا کند و با آن برخورد نشود به فرموده قرآن باعث نزول شیطان در آن خانه می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید: آیا خبر دهم شما را به اینکه شیاطین به قلب چه کسانی فرود می‌آیند؟ شیاطین بر قلب کسانی نازل می شوند که دروغ می‌گویند و گناه می‌کنند و مرزهای حلال و حرام الهی و صداقت را پاسداری نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: این افراد خانه و خانواده خود را فرودگاه استقبال از شیاطین می‌کنند نه یک شیطان بلکه شیاطین، وقتی شیطان گرداننده کار شد، در اقتصاد خانواده هم دست اندازی می‌کند و این زندگی به برکت سوزی می افتد.

 

صداقت سبب نزول خیر و برکت است
این کارشناس امور دینی با اشاره به این که خانه و خانواده در نهادینه کردن عوامل برکت ساز تاثیر بسزایی دارند، گفت: کسب و کار خانواده، تیزبینی گروهی نسبت به این که چه چیزی وارد خانه می‌شود و جلوگیری از عوامل برکت سوز می‌تواند از سوی خانواده پیگیری شود.

 

وی شناخت سرچشمه برکت و رعایت حقوق خدا در اموال را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: در نگاه ظاهری با رعایت حق الهی، گویا اموال شما کم می‌شود در حالی‌که بر اساس روایت صدقه باعث بارش برکت و رحمت الهی است، برای همین باید نگرش خود را نسبت به صدقه تغییر دهیم.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: در روایت دیگری آمده است: مالی که حقوق الهی آن پرداخت شده باشد از بین نمی‌رود، این نگاه، نوعی نگاه تغییر یافته است که در واقع زکات و خمس را نوعی بیمه برای اموال می داند. ولی در اینجا وسوسه شیطان مبنی بر کم شدن مال وجود دارد که باید با آن مبارزه کرد.

 

ربا نه تنها برکت سوز که اقتصاد را هم نابود می کند
وی یکی دیگر از عوامل برکت سوز را ربا معرفی کرد و گفت: خانواده‌ها باید نسبت به حرام‌ها و حلال‌ها دید گسترده‌تری داشته باشند، شیطان در یک جامعه دینی با گناه مستقیم جلو نمی‌آید بلکه گناه را در لفافه‌ای از دین و عرف می‌پیچد، مثلا ربا را یک نوع داد و ستد اجتماعی که هیچ مشکلی ندارد عنوان می‌کند اینجاست که باید نسبت به این رفتار دید دقیق داشته باشیم.

 

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: در روایت آمده است: رباخوار از بین نمی‌رود مگر اینکه به نوعی جنون و دیوانگی دچار شود و در قیامت هم به فرموده قرآن به گونه‌ای محشور می شود که گویی شیطان او را لمس کرده و شیطان زده شده و به صورت فردی مست و دیوانه وارد می‌شود، یکی از مشاهدات پیامبر صلی الله علیه و آله در شب معراج دیدن رباخواران بود که شکمهای بزرگی داشتند به گونه‌ای که روی زمین کشیده می‌شد و باعث بهم خوردن تعادل و زمین خوردن آنها می‌شد. چرا که صورت باطنی ربا همان زیاده خواهی و زیاده از حق و رزق خود خواستن است.

 

وی با بیان این که حقیقت ربا خارج شدن از حد تعادل است، گفت: ربا نه تنها رباگیرنده، بلکه جامعه‌ای را از حد تعادل خارج می‌کند. گناه ربا برای دهنده، گیرند و واسطه‌های آن یکسان است. باید دانست که معضلات اقتصادی یک نوع امتحان الهی است و نباید در این مواقع به سراغ ربا رفت چرا که دلیل قانع کننده‌ای نخواهد بود.

 

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی افزود: ربا اعلان جنگ با خدا است؛ جنگی که عاقبت آن سرگردانی و بدبختی است.

 

وی یکی از راه دوری از ربا را مرتبط بودن با یک عالم دینی دانست و بیان داشت: با یک عالم دینی یا مرجع تقلید خود مشورت کنیم و با توضح دادن شرایط، درستی یا نادرستی معامله را دریابیم.

 

وی یکی دیگر از راه‌های برکت‌سازی یا برکت‌محوری را قناعت عنوان کرد و گفت: در روایات آمده با آمدن امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مردم بی نیاز خواهند شد این به آن معناست که علاوه بر بارش رحمت الهی، مردم دارای یک روح و طبع بلند می‌شوند و با قناعت به بی نیازی می‌رسند، قناعت می‌تواند در زندگی آرامش دهنده روح انسان باشد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اصلی ترین عامل در راستای شناخت عوامل برکت‌ساز و برکت سوز، تقواست، بیان داشت: تقوا، پرهیز شدید از حرام الهی و مقید بودن شدید به دستورات الهی است، چنین تقوایی دو نتیجه در پی دارد؛ در هر بن‌بستی که قرار بگیرد گشایشی برای او ایجاد می‌شود، و از جایی که نمی‌داند خدا به او روزی می‌دهد و این در واقع قرار دادن برکت در مال اوست./916/پ202/ع

ارسال نظرات