۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۴۹۴۳۹
استاد حوزه علمیه:

توبه کسی که حقی بر گردنش هست به طور کامل محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: اگر از مراجع بپرسید شوهر، پدر و مادر، معلم، برادر بزرگتر، به بهانه تادیب حق کتک زدن دارند یا خیر می بینید که کسی برای این کار جوازی صادر نمی‌کند.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین حسینی قمی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می شود با اشاره به فراز «فضربوهن، زنان را بزنید» در قرآن کریم گفت: شاید این آیه را خیلی ها بلد باشند و آن را نیز همین گونه معنا کنند لکن باید دانست اگر استفاده از قرآن به این راحتی بود نیازی به این همه روایات در زمینه تفسیر آیات نبود.


وی با اشاره به این که مفسران بخش عمده‌ای از عمر خود را صرف تفسیر و درک و فهم آیات کرده‌اند، اظهار داشت: اگر با ترجمه آیات می‌شد معنای قرآن را فهمید این‌همه تلاش برای چه بود؟ اگر فهمیدن احکام اینقدر آسان بود فقیه هشتاد سال تلاش برای فهم حکم از قرآن نمی‌کرد.


استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 23 سوره قیامت بیان داشت: در قیامت برخی چهره شادی دارند و خدا را راضی می‌بینند، بر اساس معنای تحت اللفظی این یعنی برای خدا جسم قائل شدن. در سوره نور آمده «دختران و زنان خود را به فحشا مجبور نکنید اگر راضی نیستند» یعنی اگر راضی بودند باید این کار را انجام دهند، در حالی که این معنا درست نیست.


وی اظهار داشت: اگر از مراجع بپرسید شوهر، پدر و مادر، معلم، برادر بزرگتر، به بهانه تادیب حق کتک زدن دارند یا خیر می بینید که کسی برای این کار جوازی صادر نمی‌کند.


استاد حوزه علمیه افزود: آیت‌الله گلپایگانی در جلد سه مجمع المسائل آورده است «افرادی که مجروح یا مضروب شدند به دست شما اگر زنده هستند، یا ورثه آنها هستند باید تحصیل حلالیت کنید با دادن دیه یا اینکه با مصالح حلالیت بگیرید. اگر مضروب رانمی‌شناسید مقدار متیقن دیه را رد مظالم بدهید.»


حجت الاسلام حسینی هدف از این بحث را یادگرفتن حقوقی دانست که باید ادا شود و گفت: در کتاب دیگری از آیت‌الله گلپایگانی پرسیدند کسی که برای تادیب فرزندان دست به کمربند می‌برد و کتک می‌زند و فرزندان را سیاه و کبود و خون آلود می‌کند حکمش چیست؟ ایشان می‌فرماید: تادیب فرزندان بر پدر لازم است لکن در حد شرع. به اتفاق همه مراجع، تنبیه به حدی که موجب سیاهی یا کبودی یا خون ریزی شود دیه دارد و حرام است و ضارب معصیت کرده است.


وی با اشاره به این که هدف از تنبیه باید ادب کردن باشد نه تشفی خاطر، افزود: این که از پیش خود ترجمه کنید و به آن عمل کنید دینی است که گردن اسلام گذاشته می‌شود و در واقع به قرآن و دین نسبت دروغ داده اید و این گناه بزرگتری از برداشت غلط از قرآن است، این بزرگترین بدعت در دین است.


حجت الاسلام حسینی در پایان گفت: توبه برای کسی که حقی بر گردنش هست به طور کامل محقق نمی‌شود./916/پ202/ع
 

ارسال نظرات