واکنش آیت الله جوادی به اختلافات:
کسی که به دلیل خلاف دیگران مسیر خود را از دین جدا کند به سوء عاقبت گرفتار می شود
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: اگر کسی خدای ناکرده به بهانه اینکه زید یا عمر خلاف کرد و یا بکر اختلاف کرد خود را از مسیر دین و اسلام و قرآن و عترت جدا کند به سوء عاقبت خود گرفتار میشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر چهارشنبه در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه روم پرداخت و گفت: عاطفه در زن بیشتر از مرد است و به همین دلیل مسؤولیت زن از نظر مادری، مهرورزی، تحمل و سکینت بیش از مرد است، خداوند سکان منزل را از نظر سکینت به دست زن سپرد، سکینت و آرامش شما با آرامش زن تأمین میشود، چه اینکه در جریان معاشرت هر دو موظف هستند که با معروف معاشر هم باشند، اما مسؤول معاشرت معروف مرد است «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»، مردها وظیفه دارند که فضای داخل خانه را با معروف و خوشرفتاری اداره کنند، مودت و رحمت مشترک میان مرد و زن است، مسؤول مستقیم و مهم سکینت و آرامش زن است و مسؤول مهم و مستقیم مدیریت و تدبیر مرد است، خداوند مودت و رحمت را مشترک دانسته و مسؤولیت سکینت را به زن داده و مسؤولیت مدیریت و تدبیر را به مرد داده است، اگر اینها با هم هماهنگ کار کنند خانواده شکل اساسی خود را مییابد، اگر اینگونه شد آنگاه جامعه نیز شکل صحیح خود را مییابد.
وی افزود: قرآن داخل خانه، حوزه اسلامی، حوزه منطقهای و حوزه جهانی به وحدت دعوت میکند، فرمود اگر کسی مسلمان، زرتشی است یا هر مذهب دیگری دارد نظام هستی را بر هم نزند، سعی نکند نسل و حرث را فاسد کند، این اصرار دین است، نه در جهان اختلاف وجود دارد، نه تخلف؛ در خلقت انسان نیز اختلاف و تخلف نیست، همچنین در میان پیوند انسان و جهان خلقت اختلاف و تخلف وجود ندارد، اختلاف این است که اجزای آن با هم ناهماهنگ باشد و تخلف این است که برخی اجزا گاهی باشد و گاهی نباشد، در صراط مستقیم نه جا برای اختلاف و تخلف است، انبیا از آدم تا خاتم نه اختلاف دارند و نه تخلف، صحف آسمانی نه اختلاف دارند و نه تخلف، دین اسلام میتواند ما را به وحدت ملی و محلی، منطقهای و جهانی دعوت کند، که سلاح کشتار فردی و جمعی برطرف شود، این دین جهانی و ماندنی است و اگر گفتند روزی حضرت ولیعصر(عج) ظهور میکنند و دین را سراسری اجرا میکند، برای این است که دین با کل نظام،با فطرت انسان و با ربط انسان با جهان سازگار است و انبیای الهی نیز همین را گفتند.
وظیفه ما در قبال امام و خون شهدا
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَـٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» بیان داشت: این دین ایستادگی دارد و دست شما را هم میگیرد و نمیگذارد بیفتید و اگر افتادید دست شما را میگیرد و بلند میکند و اگر درباره قرآن گفته شد «إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» چون مطابق فطرت شما است، آنان که این راه را طی کردند لذتی که از آیات و عبادت میبرند قابل مقایسه با هیچ لذتی نیست زیرا با فطرت انسان سازگار است، وجه به معنای هویت، ماهیت و ذات است، خداوند به پیامبر(ص) خود میفرماید این چنین نیست که یک کمی بخواهی زاویه بگیری از دین، بلکه باید حنیف باشی، اگر سالکی مستقیم در وسط جاده باشد حنیف است، انسان اگر از مرکز هستی مختصری فاصله بگیرد، اندک اندک انحراف پیدا میکند.
وی بیان داشت: خداوند این را به احسن وجه آفرید و آن را تغییر نمیدهد، «لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ» کس دیگری هم نمیتواند این تغییر را انجام دهد زیرا قدرت آن را ندارد، اگر قرآن احسن الکتاب و جهان احسن المخلوق است و اگر انسان احسن است، خداوند آن را عوض نمیکند، اگر کسی در یک جایی باشد و دسترسی به شریعت نباشد و کافر مستضعف باشد خداوند او را عذاب نمیکند، اما اگر کسی در فضای اسلامی باشد مخصوصا در شرایط کنونی که تبلیغ به برکت خون پاک شهدا و مجاهدتهای امام(ره) شرق و غرب عالم را گرفته، کسی عذری ندارد، «ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»، این دین دین قیّم است، این دین استوار است، چون دین قیّم است هرگز نمینشیند و کمرش خم نمیشود، شما مادامی که دیندار باشید هرگز از مقاومت دست برنمیدارید، تنها سخن از شرکت در راهپیمایی 22 بهمن نیست، در همه موارد انسان دین خود را حفظ میکند، اگر 4 تا یا 400 تا یا 4 هزار مشکل انسان از زید و عمر ببیند، باید دین خود را حفظ کند، با کار خدا و خلق خدا و ولایت خدا مخالفتی ندارد، ماییم و دین ما، ماییم و خدا، ماییم و کار امام، ماییم و خونهای پاک شهدای ما، حواس ما باید جمع باشد، اگر کسی خدای ناکرده به بهانه اینکه زید خلاف کرد یا عمر خلاف کرد یا بکر اختلاف کرد خود را از مسیر دین و اسلام و قرآن و عترت جدا کند به سوء عاقبت خود گرفتار میشود.
همیشه تخلیه بر تحلیه مقدم نیست
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «مُنِیبِینَ إِلَیْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ» بیان داشت: خداوند این را تنها به پیامبر(ص) نمیگوید، بلکه در ادامه میفرماید «مُنِیبِینَ إِلَیْهِ» تکلیف همگانی است، مرحوم علامه طباطبایی در این قسمت کارهای فراونی کردهاند که در اینجا معنای تفسیر قرآن به قرآن فهم میشود، در جاهایی که قرآن تنها یک آیه دارد ابتکارات مرحوم علامه طباطبایی معلوم میشود، « فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، کسی که روح قرآن را بداند کسی را ندیدیم، مفسران بسیاری گفتهاند «القرآن یفسر بعضه بعضا» ما مفسری ندیدیم که این مطلب را نگفته باشد، اما غالب اینها به دنبال لغت و معجم میگردند تا کلمات و لغات مشابه آن را دربیاورند، اما در جایی که کلمات آن وحید است نیاز به قرآنشناسی است که آهنگ و سیاق قرآن را بداند.
وی ادامه داد: صراط مستقیم مانند بزرگراه است، اگر کسی وارد بزرگراه شد، یک راه بیشتر وجود ندارد، صراط مستقیم غیر از دین الهی و سنت اهلبیت(ع) جای دیگری نیست اما اگر کسی عمدا فاصله بگیرد مشکل جدی دارد، آنانی که خود را از صراط مستقیم کنار میکشند، گمراه میشوند، اگر خدای سبحان فرمود من دژی دارم و آن توحید است «کلمة لا اله الله حصنی» اگر کسی وارد این قلعه شد و قلعهبان و دژبان خداوند باشد دیگر گمراه نمیشود، «من دخل فی حصنی امن من عذابی» نظام شاهنشاهی دیو بود، وجود مبارک امام(ره) که آمد و آن دست نورانی و پر برکت را مشت کرد و فرمود من تو دهن این دولت میزنم، از باب دیو چو بیرون رود فرشته درآید نیست، بلکه فرشته چو بیاید دیو بیرون میآید، برخی تخلیه را مقدم بر تحلیه میدانند، اما آنانکه آمادگی دارند و همه قلبشان را دیو نگرفتند، فرودگاه آماده شد و فرشته آمد آن دیو را بیرون میکند، ما نباید بگوییم همه گناهان ما باید برود بیرون تا بارقه الهی بیاید، اگر بارقه الهی بیاید گناهان را بیرون میبرد، اگر شاه رفت آن دیوچهای بود اما نظام سلطنتی شاه هنوز مانده بود، امام فرشتهصفت بود که توانست آن نظام را از میان بردارد./914/پ201/ج
ارسال نظرات