۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۵۷۱۳۳
استاد حوزه علمیه:

حقیقت انسان این است که خودش را بشناسد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران تهران، حقیقت انسان را خودشناسی و نتیجه خودشناسی را تهذیب نفس و رسیدن به کمالات عنوان کرد.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم امامی کاشانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه خواهران تهران روز دوشنبه سی‌ام بهمن‌ماه در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران باقرالعلوم(ع) شهرقدس با اشاره به حدیث نخست کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) درباره جهاد اکبر گفت: جهاد با نفس غلبه انسان بر قوای ظاهریه‌اش است، یعنی این‌که انسان بتواند قوه ظاهریه را در اختیار داشته باشد و تحت نظارت فرمان الهی و تحت امر الهی قرار دهد.

وی با بیان این‌که انسان وجودی رحمانی و شیطانی دارد اظهار داشت: با غلبه بر قوای ظاهریه، مملکت وجود خود را از لوح لشکر شیطان آزاد می‌کنیم.

خانم امامی کاشانی با اشاره به آیه « سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»  گفت: شناخت نفس مقدمه‌ای برای شناخت خدا است و نتیجه و اثر شناخت نفس، تهذیب نفس و بدست آوردن کمالات است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این‌که حقیقت انسان این است که خودش را بشناسد اظهار داشت: باید رذایل را کنار بزنیم و حقیقت را کشف کنیم، حق انسان و حقیقت نفس این است که جوهری است، درّ و ارزشمند که از عالم ملکوت آمده است، لذا وقتی از دنیا می رود می‌گوییم انا لله و انا الیه راجعون.

وی با اشاره به این‌که خداوند فرمودند ما انسان‌ها را از چیزهای دیگری که خلق کردیم برتری دادیم گفت: انسان باید بیاندیشد که از کجا آمده و به کجا می رود؟ تا نفس را بشناسد.

خانم امامی کاشانی با بیان این‌که هر چیزی که کنار چیزی دیگر بخواهد قرار بگیرد باید تعلق داشته باشد گفت: نفس هم این‌چنین است، خداوند تعلقاتی در نفس انسان قرار داده است، خداوند بنابرمصلحتی نفس را در زندان تن قرار داده و به علاقه در بدن مقید کرده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که ظاهر قابل دیدن است اما دیدن نفس بصیرت می خواهد، اظهار داشت: مشکل است که انسان نفس را شناسایی کرده و تحت غلبه خود درآورد و تحت امر الهی قرار دهد، چیزی که می خواهیم این است که نفس را بشناسیم تا از ماموریت نفس تبعیت کنیم.

وی افزود: بدن آلت و ابزار نفس است و تا زمانی که نفس به آن نیاز دارد باید از نفس تبعیت کند و خودسری نکند، شناخت بدن آسان‌تر است اما هر کسی نمی‌تواند نفس را بشناسد.

خانم امامی کاشانی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی می‌توانند نفس را بشناسند که در حقیقت در عالم دنیا به مراحل تزکیه رسیده باشند.

گفتنی است این جلسه نخستین جلسه از کلاس اخلاق عمومی مدرسه علمیه خواهران باقرالعلوم(ع) شهرقدس بود که با حضور حدود هشتاد طلبه تشکیل شد./9593/پ202/ص

ارسال نظرات