۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۵۸۹۸۰
محقق مرکز فرهنگ قرآن بررسی کرد؛

راه کارهای انس با قرآن

خبرگزاری رسا ـ محقق مرکز فرهنگ قرآن گفت: انسان سفر سختی در پیش دارد و برای این سفر باید به اندازه کافی توشه بردارد، یکی از اموری که در این سفر بسیار به انسان کمک می‌کند، انس با قرآن است و در روایات آثار اخروی فراوانی برای انس با قرآن ذکر شده است.
انس با قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قرآن کریم بهترین وسیله راهنمایی بشر برای سعادت در دنیا و آخرت و نشان دادن راه درست زندگی کردن است، اما متأسفانه این کتاب الهی مهجور مانده و جایگاه خود را در زندگی مسلمانان پیدا نکرده است.
به همین مناسبت مصاحبه‌ای را با حجت‌الاسلام اسماعیلی از محققان مرکز فرهنگ قرآن در باب «راه‌کارهای انس با قرآن» انجام داده ایم که از منظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
جایگاه قرآن در عقاید ما مسلمانان چگونه است؟
قرآن کریم بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اکرم(ص) و بزرگترین هدیه الهی برای بشر است. قرآن طبق آیه« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» (آل عمران/103) ریسمان الهی است.
در روایات ذیل این آیه آمده است که مراد از «حبل»، قرآن و اهل بیت است. قرآن رابط و واسطه بین عبد و رب است، یعنی قرآن ریسمانی است که آسمان را به زمین وصل کرده است.
قرآن دارای وجود تشکیکی است، یعنی وجود قرآن دارای سلسله و مراتب است. عالی ترین مرتبه قرآن نزد خدای تعالی است که قرآن از آن به عنوان ام الکتاب (زخرف/4) یاد کرده است و یک رتبه آن همین «عربی مبین» است که در دسترس ما است. برای رسیدن به مراتب بالاتر قرآن، نیاز به طهارت درونی است «لَّایَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُون»(واقعه/79).
امروز متاسفانه شاهد اهانت های گسترده به قرآن هستیم، دلیل آن چیست؟
قرآن حامی عدالت و دشمن ظلم و ستم است. قرآن مستکبران و ظالمان را به شدت می‌کوبد به همین دلیل از ابتدای نزول آن تا کنون از سوی مستکبران مورد هجمه و حمله بوده است.
در زمان پیامبر(ص) سران شرک تبلیغات وسیعی علیه قرآن و پیامبر به راه انداختند و حتی مانع می شدند که قرآن به گوش مردم برسد، چون آنان مکررا دیده بودند که کسانی که در جلسات پیامبر(ص) شرکت می‌کردند و به آیات قرآن کریم گوش می‌دادند به شدت تحت تأثیر قرار می گرفتند و برخی در همان جلسه مسلمان می شدند. این تأثیر به حدی بود که بعد از نزول قرآن یک عده از شعرای بزرگ عرب اعتراف کردند که با وجود قرآن جایی برای یاوه گویی های خود ندارند و دست از شعر کشیدند.
به همین دلیل کسانی که قرآن را مخالف خواسته‌های نفسانی خود می بینند، تلاش می کنند که جایگاه این کتاب را کم رنگ کنند، اما هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند، زیرا این کتاب کلام الهی است و خدای تعالی حافظ و نگهبان آن است.
راه کار های انس با قرآن چیست؟
قدم اول در این زمینه تلاوت قرآن است:
قرآن کریم می فرماید: « ... فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ....» (مزمل /20)
ذیل این آیه از امام صادق(ع) روایت شده که: قرآن میثاق بین خالق و مخلوق است و شایسته است یک مسلمان هر روز به این عهد نامه نظرکند و حداقل روزی 50 آیه از آن را بخواند.
قدم بعدی در انس با قرآن دقت در آیات آن، تفکر، فهم معنا و بطون قرآن است که با طهارت روح و استمداد از اهل بیت(ع) می­توان به برخی از مفاهیم والای آن دست یافت.
لطفا چند نمونه از آثار دنیوی قرآن را بیان بفرمائید؟
در قرآن کریم و روایات آثار دنیوی فراوانی برای انس با قرآن ذکر شده است مانند:
1- موجب آرامش بودن قرآن: چون قرآن کریم «ذکر الهی» است و  ذکر موجب آرامش است. به همین خاطر سفارش شده است که در مواقع گرفتاری و سختی به قرآن رجوع کنید.
2- شناخت حق و باطل: یکی از اسامی که برای قرآن ذکر شده فرقان است و یک سوره قرآن کریم به همین نام است. فرقان به معنای جدا کننده حق از باطل است، پس کسی که با قرآن مأنوس باشد حق را از باطل تشخیص می دهد.
3- خروج از ظلمت و هدایت به سوی نور: در آیه 9 سوره حدید آمده است که قرآن نازل شد تا شما را از ظلمات به سوی نور هدایت کند. « ‏لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى ‏النُّورِ».
4- افزایش ایمان و توکل: در سوره انفال آیه 2 می‌فرماید: «إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» مؤمنان هنگامی که آیات قرآن بر آنان تلاوت می‌شود بر ایمانشان افزوده می‌شود و آنان بر پروردگارشان توکل می‌کنند.
5- ایجاد روحیه خشوع و خضوع در افراد. تأثیر قرآن‏ بر روح و روان عالمان آشنا به معارف آسمانى، در حدى است که هنگامى شنیدن این آیات، همواره بر خشوعشان افزوده می‌شود: «إِذَا یُتْلىَ‏ عَلَیهْمْ... وَیَزِیدُهُمْ خُشُوعًا»(اسراء/107-109)
6- تلاوت قرآن عبادت چشم است:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: اُعطوا أعینکم حظّها من العبادة»، قالوا: «وما حظّها من العباده؟»، قال: النظر فى المصحف والتفکّر فیه والاعتبار عند عجائبه (کنزالعمال/5662)
7- ایجاد خوف و رجاء :
قرآن کریم از طرفی بشارت دهنده «هدی و بشری» است، از طرف دیگر مایه انذار و ترس است « لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها»(انعام/92)
توجه به این نکته ضروری است که درست است که قرآن این همه آثار و برکات دارد، اما باید ماهم قابلیت جذب این برکات را داشته باشیم، اگر کسی این زمینه را نداشته باشد نه تنها قرآن برای او سودی ندارد بلکه برای او مایه خسارت است. قرآن می فرماید « وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَسارا» (اسراء/82) قرآن برای مؤمنان شفا و رحمت است اما برای ظالمان جز خسران و زیان چیزی نمی افزاید.
انس با قرآن چه آثار اخروی را به همراه دارد؟
انسان سفر سختی در پیش دارد و برای این سفر باید به اندازه کافی توشه بردارد، یکی از اموری که در این سفر بسیار به انسان کمک می‌کند، انس با با قرآن است در روایات آثار اخروی فراوانی برای انس با قرآن ذکر شده است که به 2 مورد آن اشاره می­کنیم:
1. موجب پاداش مضاعف است:
پیامبر اکرم (ص) فرمود: مَنِ استَمَعَ إلى آیَةٍ مِن کتابِ اللّه کُتِبَت لَهُ حَسَنةً مُضاعَفةً ، ومَن تَلا آیَةً مِن کتابِ اللّه کانَت لَهُ نورا یَومَ القِیامَةِ ؛( کنز العمّال : 2316) هرکه به یک آیه از کتاب خدا گوش دهد، برایش ثوابى دو چندان نوشته شود و هر که یک آیه از کتاب خدا تلاوت کند، روز قیامت آن آیه نورى براى او باشد.
2- آمرزش گناهان:
از امام سجاد و امام صادق(ع) نقل شده است: اگر کسی حرفی از کتاب خدا را فقط گوش کند و تلاوت هم نکند، خداوند برایش حسنه می­نویسد و گناهی از او محو نموده، درجه­اش را بالا می­برد:(کافی ج 2/ 612) با همه این تأکید ما شاهد دوری مردم از این کتاب الهی هستیم به نظر شما پیامدهای دوری از قرآن چیست؟
دوری از قرآن پیامدهای ناگواری برای انسان دارد، پیامدهایی مانند:
1- هم رتبه شده با یهود و نصارا:
پیامبر(ص) می فرماید: هر کس قرآن را یاد بگیرد وبه آن عمل نکند هم رتبه با یهود و نصارا است که کتاب خدا را پشت سر گذاشتند. (وسائل ج 1/ص 183)
2- مشمول شکایت پیامبر:
در قیامت پیامبر به پیشگاه خدا شکایت دارد که: پروردگارا این قوم من قرآن را ترک گفتند و از آن دورى جستند:«وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا»
3- مشمول شکایت قرآن:
از رسول خدا (ص) روایت شده که: در روز قیامت قرآن به پروردگار شکایت می کند و از مردم به دلیل محجور گذاشتن و ترک قرآن گلایه دارد. (المیزان ج 15/205)./9191/د101/پ
ارسال نظرات