۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۵۹۰۸۰
تا پایان سال؛

تعداد کانون های مساجد خراسان رضوی به 1500 باب می رسد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این که تعداد کانون های مساجد خراسان رضوی تا پایان سال 91 به یک هزار و 500 باب می رسد گفت: از این تعداد 870 کانون مسجد در روستاهای استان راه اندازی شده است که در مجموع 60 درصد کانون های استان در مناطق روستایی فعالیت می کنند.
کانون هاي مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد٬ سعید سرابی٬ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس ستاد عالی کانون های مساجد کشور برگزارشد٬ اظهار داشت: با توجه به این که یکی از مهمترین ارکان توسعه شاخص های فرهنگی و تقویت آنان توجه به کانون های مساجد است در همین راستا و با عنایت به کارکرد خاصی که کانون های مساجد در عرصه فرهنگی دارند در راستای اولویت های اصلی فرهنگ در کشور هستند.

وی با بیان این که کانون های فرهنگی هنری مساجد نقطه پیوند با مردم٬ جوانان و نوجوانان مسجدی است و در ارتقای شاخص های فرهنگی دارای اهمیت هستند٬ تصریح کرد: در واقع کارکرد اصلی این تشکل های مردمی توسعه هنر متعالی و مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی در قالب های مختلف فرهنگی و هنری است و در واقع کانون های مساجد ظرفیت بسیار ارزشمندی برای توسعه ارزش های اسلامی٬ ایرانی و انقلاب اسلامی هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی و موثر سازی کانون های مساجد گفت: یکی از موضوعات و محورهای مورد توجه مقام معظم رهبری توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی است که به عنوان گفتمانی جدی از سوی مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری مطرح شده است و در همین راستا مهمترین تاثیر را در مسئله سبک زندگی اسلامی ایرانی کانون های مساجد دارند که به دلیل پیوند با ارزش های دینی و گره با آحاد مردم دارای جایگاه و وظایف مشخصی در محقق سازی این اهداف هستند.

وی افزود: براساس سخنان مقام معظم رهبری در واقع خط مش جدیدی برای متولیان کانون های مساجد ترسیم شده است که وظایف بچه های مسجد در این حوزه دو چندان می شود و در همین راستا نیز افزایش و استمرار فعالیت کانون های مساجد نیز از لحاظ کمی و کیفی برای متولیان محسوس تر می شود و به همین دلیل رشد کانون های مساجد در سال جاری نسبت به سال گذشته با 25 درصد رشد مواجه بوده است.

سرابی با بیان این که خراسان رضوی با داشتن یک هزار و 450 کانون در استان نسبت به سایر استان های کشور در مقام اول قرار دارد٬ تصریح کرد: تعداد کتابخانه های کانون های مساجد در حال حاضر یک هزار و 300 باب است که از این تعداد 300 کتابخانه باز است و در تعداد اعضا نیز نزدیک به 300 هزار نفر عضو کانون های مساجد خراسان رضوی هستند که استان در همه شاخص های کمی در کانون های مساجد حائز رتبه نخست در کشور است.

وی در ادامه به بیان شاخص های کیفی کانون های مساجد خراسان رضوی در سال 91 پرداخت و گفت: در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس ستاد عالی کانون های مساجد کشور 28 کانون تخصصی در رشته های مختلف٬ 16 مرکز خانه دیجیتال و برگزاری طرح تلاوت نور در دو هزار و 380 مسجد در استان خراسان رضوی٬ فعالیت 180 هسته پژوهشی در کانون های استان٬ فعالیت 83 نشریات تجربی کانون های مساجد از جمله مهمترین شاخص های کیفی کانون های مساجد است.

برگزاری جشنواره کوثر همزمان با میلاد حضرت زهرا(س)

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به تنوع فعالیت های فرهنگی در کانون های مساجد در بخش های هنری٬ فرهنگی٬ قرآنی٬ آموزشی و عفاف و حجاب گفت: در اردیبهشت سال آینده جشنواره کوثر که درسال های گذشته با محوریت کانون های مساجد برگزار می شد به صورت ملی و پنج روزه همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته زن در مشهد برگزار می شود.

وی درادامه ابراز امیدواری کرد که جشنواره فرهنگی هنری بچه های مساجد که برای اولین بار امسال در خراسان رضوی برگزار می شود در سال آینده به صورت ملی برگزار شود. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درادامه در پاسخ به این سؤوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی براین که در راستای کیفی سازی فعالیت های کانون های مساجد و توانمند سازی آنان در عرصه های ملی و بین المللی به صورت حضور پررنگ تر در عرصه فعالیت های فرهنگی هنری با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خراسان شمالی مبنی بر موثر سازی کانون های مساجد برنامه هایی پیش بینی شده است یا نه؟ گفت: در واقع حضور تخصصی بچه های مساجد در جشنواره های فیلم فجر و هنرهای تجسمی  و دیگر فعالیت ها مستلزم برنامه ریزی های جدید است که می تواند در دستور کارفعالیت های فرهنگی و هنری کشور قرار گیرد.

وی با بیان این که تعداد کانون های مساجد خراسان رضوی تا پایان سال91 به یک هزار و 500 باب می رسد٬ گفت: از این تعداد 870 کانون مسجد در روستاهای استان راه اندازی شده است که در مجموع 60 درصد در کانون در مناطق روستایی فعالیت می کنند که از این تعداد نیز297 کانون در مشهد است که 114 کانون روستایی و 12 کانون در مساجد دانشگاه و 19 کانون در مصلاهای خراسان رضوی راه اندازی شده است./934/پ202/ب

ارسال نظرات