کتمان و اختفاء ولادت در پاسخ به شبهات مهدویت راهگشا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهلبیت(ع)، در نشست علمی ولادت حضرت مهدی(عج) و پاسخگویی به شبهات که در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: بیش از 45 سال قبل شبهاتی درباره ولادت حضرت مهدی(عج) مطرح شد و دانشمندانی به این شبهات پاسخ دادند که از کسانی که طرح شبهه کردند، احمد امین نجفی بود که بنا به گفته علامه عسکری وی کتاب ردی بر کتاب خود نوشته است.
وی با بیان اینکه کتاب دوجلدی دفاع از اصول کافی توسط شیخ سید سامر هاشم عمیدی نوشته شده است و بیش از 200 صفحه آن در جلد اول درباره بحث مهدویت است، ابراز کرد: بعدها وقتی احمد کاتب شبهاتی درباره امام مهدی(عج) مطرح کرد، این شبهات به صورت کتاب چاپ شد.
عضو انجمن تاریخپژوهان کشور ادامه داد: شیخ سامر هاشم عمیدی کتابی را با تغییراتی در کتاب دو جلدی دفاع از اصول کافی در پاسخ به شبهات نوشت که این کتاب توسط آقای علیدوست به نام در انتظار ققنوس ترجمه شده است.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بیان اینکه شبههای درباره مادر حضرت مطرح شده که در حدیث خریداری نرجس خاتون از جسر بغداد از طرف امام هادی(ع) تشکیک شده است، ابراز کرد: در آن زمان جنگی در تواریخ اسلامی منعکس نیست و در واقع گفته شده است که بین مسلمانان و رومیان جنگهایی واقع نشده است.
سنت نبوی تغییر نام کنیزکان
وی گفت: اما در جواب گفته شده است که در کتابهای اروپایی این جنگ ذکر شده است و حتی در کتاب تاریخ ویل دورانت این جنگ آمده است که نام آن اسیر را ملیکه گفتهاند به این اعتبار که دختر سلسله پادشاهان روم، ملکه است.
عضو مجمع اندیشه اسلامی با اشاره به شبهه دیگری درباره اختلاف نامها درباره مادر حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: کسانی که این شبهه را مطرح کردهاند، آشنا با سنت پیامبر(ص) نیستند، ایشان گفتهاند که درباره بردگان کلمه «عبدی» به کار برده نشود و از آن تعبیر به جوانک من و جوان من استفاده شود.
وی به نامهای مختلف مادر امام زمان(عج) نرجس، سوسن، ملیکه و صیقل اشاره کرد و گفت: گذاشتن نامهای مختلف بر کنیزکان بر اساس یک سنت نبوی است و این امر یک دستور و معاشرت اخلاقی اسلامی است، توصیه شده است که نام کنیزکان را تغییر دهند و اگر آنان را به همسری اختیار کردند باز تغییر دهند و اگر حامله شد نیز تغییر دهند و اگر بچهدار شد نیز آن را تغییر دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی با اشاره به شبهه اختلاف در تواریخ درباره ولادت حضرت مهدی(عج) بیان کرد: کمتر شخصیتی است که درباره تاریخ ولادت و وفات وی اختلاف نباشد و اختلاف در تاریخ ولادت دلیل بر نبود آن شخصیت نیست، اگر بخواهیم اینگونه حساب کنیم باید بگوییم پیامبر(ص) نیز وجود نداشته است.
باید در شبهات غیبت امام زمان مسأله خفا و کتمان غیبت را در نظر گرفت
وی گفت: البته تاریخ ولادت حضرت مهدی(عج) در 15 شعبان 256 هجری قمری است که مرجحات بسیاری دارد و بزرگان تاریخ به آن اشاره کردند، همچنین درباره تاریخ اختلاف در غیبت نیز مطالبی گفته شده است که نظر مورخان بر سال 260 هجری قمری قرار گرفته است.
استاد درس خارج حوزه علمیه در پاسخ به این شبهه که چرا امام حسن عسکری(ع) به مادرشان وصیت کردند گفت: پاسخ این شبهه معلوم است، مگر اینکه کسی غافل باشد و تغافل کند از اینکه بنا بر کتمان بوده است.
وی بیان کرد: مسأله کتمان و اختفاء ولادت را باید موضوعی اساسی در پاسخ به شبهات غیبت گرفت که اختفاء ولادت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) سوابقی در این موضوع است، همچنین در این امر نباید جانب غیب را نادیده بگیریم.
استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: مسأله خفا در سنن انبیا گذشته بوده است و خداوند نیز به برخی از انبیا گذشته امر به فرار کردن یا مخفی شد داده است؛ نباید امر خدا را در خفا یا رفتن از شهری به شهر دیگر یا حتی فرار کردن در نظر نگرفت./914/پ202/ی