۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۷۷۰۲۵
آیت الله علم الهدی:

سخنی که مستند به پیامبر و ائمه نباشد مورد قبول نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان این که اگر در عقاید و باورهای دینی چیزی به خدا مستند نشد، قابل قبول نیست، گفت: این که هر فردی سخنی را مطرح کند و بگوید حرف دین است نباید مورد تأیید قرار گیرد بلکه به سخنی باید اعتماد کرد که مستند به سخن خدا، پیامبر و ائمه باشد.
 آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در هشتمین جلسه درس تفسیر خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه بینة پرداخت و با اشاره به آیه «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ یَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً»، گفت: خدا بینة را در ابتدای این آیه معرفی می کند و آن دلیل واضح و جریان جدا کننده میان حق و باطل را پیامبر اکرم(ص) معرفی می کند.
وی در ادامه با اشاره به افکار و عقاید سلفی ها، گفت: سلفی ها خود را پیرو سلف و اصحاب پیامبر می دانند و می گویند؛ آنها هر عمل و روشی که داشته باشند برای ما حجت است و باید به آن عمل کنیم و هر کسی که خلاف این رفتار کند، از دین خارج است.
امام جمعه مشهد با غلط خواندن تفکر سلفیه، ابراز کرد: سنت صحابه حجت نیست بلکه آن چیزی که حجت است سنت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
تنها سخن معصومان حجت است
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حجت یعنی این که ما باور کنیم حرکت و حکمی مستند به پروردگار است، اظهار کرد: روش صحابه مستند به خدا نیست چون آنها از منبع وحی الهی بی بهره بودند بلکه پیامبر اسلام آموزه هایی به آنها داشت که آنها برخی را عمل و برخی را رها می کردند.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که سخن اهل بیت(ع) به دو جهت حجت است، گفت: اهل بیت(ع) عصمت از خطا، اشتباه، نسیان و سهو داشتند و از طرف دیگر اتصال به وحی و پیامبر داشتند.
وی تصریح کرد: خود طرفداران سلف نیز قائل به عصمت صحابه نیستند و تا زمانی که کسی معصوم نباشد سخنش حجت نیست.
امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر حقانیت حضرت علی(ع)، گفت: پیامبر اسلام فرمودند؛ هیچ علمی را نمی دانم مگر این که آنرا به علی(ع) نیز آموخته ام.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علم پیامبر منتسب به وحی بود و هرچه را ایشان از وحی آموختند حضرت علی(ع) نیز آموخت و هرکدام از ائمه(ع) نیز این نص را نسبت به امام قبلی خود داشتند.
قرائت از دین ویژه پیامبر و ائمه است
آیت الله علم الهدی با بیان این که اگر در عقاید و باورهای دینی چیزی به خدا مستند نشد، قابل قبول نیست، ابراز کرد: این که هر فردی سخنی را مطرح کند و بگوید حرف دین است نباید مورد تأیید قرار گیرد بلکه به سخنی باید اعتماد کرد که مستند به سخن خدا، پیامبر و ائمه باشد.
وی بیان داشت: خداوند در این آیه پیامبر را بینة عنوان کرده چون ایشان رسول خدا و رسولی است که قرائت از دین حق ایشان است.
امام جمعه مشهد با اشاره به «یتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً»، قرائت از دین را کار حجت خدا دانست و تأکید کرد: کسانی که سعی می کنند عقاید و افکار خرافی خود را با دین مطابقت دهند و مهر دین به افکار و اندیشه های باطل خود بزنند حق قرائت از دین ندارند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری به تفاوت های میان قرائت و تلاوت پرداخت و گفت: قرائت به معنای خواندن است و با تلاوت که به معنای پیروی و متابعت است تفاوت عمده دارد؛ تلاوت یعنی خواندنی که به دنبال آن اتباع و عمل کردن باشد و اخص از قرائت است.
حضور در جلسات تفسیر نوعی تلاوت قرآن است
آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر قرآن بخوانیم اما معنای آن را متوجه نشویم و یا معنای آن را فهمیده اما متابعت نکنیم قرآن را قرائت کرده ایم نه تلاوت؛ تفسیر قرآن و حضور در جلسات تفسیر نیز جزء تلاوت محسوب می شود.
وی با بیان این که تلاوت پیامبر اعظم(ص) با همه تلاوت ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: تلاوت پیامبر در عمق دل و جان انسان ها نفوذ می کرد؛ علت این که کفار پیامبر را ساحر می خواندند همین بود چون کسانی که تلاوت ایشان را می شنیدند ایمان می آوردند و کسانی که ایمان نمی آوردند سر جنگ و مقابله با ایشان داشتند.
امام جمعه مشهد در پاسخ به این سؤال که وحی پیامبر به صورت نوشته نبود، پس چرا در این آیه صحف آمده است، گفت: وقتی جبرئیل می خواست از طرف خدا به پیامبر وحی کند، وحی به صورت نوشته جلوی جبرئیل می آمد و از روی آن می خواند از این رو آیات صحیفه و قرآن صحف نامیده شد.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی از مفسران نیز عنوان کرده اند؛ زمانی که آیات بر پیامبر وحی می شد، کاتب ها آن را روی برگه می نوشتند و بعد پیامبر از روی آنها می خواندند، از این جهت «یتلوا صحفا مطهرة» آمده است.
حضرت خدیجه نخستین بیعت کننده با حضرت علی
آیت الله علم الهدی در پایان با اشاره به سالگرد وفات حضرت خدیجه(س)، به تبیین فضائل این بانوی نمونه تاریخ پرداخت و گفت: حضرت خدیجه نخستین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد، نخسین کسی بود که پشت سر ایشان نماز خواند و نخستین فردی بود که با حضرت علی(ع) بیعت کرد./927/پ201/ج
ارسال نظرات