۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۷۷۱۲۸
نماینده مشهد با از نگاه تک بعدی مسؤولان شهری:

زمین‌های اطراف حرم با قیمت ارزان از مالکان خریداری و در اختیار سرمایه داران قرار می گیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت السلام بحرینی، با تأکید بر این که مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران، باید تحول آفرین باشد، گفت: هنگامی که زائر حرم رضوی در محدوده حریم منور قرار می گیرد باید رفتار، بینش و نگاهش تغییر کند.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمدحسین حسینی زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جمع منتخبان شورای شهر در محل دفتر جبهه فرهنگی انقلاب، با اشاره به این که شوراها مسؤولیت برنامه ریزی، هدایت، نظارت و سیاست گذاری را برعهده دارند و شهردار، مسؤولیت اجرایی دارد، افزود: مأموریت ویژه شهر پایتخت معنوی ایران، پذیرایی کریمانه از زائران حضرت رضا(ع) است.

  

حجت الاسلام بحرینی خطاب به اعضای شورای شهر بیان کرد: در دانش اقتصاد بررسی مزیت های نسبی کشورها نسبت به هم بحث جدی است، خاستگاه این مسأله، مباحث تجاری است. در این موضوع اقتصادی تببین می شود که یک کشور در چه زمینه هایی باید تخصص پیدا کند و چه کالاهایی را باید تولید و چه کالاهایی باید هزینه کم باید وارد شود.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کشوری با توجه به طبیعت خودش، مزیت هایی دارد، اما این نگاه انفعالی است. مردم و مسؤولان باید افزون بر کشف مزیت ها، مزیت های نداشته را نیز خلق کنند.

 

در بررسی مسائل مشهد به مأموریت ویژه آن توجه شود

حجت الاسلام بحرینی با اشاره به این که خلق مزیت های نسبی بعضی کشورهای فقیر را تبدیل به کشورهای ثروتمند کرده است، افزود: هر شهری برای خود مزیت نسبی دارد و بین شهرها رقابت وجود دارد به همین دلیل در بررسی لایحه بودجه در مجلس نمایندگان هر شهر سعی خود را می کنند تا بیشترین سهم به آنان تعلق بگیرد.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس بیان کرد: بررسی مسائل مشهد، به عنوان پایتخت معنوی ایران، با موضوعات دیگر شهرها متفاوت است؛ هر شهری باید قابلیت جذب گردشگر داشته باشد، اما در مشهد افزون بر در نظر گرفتن منافع های مردم باید به ماموریت ویژه شهر توجه شود.

 

وی ادامه داد: مأموریت ویژه را قانون برنامه و یا قانون اساسی تعیین نمی کند، این ماموریت از زمانی که حضرت رضا(ع) در مشهد حضور داشتند و مدفون شدند، مشخص شد.

 

حجت الاسلام بحرینی با تأکید بر این نکته که مشهد باید تحول آفرین باشد، اظهار کرد: زائر حرم رضوی هنگامی که در محدوده حریم منور قرار می گیرد باید رفتار و بینش و نگاهش تغییر کند.

 

وی با انتقاد از این که برای سنجش میزان موفقیت در حوزه اصلی هیچ شاخصی نداریم، گفت: اگر بیشترین ثروت را برای شهروندان فراهم کنیم و تولید ناخالص داخلی از همه استان ها بیشتر شود اما به ماموریت ویژه شهری توجه نشود، ضرر کردیم.

 

مهم ترین ماموریت شورا، مدیریت منطقه مرکزی شهر و منطقه ثامن است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در بحث پذیرایی کریمانه باید به آن توجه شود، اسکان زائر است. اکنون 50درصد هزینه زائر خرج اسکان می شود. گزارشات میدانی حاکی از این است که اگر مشکل مسکن زائران حل شود، آن ها با اشتیاق و تواتر بیشتری به شهر امام رضا(ع) روی می آورند.

 

وی با اشاره به این که مهم ترین مأموریت شورا، مدیریت منطقه مرکزی شهر و منطقه ثامن است، گفت: 270 هکتار مجموعه اطراف حرم دارد آزاد می شود و این فرصتی است که دیگر تکرار نمی شود.

 

حجت الاسلام بحرینی گفت: زمین های اطراف حرم با قیمت ارزان از مالکین خریداری و آزاد می شود و در اختیار سرمایه دار قرار می گیرد، منطق سرمایه گذاری نرخ بازگشت و بازدهی داخلی است. سرمایه گذار سازه ای بنا می کند که بیشترین بازدهی را داشته باشد و این محدوده به لحاظ اقتصادی گران ترین منطقه است.

 

بیش از 85 درصد زائران در شرایط نامطلوب اقامتی به سر می برند

حجت الاسلام بحرینی اظهار کرد: منطقه اطراف حرم، در حال تبدیل شدن به مجموعه ای است که فقط برای زائران مرفه قابل اسکان است؛ در آینده زائرانی که در دهک های اقتصادی پایین قرار دارند، فقط می توانند از این محدوده عبور کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: بیش از 85درصد زائرین از دهک های پایین اقتصادی یک تا شش هستند که در شرایط نامطلوب اقامتی به سر می برند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که 30 هزار تخت جدید برای مسکن زائران متوسط به پایین در دست ساخت است، تصریح کرد: این مقدار تخت تنها جوابگوی ده درصد نیاز زائران است و تاثیر قابل توجهی در ساختار موجود ندارد.

 

هرگونه نگاه تک بعدی به زیان شهر مشهد است

حجت الاسلام بحرینی با بیان این که ما با هتل پنج ستاره و اماکن تفریحی مخالف نیستیم،افزود: نگاه باید جامع گرایانه باشد نه تک بعدی؛ زائر مرفه و خارجی هم باید امکانات در اختیارش قرار گیرد، اما نباید مزیت اصلی قربانی مزیت فرعی نشود.

 

وی با تاکید بر این که حضرت علی(ع) می فرمایند: «در زمان حکومت من در کوفه هیچ کس نبود مگر این که در رفاه بود»، افزود: هرگونه نگاه تک بعدی به زیان شهر مشهد است و باید به زیبا سازی شهر نیز باید توجه شود.

 

مسؤولان شهر مزیت های جدید شهر را خلق کنند

حجت السلام بحرینی با بیان این که اگر اعضای شورای شهر نگاه کلان به حوزه شهری نداشته باشند، دچار روزمرگی می شوند، گفت: مسؤولان شهر باید شهر خود را به خوبی مدیریت کرده و علاوه بر شناسایی و کشف مزیت های موجود، مزیت های جدید را نیز خلق کنند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار است، گفت: کسی که به عنوان شهردار انتخاب می کنید باید ایده و طرح در مورد بافت پیرامون حرم داشته باشد و برای حل مشکلات مدل عملیاتی ارائه داده ودیدگاه هایش روشن باشد./930/پ202/ج

 

 

ارسال نظرات