۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۷۹۳۰۴
استاد حوزه علمیه:

تبیین مسیر صحیح تربیت لازمه انسان معنوی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر انسان‏ها در مسیر صحیح تربیت قرار گیرند و به وجدان اخلاقی خویش مراجعه کنند، به یقین بسیاری از منکرات و معاصی را هرگز انجام نخواهند داد.
استاد حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در جمع سپاهیان این استان، با اشاره به این که اگر انسان در مسیر صحیح تربیت قرار گیرد کمتر دچار خطا و معصیت می‏شود، گفت: روش‏های تربیتی باید در مسیر فطرت انسان برنامه ‏ریزی و هدف‏ گذاری شود؛ چرا که بر اساس تحقیقات علمی این تربیت ثابت و پایدار خواهد ماند و به یقین به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
 
حجت الاسلام صالحی خوانساری با بیان این که راست‏گویی و امانت‏داری ملاک شناخت انسان‏ها است،‏ افزود: هدف رسالت پیامبران از آدم تا خاتم بیدار کردن فطرت انسان‏ها بوده است.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: انسان به واسطه فطرت معرفتی یا وجدان توحیدی به شناخت خدا و یگانگی و احدیت ذات اقدس باری تعالی دست می‏یابد.
وی بیان داشت: دومین فطرت، همان وجدان اخلاقی است که انسان از طریق این فطرت خیر و شر و نیکی و بدی را می‏تواند از یکدیگر تشخیص دهد.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: وظیفه انبیا بیدار کردن فطرت درونی انسان‏ها است و پرورش آن در رسیدن به وجدان اخلاقی است.
حجت الاسلام صالحی با بیان این که انسان باید وجدان اخلاقی خود را در رسیدن به سعادت تقویت کند، گفت: با بیدار شدن وجدان اخلاقی بسیاری از ناهنجاری‏ها و کارشکنی‏ها از بین خواهد رفت؛ همچنان که حضرت علی(ع) نیز در قضاوت‏های خود توجه ویژه ای به فطرت ذاتی و وجدان اخلاقی داشتند.
وی تأکید کرد: اگر انسان‏ها در مسیر صحیح تربیت قرار گیرند و به وجدان اخلاقی خویش مراجعه کنند، به یقین بسیاری از منکرات و معاصی را هرگز مرتکب نخواهند شد.
حجت الاسلام صالحی با توجه به ماه رمضان و بهار قرآن اشاره داشت: در این ماه پر خیر و برکت هدف ما تنها تلاوت و خواندن قرآن نباشد و برنامه ‏ریزی داشته باشیم که نوجوانان در معانی و مفاهیم قرآن تدبر کنند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در قرآن مردم به سه دسته تقسیم می‏شوند؛ یک گروه کسانی هستند که به آنچه از طرف خدا و بر پیامبر خاتم و پیامبران پیش از ایشان نازل شده، ایمان دارند.
وی افزود: دسته دیگر کسانی که قلبشان به وسیله اعمال و گناهان مهر شده و هیچ هدایتی نمی‏شوند و دسته سوم کسانی هستند که بیشترین ضرر را به اسلام و مسلمانان زدند و گفتارشان با کردارشان همخوانی ندارد و منافقانند.
این کارشناس تربیتی خاطرنشان کرد: تاریخ درس عبرتی برای همگان است؛ بنابراین باید در هر حال مراقب دشمنی دشمنان و کینه‏ توزی منافقان باشیم تا در دام دشمن گرفتار نشویم.
حجت الاسلام صالحی خوانساری تصریح کرد: اگر بخواهیم نسبت به امام و شهدا و انقلاب و اسلام بی‏تفاوت باشیم و خدای نکرده شانه خالی کنیم، فردای قیامت مسؤول هستیم و باید جوابگوی خون شهدا نیز باشیم./9457/پ202/غ
ارسال نظرات