پلورالیزم دینی سیاستی از دل بنی امیه/ شگردهای معاویه در مکتب سازی
به گزارس خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) که در مسجد امام صادق(ع) منطقه کوی انقلاب اهواز برگزار شد، به اوضاع ویژه دوران این امام بزرگوار اشاره کرد و بیان داشت: دوران امام جعفر صادق(ع) تفاوت بسیاری با دوران ائمه دیگر داشته است؛ چرا که فضای کشمکشی که میان حکومت اموی و عباسی به وجود آمد فرصتی بزرگ برای انتشار مذهب تشیع به وجود آورده بود.
وی افزود: امام صادق(ع) با تأسیس حوزه های علمیه به تبیین ابعاد گوناگون مذهب تشیع پرداخت و شاگردانی را در علوم متنوع از جمله، فقه، اصول، فلسفه، کلام، طب، فیزیک و شیمی تربیت کرد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در این دوران بود که مذاهب و گروه های گوناگون سیاسی و دینی فعالیت می کردند و مکتب شیعه را آماج سؤالات و شبهات فراوان قرار می دادند؛ امام صادق(ع) که خود معیار مهم تشخیص حق از ناحق بود به ترویج اصول و فروع اسلام ناب مبادرت کرد و شبهات را از چهره دین زدود.
دو پرسش اساسی
وی در ادامه با طرح دو پرسش ابراز داشت: آیا ممکن است که بگوییم همچنانکه میان مراجع تقلید اختلاف فتوا و نظر وجود دارد، میان مذاهب اسلامی هم اختلاف وجود دارد و به همان دلیل که تقلید و پیروی از یکی از مراجع تقلید جایز است، تبعیت از هر مذهبی نیز کاری درست است؟ و پرسش دوم این است که دلیل کثرت مذاهب و یا به اصطلاح امروز پلورالیزم دینی چیست؟
آیت الله حیدری در مقدمه پاسخ به پرسش نخست ابراز داشت: اختلاف میان علما در امور فرعی و مسائل جزیی است نه در اصول و مبانی اساسی؛ در حالی که بین مذاهب اختلاف مبنایی و اصولی وجود دارد.
وی یادآور شد: براساس حدیث نبوی، امت اسلام به 73 فرقه تبدیل می شوند که تنها یک گروه از آنان فرقه نجات یافته است؛ از این رو نمی توان گفت که همه مذاهب بر حق هستند و پیروی از آنها شایسته است.
ولایت؛ ملاک مهم تشخیص مکتب حق
امام جمعه موقت اهواز به معیارهای قرآنی و حدیثی فرقه ناجیه اشاره کرد و گفت: قرآن کریم بر این نکته تأکید دارد که حق یکی است و هر آنچه در ورای او است باطل خواهد بود، و در ملاک های گروه بر حق می توان به آیه سوم سوره مائده تمسک جست که پس از اعلام ولایت امیرمؤمنان(ع) و بیعت مسلمانان با ایشان، خطاب آمد که اکنون دین شما کامل و نعمت تمام شد و امروز آن روزی است که به این دین راضی شدم، این آیه اشاره صریح به ملاک مهم ولایت در تشخیص گروه برحق دارد.
وی ادامه داد: وقتی در احادیث نبوی نیز مطالعه ای کنیم مشاهده می شود که همچون ائمه اطهار(ع) را به مانند کشتی نوح می داند که هر که سوار شد نجات یافته و هر آن که ماند غرق شده خواهد بود، این روایت نیز با همه روشنی خود بر موضوع اهل بیت(ع) و ولایت به عنوان ملاک برحق بودن مکتب رهنمونی دارد.
مراجعه به قواعد عقلی و نقلی روشن مانع ایجاد قرائت های مختلف در دین است
آیت الله حیدری در پاسخ به پرسش دوم به قرائت های گوناگون از دین اشاره کرد و بیان داشت: اختلاف در درک و فهم ها سبب تکثر برداشت ها می شود، اما اگر به اصول اساسی و قواعد روشن عقلی و نقلی مراجعه کنیم، دچار این همه اختلاف در اصول نمی شویم.
استاد برجسته حوزه علمیه خوزستان پلورالیزم را پوششی برای رسیدن به اهداف نامشروع و کند شدن روند رو به رشد اسلام ناب عنوان کرد و گفت: یکی از افرادی که بسیار در این زمینه کوشید تا مرجعیت دینی، فکری و سیاسی را اهل بیت(ع) بگیرد، معاویه بن ابوسفیان بود؛ او پس از غصب خلافت و با هدف حفظ حکومت خود و بروز کینه گذشتگان خود در چند مرحله اقدام به مذهب سازی و تشتت و بدعت در دین کرد.
جعل عنوان سنت رسول، شگرد معاویه در مکتب سازی
وی استفاده از عنوان سنت رسول را شگرد و راهبرد اساسی معاویه و بنی امیه در دور کردن مردم از ائمه معصومین(ع) برشمرد و بیان کرد: او دو سیاست خشن و نرم را در پیش گرفت و برای هرکدام تاکتیک هایی را برنامه ریزی و اجرا کرد.
آیت الله حیدری، اعلام دشمنی با امیرمؤمنان(ع)، منع نشر فضائل ایشان، دستور به سب امام علی(ع) در منابر و سخنرانی های رسمی، کشتار بی رحمانه شیعیان به گناه داشتن محبت اهل بیت(ع) و دهها و صدها روش دیگر را از کارهای بنی امیه در سیاست خشن آنان دانست.
قیام علمی امام صادق؛ حرکتی بنیادین و مهم در حفظ کیان اسلام ناب
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جعل حدیث علیه ائمه(ع)، جعل حدیث در فضائل خلفا، جعل حدیث درباره معاویه، جعل بدعت ها از جمله اعتقاد به جبر، اعتقاد به مرجئه بودن و کافی دانستن اعتقاد بدون هرگونه عمل صالح، عدالت همه صحابه پیامبر(ص) و فضلیت دادن شیخین بر امیرمومنان علی(ع) از فعالیت های معاویه در مکتب سازی و متفرق کردن مردم از اطراف اهل بیت(ع) بود.
آیت الله حیدری تأکید کرد: امام صادق(ع) در شرایط زمانی ایجاد شده، در راستای انقلاب علمی، مبارزه با شبهات، بدعت ها و قرائت های گوناگون از دین برخاست و کیان اسلامی را از گزند این راهبردهای خطرناک نجات بخشید./945/پ201/س