۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۸۶۹۶۷

چندخبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری خبر از برگزاری محفل ادبی با نام « شعر و ترانه سوره» توسط مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های ادبی داد.
حوزه هنري

هیئت داوران جشنواره تئاتر «سوره ماه» معرفی شد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عزت‌الله انتظامی، سعید کشن‌فلاح، تاج‌بخش فناییان و مهرداد رایانی‌مخصوص، داوری آثار بیست و دومین دوره از جشنواره تئاتر «سوره ماه» را به عهده خواهند داشت، بیست و دومین جشنواره «سوره ماه» میزبان 21 اثر نمایشی در بخش مسابقه که شامل بخش‌های استعدادهای جوان، فعالان تئاتری و برگزیدگان مناطق است و همچنین 3 اثر در بخش خارج از مسابقه در این جشنواره حضور دارند .

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره‌ سراسری تئاتر «سوره‌ ماه» به دبیری رحمت امینی، از 22 تا 28 مهرماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

محفل شعر و ترانه سوره به زودی برگزار می شود

علی قربانی در خصوص رویکرد برنامه محفل شعر و ترانه سوره، گفت: این برنامه که در ادامه سلسله محافل ادبی برگزار می‌شود می‌کوشد تا با گردهمایی شاعران، ترانه سرایان و خوانندگان، مخاطبان را از آخرین آثار و فعالیت‌های ادبی مطلع کند.

وی با بیان این‌که محفل شعر و ترانه سوره بخش‌هایی چون شعرخوانی، ترانه خوانی و اجرای ترانه را شامل می‌شود، اظهار داشت: این سه بخش توسط خوانندگان جوان اجرا می‌شود و در هر برنامه نیز هنرمندان پیشکسوت به نقد و بررسی آثار خواهند پرداخت و در انتهای جلسه شعر و ترانه برتر انتخاب خواهد شد.

وی از ویژگی‌های این برنامه سخن گفت و افزود: در هر برنامه بخش‌های دیگری نیز پیش بینی شده که می‌توان به معرفی تازه‌ترین کتاب‌ها و آلبوم‌های شعر و ترانه، آلبوم‌های موسیقی، ارتباط تلفنی با شاعران شهرستانی و ... اشاره کرد.

گفتنی است محفل ادبی «شعر و ترانه سوره» به همت مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و مرکز آفرینش‌های ادبی به زودی در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

ابتدا مشاور بودیم و سپس داور/ تأکید بر برگزاری سراسری بخش استعدادهای تازه

داور نمایش‌های همایش منطقه‌ای 4 جشنواره تئاتر «سوره ماه» با تأکید بر رسالت حوزه هنری در امر جذب هنرمندان جوان به عرصه تئاتر، بر لزوم برگزاری سراسری بخش استعدادهای تازه تأکید کرد.

فرشاد منظوفی‌نیا، جشنواره منطقه‌ای تئاتر «سوره ماه» بسیار فعال و پرشور برگزار شد و به ویژه گروه‌های جوان با انرژی فراوان به میدان آمدند.

داور نمایش‌های منطقه 4 که به میزبانی بجنورد برگزار شد، با اشاره بر رسالت حوزه هنری در امر جذب هنرمندان جوان گفت: این جشنواره باید بر لزوم برگزاری سراسری بخش استعدادهای تازه تأکید کرد.

این هنرمند تصریح کرد: البته در شهرستان‌ها نیز گروه‌های تئاتری فعال و با سابقه حضور دارند و بی‌شک معیار سنجش آن‌ها با گروه‌های جوان که بسیار با انرژی و شفاف وارد عرصه می‌شوند باید متفاوت باشد؛ جوانانی که شاید به دلیل ‌عدم توانایی در ابعاد رقابتی ممکن است سرخورده شوند و عطای هنر نمایش را به لقایش ببخشند.

منظوفی‌نیا با اشاره به تبعیت هنرمندان شهرستانی از اولویت‌ها و محوریت جشنواره فاخر تئاتر «سوره ماه» افزود: حتی در برخی موارد آثار به مسائل مؤکد در دینمان که مستقیم در فراخوان نیامده بها داده بودند.

وی ادامه داد: مثلاً بنیان خانواده و پرداخت به رفتارهای اجتماعی می‌تواند در بستر یک جشنواره همان میزان ارزشمند باشد که تولید یک تئاتر در حوزه دفاع مقدس منزلت دارد.

داور بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر فرم‌های نظرسنجی و نقد و بررسی آثار توسط خودِ گروه‌ها که بسیار به نظر داوران نزدیک بود و این نشان از سطح کیفی بالای گروه‌های حاضر داشت.

منظوفی‌نیا در پایان گفت: همایش‌های منطقه‌ای بیشتر در فضایی صمیمانه و فارغ از فضای رقابتی برگزار شد و در هیئت داوران سعی داشتیم پیش از این‌که داور آثار باشیم در نقش مشاور، گروه‌ها را در هرچه بهتر به اجرا رساندن آثارشان یاری دهیم.

مراسم در حلقه رندان با حضور طنزپردازان کشور برگزار می شود.

مراسم شب شعر طنز «در حلقه رندان» که یکشنبه پایانی هر ماه برگزار می‌شود، 28 مهرماه ساعت 17 در تالار سوره حوزه هنری میزبان شعر خوانی طنزپردازان کشور خواهد بود.

در این مراسم که اجرای آن بر عهده سعید بیابانکی است، شاعرانی همچون ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، امید مهدی نژاد، اسماعیل امینی، مهدی فرج الهی، عبدالجواد موسوی، نادر خطایی، مهدی استاد احمد، مهدی عسکری، جواد زهتاب و ... به شعرخوانی می‌پردازند.

در برنامه‌های پیشین شب شعر طنز در حلقه رندان شاعران طناز به موضوعاتی همچون انتخابات، سبک زندگی خانواده ایرانی، معظلات بیکاری و در مجموع موضوعات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور در اشعار طنزشان پرداخته‌اند.

شماره 4 نسخه نمایش خانگی انیمیشن پرطرفدار «شکرستان» وارد بازار شد

انیمیشن «شکرستان» محصول حوزه هنری است و از شبکه دو روی آنتن می‌رود و در این سال‌ها یکی از محبوب ترین برنامه‌های تلویزیون برای کودکان و بزرگسالان بوده است، سید مسعود صفوی تهیه کننده این مجموعه است و بابک نظری و سعید ضامنی کارگردان آن هستند.

شکرستان داستان شهری خیالی است که هر بار ساکنانش درگیر ماجراهایی می‌شوند، قیمت نسخه شبکه خانگی «شکرستان» 3000 تومان و مدت آن 75 دقیقه است.

علاقمندان می‌توانند «شکرستان 4» را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.

نقادی عالمانه و صحیح و تبدیل آن به فرهنگ سازنده

دغدغه «نقد منصفانه» از مدت‌ها پیش در جامعه مطرح بوده و آنچه مشخص است رعایت نکردن اخلاق نقد، هزینه‌های زیادی را در بر داشته و خواهد داشت؛ بنابراین راهی جز حرکت به سمت «نقد منصفانه» و تبدیل کردن آن به یک «فرهنگ سازنده» وجود ندارد، مقدمه این راه نیز پیش از هر چیز شناخت محقانه «نقد» و اصول آن است.

بیست و سومین محفل طنز که با حضور ابوالفضل زرویی نصرآباد، سیدعلی میرفتاح، نسیم عرب امیری، عبدالجواد موسوی، امید مهدی نژاد، مهدی استاد احمد، ناصر فیض، اسماعیل امینی، رضا ساکی، مهدی فرج اللهی، همایون حسینیان، حسین یقعوبی و ... پنجشنبه 18 مهرماه در حوزه هنری برگزار شد، در این جلسه به موضوع « اخلاق نقد» پرداخت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد نیز با توجه به موضوع نقد که توسط حضار مطرح شد، گفت: عمل نقد نشان دهنده دقتی است که ناقد به موضوع مورد نظر داشته، بنابراین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد علاوه بر این‌که باید روحیه پذیرش حرف حق و نقد منصفانه در جامعه وجود داشته باشد.

میرفتاح در ادامه بحث، توجهات را به مواردی جلب کرد که اشکال از نقدشونده نبوده، بلکه نقدکننده ایراد دارد و توضیح داد: به تجربه و مرور سال‌ها فعالیت مطبوعاتی دریافتم که 2 مشکل اساسی در این بین وجود دارد؛ اول این‌که ز بان حاکمان را بلد نیستیم و بعضا نمی‌توانیم نوعی نقد کنیم که نه باعث رنجش شویم و نه هزینه‌های جانبی فراوان برای خود و بعضا مطبوعه خود ایجاد کنیم، علاوه بر این متاسفانه گاهی حرف زدن با یکدیگر را نیز به درستی یاد نگرفته‌ایم، به طور قطع اگر نقد ما باعث رنجش خاطر شود، در بخشی از آن مقصر هستیم که این می‌تواند به روش نقد همراه با اظهار فضل، تحقیر، اهانت و ... برگردد و ربطی به عدم درک صحیح نقدشونده هم ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: محضورات ارتباطی افراد هم بعضا مانع نقد واقعی می‌شود که وقتی به ندانستن ادبیات لازم برای نقادی اضافه می‌شود به آزردگی و یا از آن سو تعارفات و ملاحظات غیرواقعی می‌رسد.

میرفتاح با بیان این‌که مشکلات زیادی، حتی در حوزه سیاست، با نقادی عالمانه و صحیح حل می‌شود، گفت: زبان طنز وسیله‌ای است که می‌تواند با نقادی عالمانه و صحیح به گزینه‌ای کارآمد برای رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت تبدیل شود.

فروغی: موضوعات جشنواره هنر جوان عرصه خیال هنرمند را وسیع می‌کند

یکی از راه یافتگان در بخش کاریکاتور ششمین جشنواره «هنر جوان» با اشاره به این‌که جشنواره هنر جوان موضوعات خوب و مناسبی را برای شرکت کنندگان انتخاب کرده است گفت: این امر سبب می‌شود تا عرصه خیال هنرمندان جوان وسیع‌تر و باز تر شود.

آرش فروغی در خصوص ششمین جشنواره تجسمی هنر جوان گفت: در بخش کاریکاتور جشنواره هنر جوان شرکت و با تکنیک دیجیتال روی موضوع چهره کار کردم.

فروغی با اشاره به این‌که جشنواره هنر جوان تنها جشنواره‌ای است که به جوانان می‌پردازد گفت: این جشنواره هر دو سال به صورت مستمر با کیفیت خوب گروه سنی جوانان را پوشش می‌دهد که همین امر سبب شده تا بین جوانانی که به عرصه هنرهای تجسمی علاقمند هستند اعتبار خوبی پیدا کند.

وی ادامه داد: این دوره جشنواره با تاخیر برگزار شد که این مساله سبب می‌شود تا به کیفیت جشنواره لطمه بخورد.

این هنرمند جوان به موضوع خوب جشنواره اشاره و اظهار کرد: اکثر جشنواره‌ها مناسبتی شده‌اند و لذا راه را بر خلاقیت هنرمندان می‌بندد؛ مناسبتی بودن سبب می‌شود تا آثار تکرار و شبیه هم شوند.

وی افزود: جشنواره هنر جوان موضوعات خوب و مناسبی را برای شرکت کنندگان انتخاب کرده که سبب می‌شود تا عرصه خیال هنرمندان جوان وسیع‌تر و باز تر شود.

شایان ذکر است در این نمایشگاه 451 اثر از 220 هنرمند در 9 رشته هنری نقاشی، نقاشی‌خط، حجم، کاریکاتور، طراحی، تصویرسازی، پوستر، فوتوآرت، ویدئو آرت در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 تا روز 12‌آبان ماه در معرض دید عموم قرار دارد.

جعفر نژاد: مزیت جشنواره هنر جوان مناسبتی نبودن موضوع است

یکی از راه یافتگان در بخش نقاشی خط ششمین جشنواره هنر جوان گفت: چارچوب نداشتن موضوع جشنواره هنر جوان در بخش نقاشی خط سبب شد تا با تکنیک خواسته شده بتوانم حس واقعی خود را انتقال دهم.

بهنام جعفر نژاد در خصوص ششمین جشنواره تجسمی هنر جوان گفت: در بخش نقاشی خط جشنواره هنر جوان شرکت و برای موضوع خود بسم الله را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: جشنواره هنر جوان بهترین جشنواره تجسمی است زیرا همه شهرستان‌ها از کل کشور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند لذا این امکان به وجود می‌آید تا شرکت کنندگان آثار دیگر هنرمندان جوان در کشور را ببینند و ایده بگیرند.

جعفر نژاد با بیان این‌که اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره خوب نبود تصریح کرد: جشنواره هنر جوان با چنین کیفیتی باید اطلاع رسانی و تبلیغات بیشتری داشته باشد تا جوانان در همه جای کشور بتوانند به موقع از برگزاری و فراخوان جشنواره اطلاع یابند.

این هنرمند جوان موضوع آزاد جشنواره در بخش نقاشی خط را فوق العاده دانست و اظهار کرد: در بسیاری از جشنواره‌های تجسمی دیگر شرکت کرده‌ام و مناسبتی بودن موضوعات سبب می‌شد تا نتوانم حس خود را خوب انتقال دهم و به نوعی کار سفارشی بود.

وی افزود: چارچوب نداشتن موضوع جشنواره هنر جوان در بخش نقاشی خط سبب شد تا با تکنیک خواسته شده بتوانم حس واقعی خود را انتقال دهم.

شایان ذکر است در این نمایشگاه 451 اثر از 220 هنرمند در 9 رشته هنری نقاشی، نقاشی‌خط، حجم، کاریکاتور، طراحی، تصویرسازی، پوستر، فوتوآرت، ویدئو آرت در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 تا روز 12‌آبان ماه در معرض دید عموم قرار دارد./966/پ203/ن

ارسال نظرات