۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۷۲۹

چندخبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری جشنواره طنین بیداری صفارزاده را پرچمدار شعر اعتراض مسلمانی و انقلابی دانست و گفت: وی معلم افرادی چون سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان، علی محمد مودب و من در شعر اعتراض مسلمانی محسوب می‌شود.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا قزوه در نشست خبری جشنواره طنین بیداری با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت برای شاعرانی چون شهریار، سهراب سپهری و همچنین طاهره صفارزاده با حضور خانواده‌های آنان گفت: مراسم بزرگداشت و تجلیل جزو برنامه‌های ما است زیرا این بزرگواران در اندازه‌ای هستند که برنامه برایشان برگزار شود و مجتمع‌های فرهنگی و ادبی به نامشان ثبت گردد.

وی ادامه داد: من زمانی که سید حسن حسینی و قیصر امین پور در قید حیات بودند، پیشنهاد برگزاری جایزه ادبی برای آن‌ها را دادم و در چندین دوره برگزاری آن‌ها، جایزه برگزیدگان با امضای این بزرگواران اهدا می‌شد و این به عنوان سندی که ما در دوره حیات این افراد جایزه ادبی آن‌ها را برگزار کرده‌ایم، مانده است، برای خانم صفارزاده هم چند بار در طول حیات او، این پیشنهاد داده شد اما وی نپذیرفت.

صفارزاده معلم شعر اعتراض مسلمانی و انقلابی است

قزوه، صفارزاده را فردی فروتن و در عین حال شجاع و بی پروا معرفی کرد و افزود: صفارزاده در شعر اعتراض مسلمانی و انقلابی پرچمدار بود و معلم افرادی چون سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان علی محمد مودب و من در شعر اعتراض مسلمانی محسوب می‌شود.

این شاعر انقلابی، صفارزاده را چهره‌‎ای دانست که نوآوری در اشعارش مشهور بود و گفت: وی حق و مسلمانی و اسلام را در اشعارش مد نظر داشت و اگر دارای شخصیتی سکولار در سالهای 1350 بود، او را بزرگتر از حال حاضر می‌دیدم اما صفارزاده به خاطر دین مداری خود بهای سنگینی داد، تفکر اندیشه و سبک شعری او حتی از فروغ هم بالاتر بود و شاعران به این نکته هم صحه می‌گذارند.

جامعه روشنفکری آن سال‌ها به دنبال آن نبود که زنی با تفکر مسلمانی که به قرآن و وحی و حدیث نقب می‌زند را بزرگ کند.

قزوه با اشاره به این‌که صفارزاده به عنوان چهره دانشمند زن جهان اسلام معرفی شد، گفت: صفارزاده در شکل گیری حوزه هنری جزو کسانی بود که معتقد بود باید پایگاهی با عنوان حوزه اندیشه و هنر در انقلاب شکل بگیرد و از نخستین کسانی بود که جرقه شکل گیری حوزه هنری را زد و در نخستین جلسات شعر در حوزه هنری شرکت کرد.

وی با اشاره به دفتر دیدار سرخ و دفتر بیعت با بیداری افزود: این دفاتر به انقلاب و امام و مسلمانی ما پرداخته است و جزو نخستین دفاتر شعری با این فضای شعری هستند، البته قبل از او سید علی موسوی گرمارودی نیز در این فضای شعری قرار گرفته و از سرمداران آن بوده است.

قزوه صفارزاده را شاعری مسلط به زبان عربی و انگلیسی دانست و افزود: کتاب‌های صفارزاده در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد و اشعار او به زبان انگلیسی، اشعاری محکم و درست بود، من ارادت ویژه‌ای به صفارزاده داشتم بیشترین سهم را در نقش معلم و شعر برای من داشت.

وی با بیان این‌که یادداشتی با عنوان زنی هم نام مادرم برای صفارزاده بعد از فوت وی نوشته است، بیان داشت: من همواره به خانم صفارزاده می‌گفتم شما مادر معنوی من هستید زیرا وی هم نام مادر من بود و فرزند او هم علیرضا نام داشت، صفارزاده همیشه با مهر مادری به من نگاه می‌کرد و احترام می‌گذاشت.

قزوه به اولین دوره جشنواره شعر فجر که دبیری آن را به عهده داشت، اشاره کرد و گفت: در این جشنواره خانم صفارزاده به عنوان برگزیده شعر نیمایی و سپید معرفی شد اما تصمیم گرفت جایزه خود را ابتدا به من و بعد به علی محمد مودب تقدیم کند، من به وی پیشنهاد اهدای جایزه‌اش را به خانواده سلمان هراتی دادم و او پذیرفت.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی با بیان این‌که صفارزاده جزو استادانی بود که اگر به جایی دعوت می‌شد و حضور خود را لازم می‌دید بدون هیچ ادعایی می‌پذیرفت، گفت: بعد از واقعه 11 سپتامبر در فرهنگسرای ارسباران ویژه برنامه شعری برپا شد و من در آن جا شعر سپید بلندی خواندم، صفارزاده از من خواست تا شعر را برای او بفرستم و او به زبان انگلیسی ترجمه کند، من بعد از چند روز تاخیر این کار را کردم و وی شعر من را ترجمه کرد، من آن شعر را در بزرگترین سایت شعر جهان و شاعران ضد جنگ منتشر کردم که آن شعر، شعر ماه شناخته شد.

قزوه با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه طنین بیداری در روز چهارشنبه اول آبان ماه، گفت: امیدوارم این جایزه به جایزه‌ای معتبر تبدیل شود و هر سال نهادهای فرهنگی در برگزاری آن شرکت کنند و امسال هم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری جایزه‌ای را در روز اختتامیه اهدا خواهد کرد، امیدواریم با مشارکت نهادهای مختلف در سال‌های آینده این جایزه معتبر ترین جایزه بانوان محسوب گردد.

وی ادامه داد: این جایزه اگر از جهت مالی بالا نیست اما امیدوارم از نظر علمی دارای رتبه معتبری باشد، کسانی که در خط فکری صفارزاده حرکت می‌کنند می‌توانند فضای فکری انقلاب ما را ترسیم کنند زیرا او شاعر انقلابی مسلمان و افکارش مبتنی بر تفکر قرآنی بود.

قزوه با اظهار امیدواری از تداوم برگزاری جایزه ادبی طاهره صفارزاده خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست خبری گفت: این مراسم را تبلیغ کنید زیرا صفارزاده بانویی است که می‌تواند خیابان به نامش شود.

از احیای آئین «عروسی قنات» تا روایتی نو از مجلس «سهراب‌کشی»
شنبه 27 مهرماه همزمان با ششمین روز از بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» چهار نمایش در بخش مسابقه به روی صحنه می‌روند.

تالار اندیشه میزبان نمایش «کاریزما» نوشته کرامت یزدانی و به کارگردانی حامد مهریزی‌زاده از استان یزد خواهد بود؛ این اثر نمایشی ساعت 19:30 به مدت 65 دقیقه در بخش مسابقه جشنواره به روی صحنه می‌رود.

کاریزما به داستان «عروسی قنات» اشاره دارد که رسم کهنی است که در اقلیم‌های کویری و سرزمین‌هایی که در آن قنات وجود دارد اجرا می‌شده است و به گفته کارگردان دغدغه «کاریزما» نمایش و احیای آئین فراموش شده «عروسی قنات» است.

مریم هاشمی، جمیله ستوده‌نیا، امیررضا جاور، مهدی قانع و صاحب حائری‌زاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند، و سایر عوامل آن عبارتنداز: طراح صحنه و لباس؛ ابوالفضل سلیمی، طراح پوستر؛ سارا اسفندیار پور و آهنگساز؛ علی امیری.

92درصد زندگی عنوان اثر نمایشی به نویسندگی و کارگردانی عباس جانفدا از خراسان رضوی است که در ششمین روز از جشنواره ساعت 15:30 به مدت 60 دقیقه در بخش مسابقه در تالار سوره اجرا می‌شود.

این نمایش روایت‌گر زندگی شهید محمد‌حسن نظر‎نژاد(بابا نظر) از سرداران و شهدای دفاع مقدس است و محمد تقی‌نژاد، احمد صابونچی، زهره مرادی، محمد جهان پا، مجتبی احمدی، فرشید شریفی، شیده یزدانی و یاشار یزدانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و میثم نویریان؛ طراح صحنه، آهنگساز؛ مهدی حسنی، طراح پوستر؛ علیرضا حسین‌زاده، طراح نور؛محمود کریمی و طراح لباس؛ محبوبه سلطانی هستند.

تماشاخانه ماه نیز در دو نوبت 15 و 17 میزبان اثر نمایشی از تهران با عنوان «بیضایی» نوشته و کار محمد مساوات خواهد شد این اثر نمایشی به مدت 45 دقیقه در بخش فعالان تئاتری است که در جشنواره به رقابت با سایر نمایش‌ها خواهد پرداخت.

داستان این نمایش اشاره به داستان سهراب‌کشی و توجه به دو اسطوره(رستم و سهراب) و تهمینه دارد که آن را در قالبی معاصر مطرح می‌کند.

نمایش «عالیه» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا سواعدی از خوزستان در تماشاخانه مهر به روی صحنه می‌رود؛ این نمایش در دو نوبت 16:30 و 18:30 به مدت 50 دقیقه در بخش مسابقه جشنواره اجرا می‌شود.

نمایش «عالیه» یک نمایش بومی است که موقعیت زنان را در سال‌های دور در منطقه خوزستان و عشایر به تصویر می‌کشد.

همچنین امروز 27 مهرماه کارگاه آموزشی تنفس صدا ساعت 9 در پلاتوی نمایش و کارگاه نقد و بررسی شیوه‌های اجرا، ساعت 11 در سالن اوستا میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» به دبیر رحمت امینی در حوزه هنری در حال برگزاری است.

مقبره طاهره را به سیرجان می‌برم
نشست خبری کنگره طاهره صفارزاده شنبه 27 مهر در تالار شماره 2 اندیشه حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، جلال صفارزاده و رضا اسماعیلی برگزار شد.

جلال صفارزاده برادر زنده یاد طاهره صفارزاده در نشست خبری کنگره این شاعره متعهد کشورمان با اشاره به این که زندگی سختی را پشت سر گذاشته‌اند، عنوان کرد: پدرم یک ماه قبل از به دنیا آمدن من که آخرین فرزند خانواده بودم درگذشت و مادرم هم عهد کرد که تا 40 پدر از دنیا برود و همین‌طور هم شد.

وی ادامه داد: طاهره هم همیشه می‌گفت که اگر مادر آن عهد را نبسته بود و از دنیا نمی‌رفت این همه سختی نمی‌کشیدیم.

صفارزاده با بیان این که خواهرش از ابتدا به مردها زیاد اعتنا نمی‌کرد، عنوان کرد: یادم هست زمانی که در جهرم بودم برای طاهره خواستگار آمده بود اما به او جواب منفی داد، دکتر وصال نیز استاد طاهره در شیراز بود که در آن زمان از او خواستگاری کرد اما باز هم زیر بار نرفت و به او هم جواب رد داد و در آخر با یکی از همشهری‌هایی که پزشک بود ازدواج کرد.

وی با اشاره به این که پس از مدتی طاهره صفارزاده از همسرش به علت اعتیاد جدا شد، گفت: او کودکی 5 ساله از همسر اولش داشت که به علت تشخیص اشتباه دکتر و زدن آمپول کزاز به کودک جان باخت.

وی گفت: طاهره صفارزاده برای گذراندن دوره خبرنگاری به انگلیس رفت و پس از آن نیز با قبول شدن در آزمونی برای گذراندن دوره دکتری به آمریکا رفت، پس از بازگشت نیز با مسافرت‌هایی که به کشورهایی همچون هند داشت باعث شد تا در آثارش زندگی شرق و غرب را مقایسه کند.

وی گفت: طاهره از سال 50 تغییر مسیر داد و خود را در راه مذهب متمرکز کرد، در سال 61 نیز دکتر وصال باز هم از طاهره خواستگاری کرد و او هم جواب مثبت به او داد و طاهره از آپارتمان کوچکش به باغ 10 هزار متری وصال در شیراز نقل مکان کرد؛ البته پس از چند ماه زندگی دوباره به اکباتان برگشت.

وی با بیان این که پس از فوت دکتر وصال از میراثی که بنا بود به طاهره برسد تنها 100 میلیون داده شد، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم میراثی که حق طاهره بوده را بگیریم، کلید خانه طاهره نیز دست من است و حتی به اتاق خوابش هم دست نزده‌ام.

صفارزاده گفت: خواهرم عشق خاصی به امام زاده صالح داشت و به همین دلیل ما درخواست کردیم که در امامزاده صالح دفن شود اما آن‌ها ابتدا از ما 80 میلیون خواستند و ما هم گفتیم که باید 80 میلیون بدهید که یکی از مشاهیر کشور در امامزاده تدفین شود در آخرین لحظات و هنگام مراسم تشیع طاهره در دانشگاه تهران دکتر الهام سخنگوی وقت دولت تماس گرفت و گفت که بدون هزینه‌ای می‌توانیم طاهره را در امامزاده صالح(ع) دفن کنیم.

وی ادامه داد: از پولی هم که از ارث طاهره به دستم رسید کتابخوانه‌ای در سیرجان دایر کردم که حجت الاسلام دعایی مدیر مسوول موسسه اطلاعات در این راه خیلی به من کمک کرده است، در حال حاضر قصد دارم طاهره را ه سیرجا آن زادگاهش ببرم، چرا کعه در امامزاده صالح(ع) تنها ثروتمندان دفن شده‌اند و در صورتی که ارثیه شیراز را به ما دهند او را به سیرجان می‌بریم.

ای‌ کاش توان آن را داشتم تا همه کارهای جشنواره را ببینم 

آقای بازیگر که به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره تئاتر «سوره ماه» به تماشای نمایش «وقتی خدا گریه می کند» نشست در پایان اجرا گفت: نمایش قابل قبولی را از یکی از گروه‌های شهرستانی دیدم اما ای کاش توان جسمانی به من اجازه می‌داد که دوش به دوش جوانان همه اجراهای این جشنواره را از نزدیک می‌دیدم.

عزت‌الله انتظامی با حضور در تالار سوره حوزه هنری از نزدیک به تماشای نمایش «وقتی خدا گریه می‌کند» به کارگردانی احسان ملکی از استان لرستان نشست.

وی پس از پایان اجرای این نمایش گفت: دوستان همکارم در هیئت داوران جشنواره به خوبی می‌دانند که توان جسمانی من در شرایطی نیست که بتوانم زمان زیادی را به تماشای یک اثر نمایشی سپری کنم.

انتظامی ادامه داد: اگر هم این امر را تقبل کردم که در خدمت این جشنواره باشم تنها به دلیل علاقه‌ای است که به هنرمندان جوان دارم و تعلق‌خاطری است که در سال‌های اخیر به جشنواره تئاتر «سوره ماه» پیدا کرده‌ام.

آقای بازیگر گفت: ای کاش توان آن را داشتم تا همه کارهای جشنواره را ببینم اما به لحاظ جسمانی این امر برای من مقدور نیست هر چند که شور و شوقی در میان جوانان و شرکت کنندگان در جشنواره وجود دارد که اینک مرا به وجد آورده است اما به هر حال برای همه جوانان فعال در تئاتر، برگزارکنندگان این جشنواره آرزوی توفیق و بهروزی دارم.

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» به دبیری رحمت امینی تا 29 مهر در حوزه هنری ادامه دارد./966/د101/ی

ارسال نظرات