۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۱۹۲۹

مسئولیت پذیری و فرافکنی انسان‌ها در جامعه از منظر قرآن بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ ابوالقاسم حسینجانی، پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه، در سیزدهمین نشست ادبیات جهانی انسان درنهج البلاغه و قرآن، به مسئولیت پذیری و فرافکنی انسان‌ها در جامعه می‌پردازد.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ این برنامه، روز چهارشنبه 20 آذر ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

ابوالقاسم حسینجانی پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه، مسئولیت پذیری تک تک افراد جامعه را یکی از شرط‌های جامعه دانایی ذکر کرد و گفت: افراد جامعه در هر منصب و شغلی که هستند باید از مسئولیتی که خداوند برای آنان در روی زمین تعریف و تعیین کرده بخوبی در جهت رشد و ترقی جامعه گام بردارند که لازمه آن ابتدا درک مسائل جامعه و رسیدن به تعاریف صحیح و سپس با برنامه‌ریزی بتوان به اهداف رسید.

وی در ادامه یکی از شرط‌های اولیه مسئولیت پذیری در جامعه‌های اسلامی را نقادی بجای نقالی ذکر کرد و گفت: انسان‌ها باید از ذهن و زبان خود به جای این که به نقل گفته‌های دیگران بپردازند، باید بسیار هوشمندانه به نقد یکدیگر توجه کنند تا جامعه‌ای پویا و رشد یافته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئولیت پذیر مطلق در هستی خداوند است و مردم یک جامعه خصوصا مدیران که در صدد رفع مسائل و مشکلات اقشار مختلف در جوامع اسلامی هستند باید در برابر فعالیت‌هایشان مسئول‌تر عمل نمایند تا جامعه‌ای رو به رشد و پیشرفت داشته باشیم.

حسینجانی نگاه متقابل مسئولیت پذیری جامعه را نگاهی فرافکن ذکر کرد و گفت: ما باید در برابرمسئولیت‌هایی که در جامعه داریم آنقدر ثابت قدم باشیم تا نتوانیم مسائل و مشکلات را به دوش دیگران بیندازیم و با فرافکنی نمی‌توان جامعه‌ای مسئولیت پذیر داشت و چنین جامعه‌ای جامعه سرگردان و حیرانی خواهد بود.

این پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه جایگزین کردن فضای گفت و گوی شفاف و دیالوگ را بجای فضای منولوگ و تگ گویی را برای رفع مشکلات جامعه بسیار ضروری و موثر ذکر کرد و گفت: باید در جامعه اسلامی مسئولان و مدیران کاری کنند که سایر اقشار جامعه نیز بتوانند مسائل و مشکلاتی که در جامعه دارند را از طریق دیالوگ و گفت و گو بیان کنند و تگ گویی و منولوگ نمی‌تواند راه حل خوبی برای حل مسائل جامعه تلقی شود.

شایان ذکر است سیزدهمین نشست ادبیات جهانی انسان در نهج البلاغه و قرآن کریم روز چهار شنبه 20 آذر ماه از ساعت 16 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ حوزه هنری مراجعه کنند./966/د102/ن

ارسال نظرات