۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۳۳۷۳

عملکرد مسئولان و نظارت مجلس بر بحث عفاف و حجاب ضعیف بوده است

خبرگزاری رسا ـ روح افزا گفت: مسلما وضعیت حجاب در جامعه مامطلوب نیست،ملاک ارزیابی ما قرآن است و متأسفانه آن چیزی که هم اکنون در جامعه شاهدش هستیم با آرمان­های قرآن فاصله دارد.
شبکه قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، فرشته روح افزا، معاون سیاستگذاری رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما که شب گذشته از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی رفت بیان داشت: ما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها در جامعه دچار تناقضات زیادی در رابطه با موضوع عفاف و حجاب هستیم، به طور مثال مهماندار خانمی در هواپیما اظهار می­کند که باید حجاب رعایت شود و این در حالی است که خودش حجاب را به خوبی رعایت نکرده، این موضوعات باعث ایجاد تناقض‌های آشکاری می‌شود و باید نسبت به آن­ها فکر و اندیشه کرد.

وی با بیان این مطلب که باید بستر مناسب فرهنگی ایجاد شود تا مردم درک کنند و بدانند که حجاب به نفع خود آنان است تأکید کرد: شاید بتوان گفت که درایجاد بسترسازی برای زمینه­های فرهنگی عفاف و حجاب فعالیت‌های حوزه­های علمیه دچار نقص بوده است اما بی انصافی است که بگوییم حوزه علمیه در رابطه با عفاف و حجاب کاری انجام نداده است.

معاون سیاست گذاری رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در رسانه ملی گاهی نگاه حرام آموزش داده می­شود و یا بر اختلاط تأکید می­شود در صورتی که کمتر پیش آمده که از سلاح هنری برای بحث عفاف و حجاب استفاده کنیم و اکثرا برای این موضوع از برنامه‌هایی استفاده می‌شود که گفتمانی هستند و برای جوانان جذابیت زیادی ندارند در حالی که می­توان از تحقیقات حوزه‌ها برای تولید برنامه‌های جذاب­تر استفاده کرد.

لاله افتخاری رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز که در برنامه فصل نو حضور یافته بود اظهار داشت: ما در مجلس هشتم از وزیر کشور در رابطه با بحث عفاف و حجاب سؤالاتی داشتیم که ایشان هم زحمات زیادی کشیده بودند و اقدامات خوبی انجام داده بودند و گزارشات این اقدامات را مطرح کردند که البته علی رغم تمام زحمت­هایشان ما قانع نشدیم زیرا نتایج این اقدامات باید در جامعه دیده می‌شد که متأسفانه دیده نمی‌شد و این نشان از کوتاهی‌ها و خلأهایی بود که در این رابطه وجود داشت.

وی افزود: از نظر بنده نظارت و عملکرد مسئولان در رابطه با بحث عفاف و حجاب جدی نبوده، به طوری که 99 درصد از مسئولانی که در این رابطه به کمیسیون فرهنگی دعوت می‌شدند نسبت به رسالت خود ناآگاه بودند از طرفی بعد نظارتی مجلس هم در رابطه با عفاف و حجاب ضعیف بوده است، مجلس باید جدی تر وارد عمل شود و مردم به خصوص بانوان نیز باید این موضوع را از نمایندگان خود مطالبه نمایند.

وی در ادامه گفت: من از رسانه ملی تشکر می­کنم زیرا هر چند که فعالیت­هایش در رابطه با عفاف و حجاب مستمر نبوده اما تا حد زیادی به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است و در این رابطه برنامه‌های خوبی داشته است در صورتی که بسیاری از دستگاه­ها که در این رابطه مسئول بوده‌اند نسبت به این وظیفه خود توجه­ای نداشته‌اند، البته ناجا نیز در این رابطه به وظیفه خود عمل کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه هم کارهای خوبی درباره عفاف و حجاب انجام داده اما نباید به گونه­ای باشد که تشنه و آب از هم جدا باشند به گونه­ای که مردم به سمت سراب بروند.

 بهاییت هیچ گونه اصول دینی مدونی ندارد

حجت الاسلام مهراب صادق نیا گفت: بهاییت معتقد است در هردوره دین جدیدی باید بیاید اما دوره بهاییت 500 هزار سال است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهراب صادق نیا در برنامه شب آسمانی که از این پس در تمامی ایام هفته به جز پنجشنبه و جمعه بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت گفت: یک خصلت در بهاییت است که وقتی انسان می­خواهد در باره آن صحبت کند نمی­تواند مسایل سیاسی و اجتماعی را نادیده بگیرد بنابراین من قول نمی­دهم که در بحث، بهاییت را از جریانات سیاسی پیراسته بدانم.

وی ادامه داد: بهاییت کمتر از دویست سال عمر دارد اما به قدری سیاسی است که نمی­توان این بعد بهاییت را نادیده گرفت.

حجت الاسلام صادق نیا تصریح کرد: بسیاری افراد از جمله شهید مطهری که درخیمه اسلام بود و حتی افرادی مانند احمد کسروی ویا افراد میانه رویی مانند جلال ال احمد معتقد بودند که بهاییت و حتی بابیت ساخته دولت‌های استعمار است.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: ما اگر نسبت به پیدایش بهاییت توسط استعمار هم تردید داشته باشیم هیچ شکی نداریم که توسعه یافتن بهاییت تحت حمایت‌های استعمار بوده است.

وی گفت: تعریف بهاییت ساده نیست اما در تعریفی بسیار ساده باید گفت بهاییت مجموعه تعالیمی است که تحت عنوان هدایت الهی توسط حسین علی میرزا و پسرش ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیدایش بهاییت بر‌ می­گردد به سال 1229 هجری شمسی که در آن زمان فردی به نام سید محمد علی شیرازی یا معروف به باب ابتدا ادعای نیابت از امام زمان، بعد ادعای امام زمانی سپس ادعای نبوت و پس از آن نیز ادعای خدایی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان بیان داشت: محمد علی شیرازی شاگرد کاظم رشتی بود که در حقیقت پس از مرگ کاظم رشتی که مدعی بود به زودی امام زمان ظهور می­کند نه تنها او بلکه 37 تن از دیگر شاگردان کاظم رشتی ادعای امام زمانی کردند و به این ترتیب فرقه‌های زیادی از جمله بابیه، شیخیه و... به وجود آمدند.

وی افزود: در نهایت وقتی محمد علی شیرازی محکوم به اعدام شد شخصی از مریدان خود به نام یحیی صبح ازل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و یحیی نیز به همراه برادر خود حسین علی میرزا شروع به تبلیغ و ترویج اندیشه‌های شیرازی نمود اما در نهایت بین این دو برادر نزاع درگرفت و در این زمان حسین علی میرزا ادعای نبوت کرد و از آن زمان به بعد بهاییت توسط حسین علی میرزا شکل گرفت.

حجت الاسلام صادقیان اظهار داشت: بهاییان مدعی هستند که ما یک دین در برابر دیگر ادیان مانند اسلام و مسیحیت نیستیم بلکه ما خودمان را در برابر باقی ادیان تنزل داده‌ایم.

وی تصریح کرد: بهاییان ادعا دارند که یک زبان عمومی دارند به گونه‌ای که هر فرد با هر دینی می‌تواند بهایی هم باشد البته این خصلت تمامی ادیان نوظهور است که تلاش می­کنند چترشان را به گونه‌ای باز کنند تا باقی ادیان را زیر خود بگیرند و مرزی بین خود و دیگر ادیان نکشند.

حجت الاسلام صادق نیا گفت: بهاییت معتقد است که دین دوره دارد و باید در هر دوره دین جدیدی بیاید آن‌ها معتقدند که دوره اسلام و مسیحیت به پایان رسیده و دین جدید بهاییت است و جالب این است که دوره بهاییت را ۵۰۰ هزار سال می‌دانند.

وی تأکید کرد: بهاییت عید خود را عید نوروز می­دانند و بسیار سعی می‌کنند که خود را با فرهنگ ملی مأنوس نشان دهند در صورتی که در خارج کشور هیچ اصراری بر ایرانی بودن خود ندارند و ادعا می‌کنند که دینشان جهانی است از طرفی پایه گذاران آن‌ها بسیار سعی داشته­اند تا بین خود و اسلام تمایز وجود داشته باشد مثلا ماه رمضان را 15 روزه اعلام می­کنند و یا می‌گویند نماز جماعت فایده‌ای ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت می‌توان گفت که ما در بهاییت با یک اصول دینی مدون سروکار نداریم بلکه آن 12 موردی هم که بهاییت به عنوان قاعده معرفی می­‌کنند قواعدی است که جای نقد بسیار زیادی دارد./966/د102/ع

ارسال نظرات