۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۱۳۰۵۶
آیت الله سبحانی:

حملات صهیونیست ها به نوار غزه را محکوم می کنیم/ داعشی‌ها افرادی متحجر و بی‌منطق هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی کشتار کودکان و زنان بی‌گناه و بی‌دفاع را نشانه تحجر و جهل صهیونیست‌ها و داعشی‌ها دانست و گفت: اگر با آدم‌کشی کسی به جایی می رسید حکومت فرعونیان و جنایت‌کاران تاریخ نیز باقی می ماند.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم با ابراز تأسف از کشتار کودکان و زنان بی‌گناه غزه، اظهار داشت: رژیم غاصب صهیونیستی با وجود این جنایت‌ها ادعا دارند که عاقلان جهان هستند و دیگران را جاهل می دانند.

 

وی افزود: خداوند در پاسخ به اینها می فرماید«أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»مؤمنان صاحبان عقل هستند، نه شماهایی که به کودکان بی گناه و بی پناه رحم نمی کنید.

 

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در توضیح آیه«الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»گفت: مسلمان واقعی اهل تفکر است نه جمود؛ داعشی‌ها نه منطق، ‌نه فکر، نه سنت دارند و نه قرآن را فهمیدند، فقط می گویند هر چه ما می گوییم درست است و باید تشکیل حکومت دهیم؛ تنها منطق آنها این است که باید ریش شان را بلند و قبایشان را کوتاه کنند؛ اینها جمود عقلی دارند.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: اگر داعشی‌ها اهل فکر بودند با علمای اسلام صحبت می کردند؛ با آدم کشی که نمی‌شود به جایی رسید، اگر این گونه بود حکومت فرعونیان و سلاطین جنایتکار باقی می ماند.

 

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که اسلام مکتب عقل، خرد و دانش است، گفت: اسلام هرگز نمی گوید چشم بسته لااله الاالله بگویید بلکه می گوید حرف‌های مادی‌گرایان و افراد الهی را بشنوید و بهترینش را انتخاب کنید.

 

وی افزود: خداوند به کسانی که اهل تفکر هستند دو مدال عطا می فرماید؛ اول«أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ»و دوم«أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ»مدالی‌هایی که خدا به انسان می دهد با مدال‌های دنیایی قابل مقایسه نیست.

 

این مرجع تقلید در توضیح ارتباط آیه«لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ» با آیه پیشین خود گفت: این آیه کیفر کسانی که زیان‌کارند، عمر خود را تلف می کنند و برای آخرت توشه‌ای برنمی دارند را بیان می کند؛ بالا سرشان سایه‌هایی از آتش و زیر پایشان نیز سایه‌هایی از آتش است؛ این آیه در مقابل چند آیه بعد آمده است که در آنجا شرایط بهشتیان را بیان می فرماید«لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ».

 

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در بیان علت این که چرا برای آتش تعبیر سایه به کار گرفته شده است؟ گفت: خداوند از باب تحکم این این کلمه استفاده می فرماید؛ وقتی انسان در سایه می نشیند احساس راحتی می کند، خداوند می فرماید سایه اینها از آتش است حالا تصور کنید که آفتاب اینها چگونه است.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به«ذلِکَ یُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبادَهُ»بیان داشت: خداوند با بیان این کیفرها می خواهد بندگان خود را انذار کند تا آنها بترسند و در زمره کسانی نباشند که بت‌ها را می پرستند و از خدا اعراض می کنند.

 

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: برخی با استناد به این آیه می خواهند عقیده‌ مردم را نسبت به آخرت سست کنند؛ آنها می گویند خداوند با این وعیدها صرفا می خواهد بندگانش را بترساند و هیچ‌گاه آنها را عملی نخواهد کرد مانند مادری که فرزند خود را برای جلوگیری از کاری به شدت تهدید می کند اما در آن کار را نمی کند.

 

وی در پاسخ به این شبهه گفت: برای تفسیر آیات قرآن نباید تنها یک آیه را ببینیم و آنچه را که می خواهیم برداشت کنیم، باید آیات دیگر را در کنار آن قرار دهیم؛ خداوند در جاهای دیگر می فرماید«فِیهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ»یا«یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ»یعنی اگر کسی را تهدید کرد از آن تخلف نمی کند؛ مگر می شود مجلس برای ترساندن و بازدارندگی از جرم قانونی را برای متخلفان تصویب کند و بعد از انجام تخلفی، به آن قانون عمل نکند؟!

 

این مرجع تقلید با بیان عبارت«یا عِبادِ فَاتَّقُونِ»ابراز داشت: این که عباد چه کسانی هستند در آیات 17 و 18 آمده است؛ آنها کسانی هستند که دو ویژگی دارند«وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها»بت را نمی پرستند و«أَنابُوا إِلَى اللَّهِ» مهم‌تر این است که به خدا هم توجه دارند؛ ممکن است بسیاری از مادی گرایان و کمونیست‌ها بت نپرستند این به تنهایی کافی نیست بلکه باید در کنار آن به خدا نیز توجه داشته باشند.

 

رییس مؤسسه امام صادق(ع) به تفاوت میان توبه با انابه پرداخت و گفت: توبه به معنای بازگشت از گناه است اما انابه یعنی توجه به خدا داشتن، نباید انابه را به معنای توبه گرفت؛«لَهُمُ الْبُشْرى‏ فَبَشِّرْ عِبادِ» به بندگان می بشارت بده.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن در توضیح معنای توبه و انابه به یکی از مناجات‌های امام سجاد(ع) اشاره کرد و بیان داشت: آن حضرت در دعایی عجیب و پرمعنا می گوید«خدایا مرا موفق کن از دار غرور کار بروم و آماده شوم برای مرگ پیش از آن که فرصت از دستم برود».

 

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگر سخنان خود به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) به بیان ویژگی‌های بارز آن حضرت اشاره کرد و گفت: این افتخار برای حسن بن علی(ع) بس که دوست و دشمن بر صبر و منطق ایشان اعتراف داشتند.

 

وی افزود: هنگامی امام حسین(ع) آن حضرت را به خاک سپرد دید یکی از دشمنان ایشان گریه می کند، فرمود تو که در زمان حیات خون به دل امام کردی حال چرا گریه می کنی؟ پاسخ داد او دارای صبری بود مانند کوه‌های مدینه؛ ماجرای برخورد ایشان با آن مرد فحاش شامی نیز مصداق بارزی از منطق آن حضرت است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاهی که امام حسن مجتبی نزد پیامبر(ص) داشت، گفت: در برخی کتاب‌ها نوشته‌اند گاهی پیامبر(ص) درهنگام نماز و در حالتی که در پیشگاه خداوند است، حسن بن علی(ع) را در آغوش می کشید./928/پ201/ج

ارسال نظرات