۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۲۱۷۹۲

تاکید آیت الله علوی گرگانی بر التزام سیستم بانکی به حدود و ضوابط شرعی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی گرفتن تضمین‌ از مردم را بهتر از سود و جریمه دیرکرد دانست و گفت: بانک‌ها برای رعایت کردن احکام شرعی نباید از مسأله تعلیم کارمندان خود غافل شوند و مباشران در عقد قراردادها باید با عقود اسلامی و احکام بانکداری اسلامی آشنا باشند.
ديدار اعضاي برگزار کننده همايش دکترين مهدويت با آيت الله علوي گرگاني آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله محمد علی علوی گرگانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در دیدار مسؤولان بانک انصار اظهار داشت: بانک‌ها باید بانکداری اسلامی بدون ربا را سرلوحه کار خود قرار دهند و با سوء استفاده از قانون وجه التزام، دیرکرد و سودهای غیر شرعی دریافت نکنند.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی، عمل کردن به احکام شرعی را موجب خوشنودی قلب امام زمان(عج) و دغدغه رهبر معظم انقلاب دانست و تأکید کرد: بانک‌ها برای رعایت کردن احکام شرعی نباید از مسأله تعلیم کارمندان خود غافل شوند و مباشران در عقد قراردادها باید با عقود اسلامی و احکام بانکداری اسلامی آشنا باشند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ منابع و ثروت مردم از طریق حلال، گفت: باید حفاظت از امانت‌های مردم در قالب حلال صورت بگیرد و این با گرفتن دیرکرد از مردم حتی در روزهای تعطیل متفاوت است.

 

وی گرفتن تضمین‌ از مردم را بهتر از سود و جریمه دیرکرد دانست و خاطرنشان کرد: بعضی از صندوق‌های قرض الحسنه نمونه‌ موفقی از بانکداری اسلامی هستند که با گرفتن تضمین‌های پلکانی، بدون گرفتن سود و دیرکرد از مردم، خدمات شایسته‌ای را ارائه کرده در عین حال با رعایت اصول اسلامی ضرر نیز نداشته‌اند.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که خداوند حلال و حرام را در یک کلمه مشخص فرموده است، ابراز داشت: برخی از بانک‌ها تحت عنوان وجه التزام و قرارداد به احکام اسلامی عمل نکرده و به مردم هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌کنند.

 

وی با اشاره به آیه «ولا تکونو کالذین نسوالله» تصریح کرد: همه جا باید خدا را در نظر داشته باشیم و حرام و حلال خدا را به فراموشی نسپاریم که موجب سلب توفیق و عقاب الهی است.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پایان، پیگیری بانکداری اسلامی بدون ربا را ضروری خواند و افزود: بنده درد را مطرح کردم اما بانک‌ها باید درمان و راه حل شرعی آن را پیدا کنند و برای رعایت احکام دینی، مسأله تعلیم کارمندان خود را جدی بگیرند./908/پ202/ج

ارسال نظرات