۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۲۲۸۵۸۱

تفسیر «اهدنا الصراط المستقیم» از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: انسان نمازگزار در آیه "اهدناالصراط المستقیم" افزون بر توسعه هدایت تداوم آن را نیز از خداوند خواستار است یعنی افزون بر هدایت همگانی هدایت ویژه که برای اولیا، اوصیا و انبیا است را خواستاریم.
حجت الاسلام و المسلمين محمد محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جلسه تفسیر آیه "اهدناالصراط المستقیم" از سوره حمد که شامگاه روز پنج‌شنبه در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: واژه هدایت و صراط مستقیم که مکرر در نمازهای یومیه آن را خوانده و از خداوند می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند ممکن است این سوال را در ذهن ایجاد کند که مگر کسانی که نماز می‌خوانند در صراط مستقیم نیستند.

 

وی در ادامه افزود: به طور قطع آنچه در این آیه از سوره حمد می‌خواهیم هدایت همگانی نیست زیرا خداوند همه انسانها را به راه راست هدایت می‌کند اما کسانی که نماز می‌خوانند نشان می‌دهند که هدایت عام را پذیرفتند و در نماز خود چیزی بالاتر از هدایت عام را از خداوند درخواست می‌کنند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به این‌که صراط مستقیم دو معنا دارد، عنوان کرد: یک معنای صراط مستقیم این است که انسان در این سوره از خداوند درخواست می‌کند که به هدایتی که داده عمق بخشیده و آن را توسعه دهد و دیگر اینکه این هدایت را تداوم دهد.

 

مسلمانان وظیفه دارند معارف دینی را کسب کنند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به توسعه هدایت در صراط مستقیم بیان داشت: بسیاری از معارف دینی وجود دارد که انسان نسبت به آن آگاهی ندارد، خداوند به پیامبرخود می‌فرماید از من بخواه که معرفت تو را زیاد کنم، زمانی که پیامبر(ص) وظیفه دارد که از خداوند چنین درخواستی را داشته باشد ما نیز به عنوان پیروان ایشان باید از خداوند بخواهیم معرفت ما را نسبت به خود و پیامبر و دینش افزایش دهد و این توسعه هدایت الهی در صراط مستقیم است.

 

وی در تبین روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند: ای مسلمانان یک روز در هفته را برای کسب معرفت دینی بگذارید، اظهار داشت: اگر ما مسلمانان بر اساس فرمایش پیامبر(ص) رفتار کنیم هدایت الهی نسبت به ما تحقق پیدا کرده و ما در مسیر درست قرار خواهیم گرفت، آشنایی بیشتر با خدا معرفت انسان نسبت به او را بیشتر می‌کند و اهدانا الصراط المستقیم نیز درخواست تعمیق و توسعه معرفت انسان نسبت خدا است.

 

هدایت ویژه مخصوص اولیا، انبیا و اوصیای خداوند است

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به معنای دیگر صراط مستقیم که تداوم است، ابراز کرد: انسان نمازگزار در آیه " اهدناالصراط المستقیم" افزون بر توسعه هدایت تداوم  آن را نیز از خداوند خواستار است یعنی افزون بر هدایت همگانی هدایت ویژه که مخصوص اولیا، اوصیا و انبیا است را خواستار است.

 

وی با اشاره به معنای هدایت ویژه الهی تصریح کرد: هدایت ویژه الهی یعنی خداوند دست فرد را گرفته و به مقصد می‌رساند در واقع هدایت ویژه پاداش عمل کردن به هدایت عام است در واقع هر کس که هدایت عام چون نماز خواندن، روزه گرفتن، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد کردن یا سایر دستورات الهی را اطاعت کرد خداوند هدایت بالاتر به او عنایت می‌کند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات